Creating entrepreneurial behavior in the management of the project team on the example of a university
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.10.9Keywords:
competence of project, entrepreneurial attitudes, maturity of project, management of the project teamAbstract
In this paper the authors present an analysis of project competences as stimuli of effective project management. However, they find that the introduction of a project orientation can be considered as one of the examples of entrepreneurship. It can be also used to create entrepreneurial behavior within a company, simultaneously promoting the building of organizational culture that support making changes, even those innovative. Using the potential of entrepreneurs can be succeed by project activities. As a matter of fact, they need to be supported by certain parameters (attributes) of the enterprise. Further, it is worth to emphasize that the project management orientation is the kind of management, which creates business environment. It includes both a number of motivation factors, but it has also a system nature, providing the appropriate management techniques and even the computer software instruments. The aim of the analysis conducted in this paper is to study the orientation level (maturity) project conducted in one of the Warsaw's universities using the methodology Pro-Five. Due to the subject matter of the article one of the five dimensions of analysis, so the management of the project team. Others include design culture, strategic management, project management, and comprehensive approach to project management. The selected dimension examines five specific parameters: competence development project, a project manager, a project team, communication of a team and motivation of a design. It is their analysis that forms the basis for assessment of the potential creation of entrepreneurial behavior in schools with guidance through the implementation of a project.References
Antoszkiewicz, J.D. (2003). Rozwijanie przedsiębiorczości – wybrane koncepcje. W: K. Piech, M. Kulikowski (red.), Przedsiębiorczość: szansą na sukces rządu, gospodarki,przedsiębiorstw, społeczeństwa. Warszawa: Instytut Wiedzy, 11.
Baran, M., Strojny, J. (2013). Kompleksowe podejście do zarządzania projektami na przykładzie uczelni wyższej. W: E. Gołębiowska (red.), Zarządzanie w XXI wieku. Menadżer innowacyjnej organizacji, Przedsiębiorczość i Zarządzanie. tom XIV, zeszyt 12. Łódź: Wydawnictwo SAN, 247.
Baran, M. Kłos, M. (2013). Czynniki sukcesu w praktyce zarządzania miękkimi projektami unijnymi w uczelniach wyższych. W: E. Gołębiowska (red.), Zarządzanie w XXI wieku. Menadżer innowacyjnej organizacji, Przedsiębiorczość i zarządzanie. tom XIV, zeszyt 12. Łódź: Wydawnictwo SAN, 275.
Borowski, J., Dryla, M., Kanarski, L., Rokicki, B. (2001). Człowiek w organizacji – podręczny słownik psychologii zarządzania i dziedzin pokrewnych. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Boyatzis, R.E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. New York: John Wiley and Son.
Cardona, P., Garcia-Lombardia, P. (2005). How to develop leadership competencies. Pamplona: Eunsa – polskie wydanie (2010). Jak rozwijać kompetencje przywódcze, Kraków: Wydawnictwo M.
Dowling, W.F., Sayles, R.L. (1978). How managers motivate: The imperatives of supervision. New York: Mc Graw.
Ferraro, J. (2008). The Strategic Project Leader: Mastering Service-Based Project Leadership. New York: Auerbach Publications.
Griffin, R.W. (2006). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN.
Gruszecki, T. (1994). Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Warszawa: Cedor.
Levy-Leboyer, C. (1997). Kierowanie kompetencjami: bilanse doświadczeń zawodowych. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
Markowski, K. (red.). (2008). Zarządzanie zasobami ludzkimi a zdolności adaptacyjne przedsiębiorstw. Warszawa: SGH.
Mrozowicz, K. (2010). Cechy zachowań przedsiębiorczych w świetle psychologicznych badań osobowościowych. W: A. Szplit (red.), Przedsiębiorczość a rozwój regionalny Studia i Materiały. Miscellanea Oeconommicae. rok 14, Nr 1/2010. Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego, 20.
Oleksyn, T. (2001). Zarządzanie potencjałem pracy w organizacjach różnej wielkości. W: A. Ludwiczyński, K. Stobiński (red.), Zarządzanie strategiczne kapitałem ludzkim. Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 16.
Piasecki, B. (1997). Przedsiębiorczość i mała firma. Teoria i praktyka. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Project Management Institute (2009). A Guide to the Project management Body of Knowledge. 4 th edition, USA: Project Management Institute Inc.
Rostkowski, T. (2003), Zintegrowany system zarządzania kompetencjami. W: M. Juchnowicz (red.) Narzędzia i praktyka zarządzania zasobami ludzkimi. Warszawa: Poltext, 165.
Spencer, L.M., Spencer, S.M. (1993). Competence at work. New York: Wiley.
SPM (2009). Polskie wytyczne Kompetencji IPMA, wersja 3.0. Gdańsk. Pozyskano z: www.spmp.org.pl Dałkowski, B., Staśto, L., Zalewski, M. (2009). Polskie Wytyczne Kompetencji IPMA, wersja 3.0. Gdańsk: Wydawnictwo SPMP. Pozyskano z: www.spmp.org.pl.
Stoner, J.A.F., Freeman, R.E., Gilbert, D.R. (2001). Kierowanie. Warszawa: PWE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).