The evolution of museums from their traditional form nto a narrative multimedia experience on the example of Oskar Schindler's Factory

Authors

  • Kamila Ziółkowska-Weiss Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii, Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.9.10

Keywords:

tourism, museum, Oskar Schindler, Jew, Cracow

Abstract

Cracow is a tourism centre both on a regional and national scale; it welcomes several million tourists annually, and the number increases each year. In 2010, the number of visitors to Cracow exceeded 8 million. The city is very well prepared to receive vast numbers of tourists, both national and foreign, from the perspective of the development of tourist infrastructure. The gastronomy, accommodation and entertainment base, as well as the ever - growing conference and congress facilities, make Cracow a city that satisfies the needs of tourists of varied preferences and motivations. A vital question is also the price diversity when it comes to tourist services, which makes the city available also to visitors with lower incomes. Cracow is, furthermore, a great center of museums. Numerous monuments of magnificent historical and architectural value attract an immense number of tourists, and tourist routes that have been created in the city facilitate the visiting process. The goal of this article is to present Cracow’s Historical Museum - Schindler’s Factory. The article will describe the significance of the museum in the 21st century, as well as its promotional and informative activities. The results of a survey carried out on a group of one hundred visitors to the museum will also be presented. The goal of the survey was to learn what the main reasons for their visit were, as well as their opinions, on how the city promotes and encourages tourists to visit this particular museum.

Author Biography

Kamila Ziółkowska-Weiss, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii, Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

Kamila Ziółkowska-Weiss, BA, Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography, Department of Tourism and Regional Studies. Graduate of Cultural Studies at the Jagiellonian University, Geography at the Pedagogical University in Cracow, and postgraduate studies in international tourism management at the Cracow University of Economics. Since 2011, the author has also been a doctoral student of Geography at the Pedagogical University of Cracow, and a research worker since 2012, acting as an assistant in Zakład Turystyki i Badań Regionalnych at the Pedagogical University of Cracow. Active tourist guide, and author of several academic publications. Main academic interests include: cultural tourism, ethnic groups in Małopolska.

References

Bartoszewski, A. (2010). Najnowsze osiągnięcia technologii informacyjnej a turystyka – nowe wyzwania i możliwości. W: K. Denek, A. Kamińska A. Kojs W: (red.), Edukacja jutra. Proces wychowania w szkole i poza nią. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UE, 301-315.

Bednarek, M. (2004). Deutsche Emailwarenfabrik Oskara Schindlera w Krakowie w latach 1939-1945. W: M. Bednarek (red.), Krzysztofory, nr 22, 127-143.

Białek, M. (2005). Muzeum jako firma stosująca marketing. W: Turystyka i Hotelartswo, nr 8.

Bąk, J., Stach, P. (2001). Muzeum jako konkurujące przedsiębiorstwo – w poszukiwaniu dróg rozwoju. W: Zeszyt Naukowy WSDG. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe WSDG, 8.

Chwalba, A. (2002). Dzieje Krakowa. Kraków w latach 1939–1945. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kiedrowicz, G. (2009). Technologia informacyjna w turystyce i rekreacji. Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Rottermund, A. (2001). Muzeum przyszłości. W: Spotkania z muzeami. Dwieście lat muzeów w Polsce, Warszawa: Spotkanie z zabytkami.

Stasiak, A. (2007). O potrzebie rewolucji w polskim muzealnictwie XXI wieku. W: A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka razem czy oddzielnie. Łódź: Wydawnictwo WSTH, 115-134.

Stasiak, A. (2006). Muzea wobec wyzwań współczesnej turystyki. W: A. Toczewski (red.), Rola muzeów w turystyce i krajoznawstwie, Zielona Góra: Wydawnictwo Naukowe UZ, 67-74.

Zdon-Korzeniowska, M., Rachwał, T. (2011). Turystyka w warunkach światowego kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 18, 116-128.

Ruch turystyczny w Krakowie w 2011 roku – raport końcowy pod kierunkiem K. Borkowskiego

Published

2013-12-28

How to Cite

Ziółkowska-Weiss, K. (2013). The evolution of museums from their traditional form nto a narrative multimedia experience on the example of Oskar Schindler’s Factory. Entrepreneurship – Education, 9, 162–174. https://doi.org/10.24917/20833296.9.10

Most read articles by the same author(s)