Entrepreneurship of Selected Travel Agencies Run by the Brazilian Polish Diaspora in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.162.22Keywords:
Brazil, Polish people, Rio de Janeiro, tourism, travel agenciesAbstract
The creation of touristic entrepreneurships and their further vivid development, especially travel agencies, is linked to the intensive tourist traffic and bases of the tourist market in the first half of the 19th century. The range and intensity of this traffic induced the natural persons’ undertaking of economic activities, such as providing accommodation, nourishment or transport, as well as preparation of complex touristic proposals. The entrepreneurship of selected travel agencies in Rio de Janeiro run by the Brazilian Polish diaspora will be discussed in this paper. These agencies are largely specialised in tending to the Poles residing in Brazil for holidays. The research was conducted in 2019. Thanks to the research data on the agencies, touristic directions most commonly chosen by the Poles coming to Brazil and using the local travel agencies will be described. The profile of the largest and most intensively operating Polish travel agencies in Rio de Janeiro, such as Brazylia Tour or Samba Smile Travel, will be outlined. Touristic offer of individual travel agencies, the number of customers and the idiosyncrasy of the Polish travel agencies in Rio de Janeiro will be discussed. The proposal of the city tours in Polish by the local guides will also be thoroughly analysed.
References
Alejziak, W. (2008). Metodologia badań w turystyce. W: R. Winiarski (red.), Turystyka w naukach humanistycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 140–164.
Alejziak, W. (2005). Aktualny stan i perspektywy rozwoju badań naukowych nad turystyką. W: R. Winiarski, W. Alejziak (red.), Turystyka w badaniach naukowych. Kraków: AWF, Rzeszów: WSIZ, 275–299.
Andrews, S. (2007). Introduction to Tourism & Hospitality Industry. New Delhi: Tata McGraw-Hill Publishing Company Ltd.
Anisef, P., Lanphier, M. (2003). The World in the City. Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press.
Brzozowski, J. (2008). Przebieg procesu asymilacyjnego Polonii brazylijskiej. Zeszyty Naukowe, 791, 101–117.
Byszewska-Dawidek, M., Łopaciński, K. (2013). Rynek biur podróży 2012. Raport. Warszawa: Instytut Turystyki Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji.
Grzelka, D. (1996). Lokalizacja biur podroży na terenie Łodzi. Turyzm, 6(1), 5–29.
Jasiński, M., Kowalski, M. (2007). Fałszywa sprzeczność: metodologia jakościowa czy ilościowa?. W: A. Haber (red.), Ewaluacja ex post. Teoria i praktyka badawcza. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, 97–114.
Kmiecik, S. (2016). Polonia brazylijska w publicystyce ks. Zdzisława Malczewskiego. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego.
Konieczna-Domańska, A. (2008). Biura podróży na rynku turystycznym. Warszawa: PWN.
Konieczna-Domańska, A. (1999). Biura podróży na rynku turystycznym. Warszawa: PWN.
Kula, M. (2001). Polska diaspora w Brazylii. W: A. Walaszek (red.), Polska diaspora. Kraków: WL.
Legler, P. (1950). Das Rechnungswesen das Reisebüros ein Beitrag zur Lehre vom Rechnungswesen der Dienstleistungsbetriebe. Zurich: Juris-Verlag.
Łazarek, M., Łazarek, R. (2002). Gospodarka turystyczna. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo WSE.
Łukasiewicz, K. (2019). Znaczenie Polski na światowym rynku turystycznym. W: J. Kacperska (red.), Polska we współczesnych międzynarodowych stosunkach gospodarczych. Warszawa: Wydawnictwo SGGW, 103–114.
Mazurek, J. (2018). Przeobrażenie Polonii brazylijskiej i jej rola w stosunkach polsko-brazylijskich. Niepodległość i Pamięć, 25(4/64), 77–102.
Mazurek, J. (2006). Kraj a emigracja. Ruch ludowy wobec wychodźstwa chłopskiego do krajów Ameryki Łacińskiej (do 1939 roku). Warszawa: Biblioteka Iberyjska.
Malczewski, Z. (1995). Obecność Polaków i Polonii w Rio de Janeiro. Lublin: Oddział Lubelski Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”.
Michalska-Dudek, I. (2017). Kształtowanie lojalności klientów biur podróży. Wrocław: Monografie i Opracowania Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 264(379).
Ministério do Turismo. (2020, 25 stycznia). Estudo da demanda turística internacional. 2014–2018. Pozyskano z: http://www.dadosefatos.turismo.gov.br/2016-02-04-11-54-03/demanda-tur%C3%ADstica-internacional.html
Przecławski, K. (1986). Humanistic foundations of tourism. Warszawa: IT.
Rapacz, A. (2007). Przedsiębiorstwo turystyczne. Warszawa: Difin.
Singh, L.K. (2008). Management of Travel Agency. Delhi: ISHA Books.
Warszyńska, J., Jackowski, A. (1979). Podstawy geografii turyzmu. Warszawa: l’WM.
Ziółkowska-Weiss, K. (2019), Działalności polskich biur podróży w Greater Toronto Area. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 15(2), 184–199.
Ziółkowska-Weiss. K. (2016). Znaczenie działalności polskich biur podróży w Chicago. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 10, 66–82.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).