Assessment of Basics of Entrepreneurship by Students of the General Education Secondary School

Authors

  • Kamila Ziółkowska-Weiss Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowejw Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.12.34

Keywords:

education, entrepreneurship, learning, market economy, school

Abstract

The subject ‘Basics of Entrepreneurship’ allows a young person to understand the mechanisms of functioning of the market economy, prepares to plan the future professional career, shapes the competences of fluent communication as well as prepares to plan and accomplish the enterprises in the surrounding environment. This paper aims at presenting the viewpoints of young people concerning the issues related to completion of the subject ‘Basics of Entrepreneurship’ at secondary schools. The results of the research that was conducted in May 2015 among the students of the Maria Skłodowska-Curie General Education Secondary School in Andrychow will be presented in the paper. The research was carried out to analyze the accomplishment of objectives, tasks and educational content of the subject of ‘Basics of Entrepreneurship’. The purpose of the research was to familiarize with the students’ opinion as well as to get to know which aspects and content are the most useful in the adult life in their opinion and which of them interest them most. This research constitutes the continuation of the one conducted by the author in the year 2013 among the third and first class students of the Andrychow General Education Secondary School. The objective of the paper is to present the opinions of the same students after the period of two years following the first research as well as an attempt to answer the question what has changed in their opinion and how they perceive the issues related to completion of the subject ‘Basics of Entrepreneurship’.

Author Biography

Kamila Ziółkowska-Weiss, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowejw Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

Kamila Ziółkowska-Weiss, PhD, graduate of Culture Studies at the Jagiellonian University and of Geography on the Pedagogical University in Cracow. She has graduated from postgraduate studies in international tourism management at the Cracow University of Economics. Since 2012 she has been a research worker, acting as an assistant in the department of Tourism and Regional Studies on the Pedagogical University in Cracow. An active tourist guide. The author of several academic publications. Her main academic interests are in cultural tourism, ethnic groups in Małopolska and Polish minority in USA.

References

Dorocki, S., Kilar, W., Rachwał, T. (2011). Założenia i cele Projektu „Krok w przedsiębiorczość” dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 308–320.

Kuklińska, K., Moranowski, P. (2009; 2015, 10 września). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości oczami nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Raport z badań. Pozyskane z: www.file/C:Users/nicon/Dowlands/Raport%20badan.pdf

Makieła, Z., Rachwał, T. (2012). Krok w przedsiębiorczość. Podręcznik do podstaw przedsiębiorczości dla szkół ponadgimnazjalnych. Warszawa: wydawnictwo Nowa Era.

Osuch, E., Osuch, W. (2005). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i rodziców na przykładzie wybranych krakowskich szkół. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 195–202.

Osuch, W. (2010). Kompetencje przedmiotowe i dydaktyczne nauczycieli geografii oraz studentów geografii – kandydatów na nauczycieli. Prace Monograficzne, 570. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Osuch, W. (2011). Kompetencje w zakresie komunikacji interpersonalnej w dobie postępujących procesów globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 333–346.

Osuch, W. (2012). Podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów krakowskich liceów − szanse i oczekiwania. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 37–47.

Rachwał, T. (2009). Ocena projektu zmian podstawy programowej podstaw przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 349–372.

Rachwał, T., Kilar, W., Kudełko, J., Tracz, M., Wach, K. (2008). Projekt podstawy programowej podstaw przedsiębiorczości w zakresie rozszerzonym dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Przedsiębiorczość − Edukacja, 4, 312−324.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U.z 2002 r. Nr 51, poz. 458).

Tracz, M. (2005). O niektórych kryteriach doboru treści nauczania do podstawy programowej i programu nauczania z podstaw przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 207–211.

Tracz, M. (2006). Rola i znaczenie podstaw przedsiębiorczości w kształceniu ogólnym. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 222–225.

Tracz, M. (2015). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i nauczycieli – studium porównawcze. Przedsiębiorczość – Edukacja, 11, 391–400.

Tracz, M., Rachwał, T. (2007). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości – założenia realizacji a przygotowanie nauczycieli. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 286–296.

Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość − Edukacja, 9, 246−256.

Ziołkowska-Weiss, K. (2014). Problematyka podstaw przedsiębiorczości w opinii uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Przydatność w życiu czy konieczność nauki? Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 366–376.

Published

2016-10-02

How to Cite

Ziółkowska-Weiss, K. (2016). Assessment of Basics of Entrepreneurship by Students of the General Education Secondary School. Entrepreneurship – Education, 12, 457–470. https://doi.org/10.24917/20833296.12.34

Most read articles by the same author(s)