Setting up your own business as a manifestation of entrepreneurship in Poland (with particular emphasis on the Nowosądecczyzna Region)

Authors

  • Wioletta Kilar Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii
  • Michał Jabłoński Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.182.1

Keywords:

business activity, entrepreneur, entrepreneurship, Małopolskie Voivodeship, Nowosądecki poviat, setting up a business

Abstract

This article aims to show the entrepreneurial attitude among people who decide to start a business. The paper presents the development of the concept of entrepreneurship and the changing conditions in Poland, which affected the process of setting up and running a business. In addition, an attempt was made to show the influence of entrepreneurship on the increase in the number of business activities in Poland. On the basis of statistical data the dynamics of setting up a business and its diversification were examined. Using these measures it was shown that in Poland from 1995 to the present small entities employing up to 9 people and established by natural persons dominate in the structure. Małopolskie voivodeship is diversified in this respect. Especially big cities concentrate economic entities. In the region of Nowy Sącz (the district and the city of Nowy Sącz), which was the subject of particular interest, the trend concerning the increase in the number of business entities relates to the trend for the whole country. Both in the city and the whole district the number of private sector entities has been systematically increasing, while the public sector constitutes a negligible share of the total. The service companies are dominant, but in Nowy Sącz district their share is slightly smaller (59%) than in the city of Nowy Sącz (79%).

Author Biographies

Wioletta Kilar, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii

Wioletta Kilar, PhD, Pedagogical University of Krakow, Institute of Geography, Department of Entrepreneurship and Spatial Management. Her research interests focus primarily on the processes of transformation of industrial spatial structures in various spatial systems, the formation and functioning of enterprises (especially transnational corporations), factors of location and development of international corporations and their branches, innovation, changes in socio-economic development in Poland and others European Union countries and the issues of entrepreneurship education (including soft skills) and geography at all levels of education (from kindergarten to academic education).

Michał Jabłoński, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Michał Jabłoński, Pedagogical University of Krakow. Student of MA level studies in Geography, specialising in socio-economic geography and spatial management. His main research interests concern the functioning, development, changes and factors of location of enterprises in Poland, with particular emphasis on industrial enterprises, as well as topics related to the development of personal entrepreneurship and mental aspects of human, using them to run a business and in personal life. In addition, he is interested in topics related to economic geography and geopolitics.

References

Balcerowicz, L. (1997). Socjalizm, kapitalizm, transformacja. Szkice z przełomu epok. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Baszyński, A., Jarmołowicz, W., Piątek, D., Szarzec, K. (2013). Przebieg i rezultaty transformacji gospodarczej w krajach byłego Związku Radzieckiego, Poznań, 28–29 listopada 2013 r., Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Bławat, F. (2003). Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe.

Brown, T., Davidsson, P., Wiklund, J. (2001). An Operationalization of Stevenson’s Conceptualization of Entrepreneurship as Opportunity – based Firm Behavior. Strategic Management Journal, 22(10), 953–968.

Butler, E. (2010). Ludwig von Misses. Kompendium myśli ekonomicznej. Warszawa: Instytut Globalizacji.

Hebert, R.F., Link, A.N. (2011). A History of Entrepreneurship, Reviewed by K.V. Nagarajan, International Journal of Business and Social Science, 2(9) [Special Issue – May 2011].

Keynes, J.M. (2003). Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lipski, S. (2003; 2020, 26 wrzesień). Definiowanie przedsiębiorczości. Pozyskano z: www.ipis.pl.

Łochnicka, D. (2016). Przedsiębiorczość pracownicza i jej wpływ na efektywność organizacji. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Olko, J. (2003). Przedsiębiorczość i jej istota. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stefana Tarnowskiego w Tarnobrzegu.

Paluch, Ł., Satoła, Ł. (2017). Przestrzenne zróżnicowanie uwarunkowań rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Marketing i Rynek, 10, 479–492.

Say, J.B. (1960). Traktat o ekonomii politycznej. Warszawa: PWN.

Szymańska, A.I., Płaziak, M. (2014). Klasyczne czynniki w procesie lokalizacji przedsiębiorstwa na wybranych przykładach. Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 71–84.

Wiatrak, A.P. (2005). Sektor publiczny – istota, zakres i zarządzanie. Problemy Zarządzania, 10, 7–21.

Wilczyński, W. (1992). Trudny powrót Polski do gospodarki rynkowej. W: W. Wilczyński (red.), Drogi wyjścia z polskiego kryzysu gospodarczego. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published

2022-12-29

How to Cite

Kilar, W., & Jabłoński, M. (2022). Setting up your own business as a manifestation of entrepreneurship in Poland (with particular emphasis on the Nowosądecczyzna Region). Entrepreneurship – Education, 18(2), 7–24. https://doi.org/10.24917/20833296.182.1

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>