Conditions of the Attractiveness of Purchases at the Markets in Cracow

Authors

  • Monika Płaziak Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej
  • Anna Irena Szymańska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.12.16

Keywords:

consumer behaviour, Cracow, entrepreneur, markets, preferences, purchases, trade

Abstract

In the article authors present the diagnosis of consumer preferences in terms of the most popular shopping destinations, categorized according to the forms of trade. Also there is an indication of the factors of the choice of markets as a place of purchases. For that purpose, the research was carried out with the use of a questionnaire interview. The research concerned 22 markets located in Cracow. The survey was conducted in the indicated places of the city - widely attended and characterized by a considerable proximity to the markets. 502 respondents took part in the survey. In the majority they were residents of Cracow.The obtained results allow to presume that the main premise accompanying purchases at the markets are two factors: the health aspect (megatrend of the consumers’ behavior as a growing focus on healthy diet) as well as the economic aspect. Consumers at markets look for fresh, healthy, non-wholesale produced, but also cheap products.

Author Biographies

Monika Płaziak, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Monika Płaziak, PhD, Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography, Department of Entrepreneurship and Spatial Management. Author’s research interests concern issues of the spatial development in the context of location factors of enterprises, especially – personal factor. Research works also refer to issues of the cooperation of scientific and research-developmental organizations with the sector of small and medium-sized enterprises, especially in the matter of the implementing new technologies and materials concerning the energy-efficient and passive building. Additionally, the author analyses issues of the level and quality of life, with particular reference to small and medium-sized towns in Poland, and post socialist towns.

Anna Irena Szymańska, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Anna Irena Szymańska, PhD, Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography, Department of Entrepreneurship and Spatial Management. Anna Irena Szymańska graduated from the University of Economics in Cracow, MA degree in Management and Marketing, PhD degree in economic sciences in the field of management sciences (Chair of Market Analysis and Marketing Research – University of Economics in Cracow). Adjunct in the Department of Entrepreneurship and Spatial Management at Pedagogical University of Cracow. Her research interests are related to the issue of consumer needs, preferences and market behavior as well as issues in the area of entrepreneurship and innovation with particular emphasis on the SME sector.

References

Barek, R. (2010). Targowisko – przestrzeń niezbędna w środowisku zamieszkiwania. Czasopismo Techniczne. Architektura, 107, 5, 9–14.

CENTRAL MARKETS. Rewitalizacja i promocja tradycyjnych placów targowych w Europie Centralnej (2015, 16 listopada). Pozyskano z: www.centralmarkets.eu.

Ciechomski, W. (2014). Handel targowiskowy w Poznaniu – diagnoza stanu rozwoju, preferencje klientów, tendencje zmian. Zeszyty Naukowe, 28, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu, 25–46.

Dąbrowski, J.M. (1996). Handel targowiskowy fenomen polskiej transformacji. Warszawa: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Dziechciarz, T. (1992a). Zróżnicowanie cen na placach targowych miasta Krakowa. Prace Instytutu Geografii UJ. Prace Geograficzne, 91.

Dziechciarz, T. (1992b). Funkcjonowanie handlu na placach targowych na przykładzie Placu Nowego w Krakowie. Folia Geographica, Series Geographica-Oeconomica, XXV–XXVI, 81–91.

Dzieszyński R., Franczyk J.L. (2006). Encyklopedia Nowej Huty, Wydawnictwo Towarzystwa Słowaków w Polsce, współpraca: Głos – Tygodnik Nowohucki, Kraków: Nowohuckie Centrum Kultury.

Gołąb-Korzeniowska, M. (1995). Place handlowe w strukturze miejskiej Krakowa. Zeszyty Naukowo- -Dydaktyczne Instytutu Projektowania Miast i Regionów 1994/95.

Gołąb-Korzeniowska, M. (1997). Rola i znaczenie placów handlowych w strukturze przestrzennej miasta na przykładzie Krakowa, praca doktorska, Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.

Kropiwnicki, J. (2003). Fenomen bazarów. Folia Oeconomica, 170, Acta Universitatis Lodziensis.

Peterlik, M., (2000). Handel targowiskowy w Polsce w 1999 roku. Warszawa: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Płaziak, M., Szymańska, A.I. (2014). Rola placów targowych w strukturze przestrzenno-społecznej i ekonomicznej Nowej Huty. W: E. Kaczmarska, P. Raźniak (red.), Społeczno-ekonomiczne i przestrzenne przemiany struktur regionalnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM, 91–108.

Płaziak, M., Szymańska, A.I. (2015a). Postawy ludzi młodych wobec innowacji a prosumeryzm. Na przykładzie studentów uczelni krakowskich, Logistyka, 2, 1028–1038.

Płaziak, M., Szymańska, A.I. (2015b). Uwarunkowania działalności przedsiębiorców i rolników na placach targowych na przykładzie Nowej Huty. Przedsiębiorczość – Edukacja, 11, 203–217.

Powęska, H. (1995). Development of trade and services in the eastern borderland of Poland – Problems and prospects. Polish Eastern Border. Past and Present Problems, Conference Papers, 22, Warszawa: IGiPZ PAN, 83–96.

Powęska, H. (2002a). Przestrzenny wymiar handlu targowiskowego w województwie małopolskim w 2000 r. W: Z. Gorka, A. Jelonek (red.), Geograficzne uwarunkowania rozwoju Małopolski. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, 413–416.

Powęska, H. (2002b). Przestrzenny wymiar handlu transgranicznego w Polsce w ostatniej dekadzie XX wieku, Geopolitical Studies, 9.

Raport o stanie miasta 2013. (2014). Prezydent Miasta Krakowa, Krakow.

Rynek wewnętrzny w 2012 r. (2013). Informacje i opracowania statystyczne. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Rocznik Statystyczny Krakowa 2011. (2011). Kraków: Urząd Statystyczny w Krakowie.

Rocznik Statystyczny Krakowa 2012. (2012). Kraków: Urząd Statystyczny w Krakowie.

Rocznik Statystyczny Krakowa 2013. (2013). Kraków: Urząd Statystyczny w Krakowie.

Szafrański, D. (2002). Administracyjnoprawna regulacja działalności gospodarczej o Okresie II Rzeczypospolitej. Studia Iuridica, Xl, 231–244.

Szromba-Rysowa, Z. (1993). Targowisko „Stary Kleparz” – targ w lokalnej kulturze społecznej. W: J.Bujak i in. (red.), Kraków. Przestrzenie kulturowe. Kraków: Platan.

Tomalak, M., Wyżnikiewicz, B. (1999). Handel targowiskowy w 1998 roku. Warszawa: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Urban, S., Michałowska, M. (2013). Czynniki wpływające na zachowania konsumentów w zakresie wyboru targowisk jako miejsca zakupu produktów konsumpcyjnych na przykładzie województwa lubuskiego. Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 100(2), 108–118.

Werwicki, A. (2001). Handel targowiskowy Aglomeracji Łódzkiej na tle jego znaczenia ogólnopolskiego w latach 1994–1997. Łódź: ŁTN.

Wojdacki, K.P. (2011). Przestrzenne aspekty rozwoju handlu targowiskowego w Polsce. Handel Wewnętrzny, 6, 23–35.

Zuzańska-Żyśko, E., Sitek, S. (2011). Rola handlu targowiskowego w rozwoju miast. W: M. Soja, A. Zborowski (red.), Człowiek w przestrzeni zurbanizowanej. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, 271–281.

Published

2016-10-02

How to Cite

Płaziak, M., & Szymańska, A. I. (2016). Conditions of the Attractiveness of Purchases at the Markets in Cracow. Entrepreneurship – Education, 12, 217–232. https://doi.org/10.24917/20833296.12.16

Most read articles by the same author(s)