Baza noclegowa jako czynnik rozwoju regionów w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.11.23Słowa kluczowe:
baza noclegowa, konsumenci, region, rozwójAbstrakt
Celem publikacji jest przedstawienie złożoności zjawisk związanych z wpływem bazy noclegowej na politykę regionalną. Artykuł prezentuje znaczenie bazy noclegowej, a w szczególności hotelarskiej, dla rozwoju województw w Polsce. Ukazuje historyczny rozwój bazy noclegowej w kontekście znaczenia na rynku regionalnym. Tłumaczy jej rolę jako istotnego i ważnego elementu wpływającego na współczesną sytuację regionów w naszym kraju, a także jako kluczowej szansy na zmianę bieżącego często niekorzystnego stanu gospodarczego. W publikacji przedstawiono wpływ bazy hotelarskiej na sytuację w miastach i na wsiach. Turystyka oraz powiązane z nią hotelarstwo coraz częściej stają się instrumentem polityki regionalnej, aktywizacji społeczeństw lokalnych oraz budowy podstaw rozwoju gospodarczego. Należy tutaj również dodać wpływ na świadomość społeczną, identyfikację i postawy społeczne, rozwój zrównoważony oraz działania na rzecz podwyższania konkurencyjności i atrakcyjności regionów. W publikacji, oprócz prezentacji analizy danych statystycznych i dostępnych materiałów dotyczących rozwoju bazy noclegowej, oceniono również zachodzące w niej zmiany, a także podjęto próbę prognozy rozwoju bazy noclegowej w Polsce, w obliczu nowej sytuacji gospodarczej. Prognozy, której charakter w dużym stopniu będzie uzależniony od napływu inwestycji zagranicznych, powstawania nowych firm czy opłacalności zaciągania kredytów. Nie bez znaczenia będzie również rozwój sytuacji gospodarczej na świecie i w Polsce, integracja kolejnych krajów z Unią Europejską czy też napływ środków unijnych w ramach regionalnych programów operacyjnych. Na podstawie wyników analiz i studiów prezentowanych w tekście można wysnuć wniosek, że baza noclegowa w kluczowy sposób zmienia rzeczywistość gospodarczą regionów i przyczynia się do poprawy ich sytuacji ekonomicznej. Dotyczy to zarówno obszarów miejskich, jak i obszarów wiejskich, które w większym stopniu różnią od średniego poziomu rozwoju kraju.
Bibliografia
Błądek, Z., Tulibacki, T. (2003). Dzieje krajowego hotelarstwa: od zajazdu do współczesności: fakty, obiekty, ludzie. Warszawa: Wydawnictwo Albus.
Czerwińska-Jaskiewicz, M. (2013). Marketing w agroturystyce. Warszawa: Difin.
Drzewiecki, M. (1997). Agroturystyka. Bydgoszcz: Instytut wydawniczy ,,Świadectwo’’.
Drzewiecki, M. (2002). Podstawy agroturystyki. Bydgoszcz: Wydawnictwo OPO.
Gaworecki, W. (2010). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo PWE.
Knecht, D. (2009). Agroturystyka w agrobiznesie. Warszawa: C.H. Beck.
Sala, J. (2008). Formy współczesnego hotelarstwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny Kraków.
Sidorkiewicz, M. (2011). Turystyka biznesowa. Warszawa: Difin.
Sikorska, G., Kojszczak, W. (2000). Kwatera agroturystyczna. Warszawa: Wydawnictwo Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Sznajder, M., Przezbórska, L. (2006). Agroturystyka. Warszawa: PWE.
Turkowski, M. (2010). Marketing usług hotelarskich. Warszawa: PWE.
Marcinkiewicz, C. (2013). Rozwój i stan polskiej agroturystyki. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza ,,Humanitas’’.
Zawada, A., Rozwój hotelarstwa na ziemiach polskich.
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. o usługach turystycznych. Dz. U. z 2001 r. nr 55, poz. 578.
Raport końcowy dla badania ewaluacyjnego pn. ,,Wpływ usług turystycznych na rozwój gospodarczy regionu’’.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).