Process of Knowledge Management in Logistics Activity in SMEs
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.14.13Keywords:
knowledge management, learning organisation, logistics system, SMEsAbstract
Process of Knowledge Management (KM) in logistic activity of SMEs is presented not so often in literature of the subject. Description of knowledge management in SMEs are mostly based on models appropriate for big enterprises. Models of management of big enterprise in turn are based on elaborate organisational structure and defined interlinked processes. Knowledge resources in big enterprises are composed of hidden knowledge and open knowledge and there is the phenomena of conversion of one category into another. There is a lack of description of differences between Knowledge Management (KM) in big enterprises and SMEs. The goal of the article is to present the results of own research. Discussed are the results of studies conducted in Kujawsko-Pomorskie, Łódzkie, and Mazowieckie voivodeship on knowledge management process in logistics activity in SMEs in 2010-2016. The article analyses the results of case study research from 50 SMEs. The following methods were used: questionnaire survey, interview, discussion with experts, case study method. Based on research results, assumptions for a model of knowledge management in logistic activities of studied SMEs were made.References
Baruk, J. (2006). Zarządzanie wiedzą i innowacjami. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Błaszczuk, A. (2004). Korzyści z zarządzania wiedzą. W: A. Brdulak, J.J. Brdulak, M. Guzik, A. Pawluczuk, Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.
Chow, H.K.H., Choy, K.L., Lee, K.L., Chan, F.T.S., Felix T.S. (2005). Design of a knowledge- based logistics strategy system. Expert System with Applications 29(2005), 272–279.
Christopher, M. (2000). Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw. Warszawa: Wydawnictwo Polskie Centrum Doradztwa Logistycznego.
Drucker, P.F. (1999). Pokapitalistyczne społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dwiliński, L. (2006). Zarys logistyki przedsiębiorstwa. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Gierszewska, G. (2011). Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Gołembska, E. (2010). Logistyka jako zarządzanie łańcuchem dostaw. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Kordel, P. i in. (2010). Inteligentne organizacje – zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników. Warszawa: PARP.
Janczewska, D. (2011). Uwarunkowania procesów logistycznych w sektorze mikro przedsiębiorstw. W: Zarządzanie innowacyjne w gospodarce i biznesie, t. XI, nr 13, 131–149.
Kozioł, M. (2013). Wykorzystanie e-learningu w procesie szkolenia pracowników małych i średnich przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 22(1), 47, 45–57.
Nonaka, I., Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company. Oxford: Oxford University Press.
Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
Rozwój kadr Tubądzin Management Group Sp. z o.o. Pozyskano z: http://www.tubadzin.pl/projekty-efs Strojny, M. (2000). Zarządzanie wiedzą. Ogólny zarys koncepcji. Przegląd Organizacji, 2, 21–25.
Toffler, A., Toffler, H. (1999). Budowanie nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali. Poznań: Zysk i S-ka.
Senge, P. (2012). Piąta dyscyplina. Warszawa: PWN.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).