Edukacja logistyczna jako imperatyw kreowania nowoczesnych metod zarządzania w Industry 4.0
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.162.16Słowa kluczowe:
edukacja logistyczna, Industry 4.0, nowe technologieAbstrakt
Globalizacja, cyfryzacja, technologizacja i internetyzacja jako identyfikatory Industry 4.0 odcisnęły swoje piętno na wielu branżach, w tym również na branży logistycznej. Dziś, by skutecznie działać, trzeba posiadać wiedzę i umiejętności związane z zarządzaniem informacjami. Przedsiębiorcy poszukują pracowników z przygotowaniem do pracy świecie gospodarki 4.0. Celem artykułu jest wskazanie znaczenia formalnej edukacji logistycznej w przygotowaniu przyszłych kadr wobec wyzwań Industry 4.0 na wybranym przykładzie. Podstawę informacyjną stanowią źródła wtórne i pierwotne. W artykule posłużono się metodą analizy studium przypadku w odniesieniu do upraktycznienia edukacji w zakresie logistyki na przykładzie Społecznej Akademii Nauk. W artykule podjęto dyskusję na znaczeniem skutecznego przygotowywania kadry logistycznej w oparciu o sformalizowane kształcenie na uczelniach wspierane współpracą z przedsiębiorcami nad formułowaniem programu, realizacją specjalistycznych szkoleń oraz partycypacją przedsiębiorców w realizacji procesu dydaktycznego.
Bibliografia
Bowersox, D., Closs, D., Cooper, M.B. (2012). Supply chain Logistics management. MCgraw-Hill Higher Education.
Bozarth, C., Handfield, R.B. (2007). Wprowadzenie do zarzadzania operacjami i łańcuchem dostaw. Gliwice: Helion.
Branch, A.E. (2009). Global supply chain management and international logistics. New York, London: Routledge, Tay-lor and Francis Group.
Christopher, M. (2016). Logistics and Supply Chain Management. Financial Times/ Prentice Hall.
Cygler, J., Aluschka, M., Marciszewska, E. (2013). Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Warszawa: Wolters Kluwer Business.
Długosz, J. (2014). Nowoczesne technologie w logistyce. Warszawa: PWE.
Ellen Mc Arthur Foundation and Mc Kinsey & Company. (2014). Towards the circular economy, Accelerating the Scale up across global supply chains. Geneva: World Economic Forum.
Enslow, B. (2006). Best Practices in Global Trade Management Stress Speed and Flexibility. World Trade, 19(1), 36–40.
Erkiert, S. (2018). Ścieżki edukacji. Top Logistyk, 4(64), 40–43.
Gautier, G., Jean, S., Kesenci, D.U. (2006). Regionalisation et regionalisme CFPiL L’economie Mondial. Universite du Quebec a Montreal.
Gołębska, E., Majchrzak-Lepczyk, J., Bentyn, Z. (2015). Eurologistyka. Warszawa: PWN.
Grabara, J. (2004). Informatyczne wspomaganie procesów logistycznych. Warszawa: WNT.
Gunia, G. (2019). Zintegrowane systemy informatyczne przedsiębiorstw w kontekście przemysłu 4.0. Zarządzanie Przedsiębiorstwem, 22, 7–12.
GUS. (2019). Szkolnictwo wyższe w roku akademickim 2018/2019 (wyniki wstępne). Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20182019-wyniki-wstepne,8,6.html
GUS. (2016). Dane wstępne dotyczące szkolnictwa wyższego w roku akademickim 2016/2017 – stan w dniu 30.11.2016 r. Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-w-roku-akademickim-20162017-dane-wstepne,8,4.html
Haliżak, E., Kuźniar, R. (2001). Stosunki międzynarodowe, geneza, struktura, dynamika. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Hanfield, R.B., Nichols, E.L. Jr. (1999). Introduction to Supply Chain Management. New Jersey: Prentice Hall Upper Saddle River.
Kolasińska-Morawska, K. (2014). E-learning as a teaching method for logistics. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XV(5/1), 153–163.
Kolasińska-Morawska, K, Pytel, M. (2017). E-learning – technologia w edukacji. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVIII(4/I), 275–294.
Kołodko, G. (2002). Globalizacja – zacofanie – rozwój. Ekonomista, 6, 775–816.
Kurzweil, R. (2016). Nadchodzi osobliwość, kiedy człowiek przekroczy granice biologii. Warszawa: Kurhaus.
Mature leader of the CEE region. EY’s Attractiveness Survey. Poland. (2017). Pozyskano z: https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_pl/topics/eat/pdf/03/ey-attractiveness-survey-poland-2017.pdf
Mc Kinsey & Company. (2018). Cyfrowi Polacy – przyspieszenie e-rewolucji. Pozyskano z: https://www.mckinsey.com/pl/~/media/McKinsey/ Locations/Europe%20and%20Middle%20East/Polska/Raporty/Cyfrowi %20Polacy%20Przyspieszenie%20E%20rewolucji/Cyfrowi-Polacy-2018_raport-McKinsey.pdf
Miklaszewski, S., Molendowski, E. (2009). Gospodarka światowa w warunkach globalizacji i regionalizacji rynków. Warszawa: Difin.
Misala, J. (2005). Wymiana międzynarodowa i gospodarka światowa, teoria i mechanizmy funkcjonowania. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.
Niesler, A., Wydmuch, G. (2013). Wirtualna mobilność w europejskiej przestrzeni akademickiej. W: M. Dąbrowski, M. Zając (red.), Rola e-edukacji w rozwoju kształcenia akademickiego. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
Pagano, A.M., Liotine, M. (2019). Technology in Supply chain management and logistics. Current practise and future applications. Amsterdam: Elsevier.
Pfohl, H.Ch. (2016). Supply chain 4.0 – Configuration of cooperative networks in disruptive environments. Conference Materials of Logistics Congress Logistics. Poznań.
Shenkar, O. (2004). One more time: International Business in a Global Economy. Journal of International Business Studies, 35, 161–171.
Stiglitz, J.E. (2002). Globalization and its discontents. New York: W.W. Norton & Company.
Sułkowski, Ł. (2016). Kultura akademicka. Koniec utopii?. Warszawa: PWN.
Szymonik, A. (2014). Technologie informatyczne w logistyce. Warszawa: Placet.
Walsh, T. (2018). To żyje. Sztuczna inteligencja od logicznego fortepianu po zabójcze roboty. Warszawa: PWN.
Wojewódzki Urząd pracy w Krakowie. (2018). Barometr zawodów 2019. Raport podsumowujący badanie w Polsce. Pozyskano z: https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2019/raport_ogolnopolski_pl.pdf
Wosińska, W. (2008). Oblicza globalizacji. Sopot: Smak Słowa.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).