Czynniki sukcesu małego przedsiębiorstwa transportowego. Analiza wybranego przypadku
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.11.17Słowa kluczowe:
mikro i małe przedsiębiorstwo, sukces, zbiorowy przewóz osóbAbstrakt
Główny powód działań podejmowanych przez funkcjonujące na rynku firmy - zarówno małe, jak i duże - to chęć osiągnięcia sukcesu. Celem niniejszego artykułu jest prezentacja czynników sukcesów w działalności małego przedsiębiorstwa w skomplikowanych realiach gospodarczych. W opracowaniu wskazano na specyfikę prowadzenia działalności transportowej w segmencie pasażerskich przewozów drogowych oraz na procesy dostosowania się do rynku podmiotów małych i mikro, wpływające na ich konkurencyjność. Postawiono tezę, że dla małej firmy niewątpliwym sukcesem jest sam fakt przetrwania i utrzymania się na rynku oraz jej stopniowy rozwój ilościowy i jakościowy. Aby potwierdzić tę tezę, posłużono się przykładem małego, rodzinnego przedsiębiorstwa ze środkowo-wschodniej Polski, które świadczy usługi przewozu osób w transporcie drogowym. W artykule scharakteryzowano również regionalny, pasażerski transport drogowy w Polsce, jego konkurencję i prawne uwarunkowania, które decydują o podjęciu się zarobkowego przewozu osób. Na podstawie przeglądu literatury w tekście omówiono definicję sukcesu i kryteria jego oceny. Zaprezentowano także wybrane małe przedsiębiorstwo, przeprowadzono analizę SWOT i określono determinanty sukcesu tej firmy na rynku. Mogą one być wykorzystane w dalszych badaniach czynników sukcesu mikro i małych firm zajmujących się zarobkowym przewozem osób w transporcie drogowym.
Bibliografia
Janczewski, J. (2012). Problematyka zarządzania mikroprzedsiębiorstwem na rynku usług transportowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Zarządzanie, 1, 74-88.
Grabowska, M., Drygas, M. (2010). Determinanty sukcesu przedsiębiorstw. Konferencja Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji. Konferencja KZZ Zakopane 2010 - Artykuły.Po lskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, 515-524. Pozyskano z: http://www.ptzp.org.pl/s80/Konferencja_KZZ_Zakopane_ 2010_Artykuly.
Lachiewicz, S. (2013). Formy i uwarunkowania sukcesu w małym biznesie. Zarządzanie i Finanse, 4(1), 149-161. Pozyskano z: http://zif.wzr.pl/pim/2013_4_1_12.pdf.
Lemańska-Majdzik, A., Tomski, P. (2013). O sukcesie przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 98, Seria Administracja i Zarządzanie, 203-214. Pozyskano z: www.tstefaniuk.uph.edu.pl/zeszyty/archiwalne/98-2013_15.pdf
Ślebocki, K. (2014). Analiza możliwości rozwoju małej firmy transportowej. Łódź: Akademia Humanistyczno- Ekonomiczna. Inżynierska praca dyplomowa, materiał niepublikowany.
Tarnawa, A., Zadura-Lichota, P. (red.). (2013). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011–2012, Warszawa: Wydawnictwo PARP. Pozyskano z: Transport pod lupą 2013 Raport. (2014, 21 lipiec). Europejski Program Modernizacji Polskich Firm, Wydawnictwo Europejski Fundusz Leasingowy. Pozyskano z: http://www.efl.pl/aktualnosci/Transport_raport.pdf.
Transport. Wyniki działalności w 2012 r. (2014, 10 sierpień). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pozyskano z: http://www.stat.gov.pl/gus/transport_lacznosc_PLK_HTML.htm.
Ustawa o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. Dziennik Ustaw 2001 nr. 125, poz. 1371. (2014, 10 sierpień). Pozyskano z: http://www.gitd.gov.pl/pliki/prawo/ustawa1.pdf.
Wyszomirski, O. (2012). Kształtowanie funkcjonowania i rozwoju regionalnego pasażerskiego transportu drogowego w świetle ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W: E. Załoga (red.), Pasażerski transport regionalny – współczesne wyzwania, Problemy transportu i logistyki, 16. Zeszyty Naukowe, 713, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, 173-187.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).