Usługi motoryzacyjne w perspektywie elektromobilności i Internetu rzeczy

Autor

  • Jerzy Janczewski Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna Katedra Systemów Transportowych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.14.15

Słowa kluczowe:

autonomizacja, elektromobilność, Internet rzeczy, warsztat samochodowy

Abstrakt

Konieczność dbania o naturalne środowisko i coraz bardziej restrykcyjne normy emisji spalin powodują, że nieuniknione jest zastępowanie napędów spalinowych napędami elektrycznymi. Samochód nadal będzie stanowił główny środek zarówno transportu indywidualnego, jak i  zbiorowego. Brakuje przesłanek wskazujących na to, że w najbliższej przyszłości może być wyeliminowany z użycia i zastąpiony przez inne środki, a jego eksploatacja, tak jak w wypadku każdej innej maszyny, będzie wymagała udziału zaplecza usługowego. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie na zmiany w usługach motoryzacyjnych, szczególnie w sektorze serwisowania i napraw samochodów, wynikające ze zbliżającej się elektromobilności, autonomizacji pojazdów i Internetu rzeczy. Aby zrealizować ten cel, scharakteryzowano koncepcję i założenia elektromobilności w Polsce oraz determinanty rozwoju tradycyjnych i elektrycznych pojazdów samochodowych, omówiono też zagadnienie Internetu rzeczy i autonomizacji pojazdów oraz przedstawiono przykładowe rozwiązania dla motoryzacji w przyszłości. W  podsumowaniu zwrócono uwagę na czynniki stanowiące rezultat tych zmian, mające zasadniczy wpływ na sektor serwisowania, takie jak: pozyskiwanie nowej wiedzy i umiejętność korzystania z rosnącej liczby informacji, uzupełnianie i stałe aktualizowanie nowoczesnego sprzęt serwisowego, zmiany w procesach obsługi i naprawy pojazdów, diagnozowanie samochodów i aktualizowanie ich oprogramowania na odległość.

Biogram autora

Jerzy Janczewski - Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna Katedra Systemów Transportowych

Jerzy Janczewski, inżynier mechanik, doktor nauk ekonomicznych w  zakresie zarządzania, adiunkt w Katedrze Systemów Transportowych Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Zainteresowania badawcze autora koncentrują się na logistyce zwrotnej i problematyce zarządzania przedsiębiorstwami mikro i małymi z branży usług motoryzacyjnych oraz transportu drogowego

Bibliografia

Audi systematycznie rozbudowuje swoją strategię e-paliw. (2017, 12 sierpnia). Pozyskano z: http://pim.pl/ audi-systematycznie-rozbudowuje-swoja-strategie-e-paliw/

Baterie gra fenowe. (2016; 10 lipca 2017). Pozyskano z: http://www.bateriegrafenowe.pl/

Benysek, G. (2017). Bezemisyjny transport publiczny – założenia merytoryczne. W: A. Nawrat, Nowe podejście NCBR do finansowania programów badawczych. Pozyskano z: http://www.nauka.gov.pl/ g2/oryginal/2017_01/74e74a90d4088713fbd19b56b962ffaa.pdf

Branża motoryzacyjna Raport 2015. (2018, 14 września). Pozyskano z: http://www.pzpm.org.pl/Rynekmotoryzacyjny/Roczniki-i-raporty/Raport-branzy-motoryzacyjnej-2015.

Brzeziński, K. (2017, 10 września). Idzie rewolucja! Silniki benzynowe przestaną emitować CO2!. Pozyskano z: https://www.autofakty.pl/aktualnosci/paliwo-syntetyczne-bosch/

Co dwa lata ilość danych na świecie wzrasta przeszło dwukrotnie – nowe zadania i możliwości informatyki związane ze zjawiskiem Big Data. (2011; 10 września 2017). Pozyskano z: https://poland.emc.com/ about/news/press/2011/20110628-01.htm

Connected Car Effect 2025. (2017, 15 lipca). Pozyskano z: http://www.bosch-presse.de/pressportal/de/ en/bosch-study-shows-more-safety-more-efficiency-more-free-time-with-connected-mobility-82818.html

Dach solarny i Powerwall 2 Tesli. (2016; 10 września 2017). Pozyskano z: http://www.green-projects.pl/2016/11/dach-solarny-powerwall-2-tesla/

Emilewicz, J. (2017). Szansa na rozwój. Fleet – Napędy Alternatywne. Wydanie specjalne. Warszawa: PZPM.

Główny Urząd Statystyczny. (2017). Transport – wyniki działalności w 2016 roku. Warszawa.

Greenough, J. (2015; 2017, 12 października). This is how big connected cars will be in regions around the world. Pozyskano z: http://www.businessinsider.com/how-big-connected-cars-will-be-in-regionsaround-the-world-2015-3?IR=T:

Hrymniak, W. (2017). Elektromobilność. Program flagowy E-bus. Polski Fundusz Rozwoju SA. Pozyskano z: https://www.mr.gov.pl/media/35679/2Ebus.pdf

Hutyra, M. (2017). Nie taki diabeł straszny. Fleet – Napędy Alternatywne. Wydanie specjalne. Warszawa: PZPM, 34–35.

Janczewski, J. (2012). Wybrane problemy logistyki zwrotnej w branży usług motoryzacyjnych. ZIwGiB 1(14), AHE w Łodzi, 131–142.

Januszkiewicz, A. (2017a, 30 września). Bosch: aktualizacja oprogramowania auta dzięki chmurze. Pozyskano z: http://motofaktor.pl/m/50,2/AKTUALNOSCI/Bosch-aktualizacja-oprogramowaniaauta-dzieki-chmurze,7592.html

Januszkiewicz, A. (2017b; 30 września). Bosch: Internet rzeczy w motoryzacji na Mobile World Congress 2017. Pozyskano z: http://motofaktor.pl/m/50,2/AKTUALNOSCI/Bosch-Internet-rzeczy-wmotoryzacji-na-Mobile-World-Congress-2017,6608.html

Kościelniak, P. (2011; 2017, 29 września). Naukowcy próbują produkować tanie sztuczne paliwo. Pozyskano z: http://www.rp.pl/artykul/637505-Nukowcy-probuja-produkowac-tanie-sztuczne-paliwo.html

Kulik, W. (2015; 2017, 30 sierpnia). Tesla: auta elektryczne z zasięgiem 1200 km w 2020 roku. Pozyskano z: http://www.benchmark.pl/aktualnosci/tesla-auta-elektryczne-z-zasiegiem-1200-km-w-2020- roku.html

Łukaszewicz, P., Giecewicz, M. (2017). Bezpieczny transport – wizja motoryzacji wg Boscha na targach IAA. Nowoczesny warsztat, 10(217), 5.

Maj, M. (2013; 2017, 18 lipca). Samochód z wypożyczaną baterią i DRM – Renault sprzedaje coś takiego. Pozyskano z: http://di.com.pl/samochod-z-wypozyczana-bateria-i-drm-renault-sprzedaje-cos-takiego-49104

Ministerstwo Energii. (2017). Plan rozwoju elektromobilności w Polsce. Energia dla przyszłości. Warszawa.

Mirai. Nowa era w motoryzacji. (2016; 2017, 30 września). Pozyskano z: https://www.toyota.pl/new-cars/ mirai/index.json

Mroczkowski, J. (2014; 2017, 10 maja). Jak w przyszłości będzie wyglądał serwis samochodowy?. Newseria. Pozyskano z: http://www.biznes.newseria.pl/komunikaty/motoryzacja/jak_w_przyszlosci,b352126076)

Nawrat, A. (2017). Nowe podejście NCBR do finansowania programów badawczych – założenia do programu na rzecz bezemisyjnego transportu publicznego. Pozyskano z: http://www.nauka.gov.pl/g2/ oryginal/2017_01/74e74a90d4088713fbd19b56b962ffaa.pdf

Owczarzak, W. (2015). Pojazdy autonomiczne na przykładzie samojeżdżącego samochodu Google`a. Logistyka, 3, 3680–3684. Pozyskano z: http://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/ send/333-artykuly-na-plycie-cd-1/7946-owczarzak-pojazdy-autonomiczne+

Piszcz, J. (2017, 15 lipca). Bosch: rozwiązania przyszłości na targach IAA. Pozyskano z: http://motofaktor.pl/m/50,2/AKTUALNOSCI/Bosch-rozwiazania-przyszlosci-na-targach-IAA,7640.html

POWERFUL Report Summary. (2015; 2017, 29 września). Pozyskano z: http://cordis.europa.eu/result/ rcn/163424_en.html

Program priorytetowy System zielonych inwestycji – GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny. (2017, 29 września). Pozyskano z file:///C:/Users/Jerzy/Downloads/program_gepard_bezemisyjny_transport_publiczny.pdf

Raport: Rewolucja na drogach, czyli elektromobilność i carsharing. (2017, 15 sierpnia). BiznesAlert. http://biznesalert.pl/raport-rewolucja-drogach-czyli-elektromobilnosc-carsharing/

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju z akceptacją rządu. (2017, 27 września). https://www.mr.gov.pl/strony/aktualnosci/strategia-na-rzecz-odpowiedzialnego-rozwoju-z-akceptacja-rzadu/

Szokujący raport. Samochody elektryczne nie są ekologiczne. (2017, 27 września). http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/producenci/news-szokujacy-raport-samochody-elektryczne-nie-sa-ekologiczne,nId,2411032

Sztumski, W. (2008; 2015, 10 września). Paradoksalne społeczeństwo wiedzy. Sprawy Nauki, 11–12. Pozyskano z: http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&task= view&id=895 & Itemid=35

Śnigurski, P. (2017). Downsizing, czyli pojemne pojęcie. Fleet – Napędy Alternatywne. Wydanie specjalne, Warszawa: PZPM.

Ta decyzja zmieni przyszłość producentów części. (2017, 27 września). Pozyskano z: https://motofocus.pl/informacje/nowosci/56838/ta-decyzja-zmieni-przyszlosc-producentow-czesci?utm_ source=newsletter48&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter&utm_content=cala-branza-razem-w-jednym-miejscu

Unia o inteligentnych samochodach. (2016, 2017, 2 września). https://www.l-instruktor.pl/aktualnosci/ unia-o-inteligentnych-samochodach.html#.WgiKMlvWzIU Warsztat przyszłości. (2016; 2017, 17 września). ProfiAutoPL. https://www.youtube.com/watch?v=vjpzHCfbAPM

Wizyta u mechanika. Jak będzie wyglądać w przyszłości?. (2016; 27 września). http://www.motofakty.pl/ artykul/wizyta-u-mechanika-jak-bedzie-wygladac-w-przyszlosci.html

W listopadzie ruszy konkurs na prototyp polskiego samochodu elektrycznego. (2017, 7 września). Pozyskano z: http://pim.pl/w-listopadzie-ruszy-konkurs-na-prototyp-polskiego-samochodu-elektrycznego-na-swiatowym-rynku-jest-nisza-dla-krajowych-producentow/

Włodarczyk, M., Janczewski, J. (2010). Przedsiębiorczość w organizacjach sieciowych w sektorze napraw samochodów. Przedsiębiorczość – Edukacja, 6, 157–169.

Włodarczyk, M., Janczewski, J. (2011). Warsztaty samochodowe w warunkach globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 159–172.

Zaręba, P. (2017). Program elektromobilności – główne założenia. Ministerstwo Energii. Pozyskano z: https://www.mr.gov.pl/media/35678/1Ecar.pdf

Pobrania

Opublikowane

2018-12-24

Jak cytować

Janczewski, J. (2018). Usługi motoryzacyjne w perspektywie elektromobilności i Internetu rzeczy. Przedsiębiorczość - Edukacja, 14, 205–220. https://doi.org/10.24917/20833296.14.15

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>