Entrepreneurial attitudes of young people in the smallest towns of the Łódź region (Poland)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.171.11

Keywords:

entrepreneurial attitude, entrepreneurship, high school students, the smallest towns of the Łódź region

Abstract

The aim of the article is to define and assess the entrepreneurial potential of young people and, against that background, to draw attention to barriers that potentially, in the future, may hinder young people from entering the role of entrepreneurs. This analysis is based on the concept of attitude by S. Nowak (1973). Therefore, the study took into account its three components - cognitive, emotional-evaluating and behavioural. The article is based on the analysis of the literature on the subject and field research with the use of a questionnaire. The research group consisted of high school students from selected cities of the Łódź region (Poland) where there is at least one public secondary school. The research revealed that the respondents are characterised by a well-balanced level of the individual components of their attitude, which means that both the level of their knowledge about entrepreneurship, their emotional attitude to this phenomenon, and the willingness to undertake their own activity are at a balanced level. The local environment remains the greatest barrier to the full development of entrepreneurial attitudes of young people in the study area.

Author Biography

Anita Kulawiak, Uniwersytet Łodzki

Anita Kulawiak, PhD, assistant professor at the University of Lodz, employed in the Department of Regional and Social Geography. The author’s research interests oscillate around many problems related to broadly understood social and regional geography. First of all, they relate to the issues of entrepreneurship both in terms of processes (establishing and running a business), its spatial diversity and factors determining its distribution, but also attributive entrepreneurship understood as a human trait. In this case, the author is interested in entrepreneurial attitudes and motives for starting one’s own economic initiative. Apart from the issues of entrepreneurship, the author’s works also oscillate around issues related to the city’s public space, market squares and territorial identity.

References

Boguszewski, R., Feliksiak, M., Gwiazda, M., Kalka, J. (2014). Młodzież o sobie: wartości, obyczajowość, grupy odniesienia. W: Młodzież 2013. Warszawa: CBOS, 106–153.

Borgiasz-Stepaniuk, M. (2019). Postawy przedsiębiorcze wśród młodzieży. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 15(1), 47–60.

Borowiec, M., Rachwał, T. (2011). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 7, 321–332.

Czapliński, P., Kibych, I. (2017). Postawy abiturientów wobec rynku pracy. Szczecin i Czerniowice – studium przypadku. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 13, 405–416.

Danilewicz, D. (2021). Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty kształtujące postawę przedsiębiorczą. W: A. Postuła, B. Glinka, J. Pasieczny (red.), Oblicza przedsiębiorczości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Dorocki, S., Kilar, W., Rachwał, T. (2011). Założenia i cele Projektu „Krok w przedsiębiorczość” dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 7, 308–320.

Eider, J., Sieńko-Awierianow, E., Stępień-Słodkowska, M. (2012). Postawy przedsiębiorcze studentów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 2(98), 37–49.

Gabała, J. (2005). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych uczniów. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 1, 145–152.

Gibb, A.A. (1993). Enterprise Culture and Education: Understanding Enterprise Education and Its Links with Small Business, Entrepreneurship and Wider Educational Goals. International Small Business Journal, 11(3), 11–34.

Górniewicz, J. (1996). Teoria wychowania. Wybrane problemy. Toruń-Olsztyn: SKU, Glob.

Jerschina, J. (2000). Postawy przedsiębiorczości w Polsce na tle krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Elity i społeczeństwa (kontynuacja). Przegląd Socjologiczny, 49(1).

Kickul, J., Grundy, L. (2002). Prospecting for Strategic Advantage: The Proactive Entrepreneurial Personality and Small Firm Innovation. Journal of Small Business Management, 40, 85–97.

Korcelli, P. (2008). System osadniczy Polski – tendencje i uwarunkowania przemian. Studia KPZK, 31, 30–42.

Korpysa, J. (2007). Uwarunkowania przedsiębiorczości studentów – rezultaty badań. W: D. Kopycińska (red.), Wykorzystanie zasobów pracy we współczesnej gospodarce. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Katedry Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, 228–236.

Kulawiak, A. (2016). Przedsiębiorczość w najmniejszych miastach regionu łódzkiego. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 10, 153–165.

Kunasz, M. (2013). Determinanty przedsiębiorczości w gospodarkach unijnych. Szczecin: Volumina.

Mularska-Kucharek, M. (2016). Społeczne uwarunkowania postaw przedsiębiorczych. Edukacja Ekonomistów i Menadżerów, 3(41), 165–177.

Nowak, S. (1973). Wstęp. W: S. Nowak (red.), Teorie postaw. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Piecuch, T. (2013). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C.H. Beck. Pichur, A., Kosała, M. (2008). Powstawanie oporów wobec innowacji oraz sposoby ich przełamywania w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 799, 87–98.

Płaziak, M., Rachwał, T. (2014). Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości w polskich uniwersytetach na studiach nieekonomicznych (na przykładzie kierunku geografia). Horyzonty Wychowania, 13(26), 249–266.

Portal PARP. (2020, 12 listopada). https://www.parp.gov.pl

Postawy przedsiębiorcze a strategia lizbońska. (2008; 2020, 11 listopada). http://eur‑lex.europa.eu/LexUriServ/LexUri

Sagan, I., Szmytkowska, M., Masik, G. (2009). Postawy przedsiębiorcze mieszkańców Gdyni. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 5, 229–243.

Suliborski, A., Walkiewicz, D., (2009). Współczesne zróżnicowanie społeczno-gospodarcze województwa łódzkiego. W: K. Badziak, M. Łapa (red.), Województwo łódzkie 1919–2009. Studia i materiały. Łódź: Polskie Towarzystwo Historyczne, 243–250.

Targalski, J., Kosała, M., Pichur, A. (2007). Postawy przedsiębiorcze wśród studentów kierunku ekonomia Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Analiza wyników badań. W: P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.), Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna. Warszawa: Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.

Turowski, J. (2001). Socjologia. Małe struktury społeczne. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Wach, K., Rachwał, T. (2016), Badanie intencji przedsiębiorczych młodego pokolenia: wyniki ankietyzacji wśród studentów kierunków nieekonomicznych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 12, 229–243.

Wiatrak, A.P. (2003). Pojęcie przedsiębiorczości, jej cele i rodzaje. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: PWSZ, 26–38.

Published

2021-06-29

How to Cite

Kulawiak, A. (2021). Entrepreneurial attitudes of young people in the smallest towns of the Łódź region (Poland). Entrepreneurship – Education, 17(1), 140–152. https://doi.org/10.24917/20833296.171.11