Significance of stereotypes in the perception of attractiveness of Nowa Huta (Poland) for visitors and citizens
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.172.7Keywords:
destination, image, Krakow, Nowa Huta, perceptionAbstract
Artykuł dotyczy szeroko pojętej tematyki percepcji i postrzegania przestrzeni turystycznej. Celem badawczym było przedstawienie powyższych zagadnień w odniesieniu do najmłodszej dzielnicy Krakowa - Nowej Huty. Materiał empiryczny pracy stanowią wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w grupie 400 mieszkańców stałych i tymczasowych Krakowa i najbliższych okolic. Główna hipoteza badawcza odnosi się do występowania różnic w percepcji i postrzeganiu Nowej Huty w zależności od miejsca stałego zamieszkania ankietowanych. W wyniku analizy zgromadzonego materiału stwierdzono, że dzielnica ta jest znana większości respondentów. W opinii ankietowanych Nowa Huta jawi się jako dzielnica szara, niebezpieczna i budząca strach. Pozytywne postrzeganie dzielnicy jest charakterystyczne głównie dla jej stałych mieszkańców. Wyniki badań mogą być wykorzystane w określeniu kierunku, w którym powinna rozwijać się dzielnica, aby wzbogacić swój wizerunek i stać się bardziej atrakcyjną turystycznie. Wyniki badań potwierdzają też, że dla kształtowania pozytywnego wizerunku miejsca ważna jest jego znajomość.
References
Afshardoost, M., Eshaghi, M.S. (2020). Destination image and tourist behavioural intentions: A meta-analysis. Tourism Management, 81, 104–154.
Bezpieczeństwo w Krakowie. Raport z badań. (2020, 20 września). Pozyskano z: http://bezpieczny.krakow.pl/wp-content/uploads/2019_czerwiec_raport.pdf
Birdir, S.S., Dalgic, A., Birdir, K. (2018). Destination marketing and destination image. In: D. Gursoy, C.G. Chi (eds.), The Routledge handbook of destination marketing (71–81). New York: Routledge.
Crompton, J.L. (1979). An assessment of the image of Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon that image. Journal of Travel Research, 17(4), 18–23.
Dann, G.M. (1996). Tourists’ images of a destination-an alternative analysis. Journal of Travel & Tourism Marketing, 5(1–2), 41–55.
Garay Tamajón, L., Cànoves Valiente, G. (2017). Barcelona seen through the eyes of TripAdvisor: Actors, typologies and components of destination image in social media platforms. Current Issues in Tourism, 20(1), 33–37.
Gartner, W.C. (1994). Image formation process. Journal of Travel & Tourism Marketing, 2(2–3), 191216.
Gądecki, J. (2013). Odkrywając miasto idealne? Marginalna gentryfikacja starej części dzielnicy Nowa Huta. Studia Regionalne i Lokalne, 14(54), 64–81.
Go, F.M., Govers, R. (2000). Integrated quality management for tourist destinations: a European perspective on achieving competitiveness. Tourism Management, 21(1), 79–88.
Golonka-Czajkowska, M. (2013). Nowe miasto nowych ludzi: mitologie nowohuckie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gunn, C.A. (1988). Vacationscape: Designing tourist regions. Van Nostrand Reinhold.
Jankowski, A.T., Rzętała, M. (2007). Stereotyp w postrzeganiu stanu środowiska przyrodniczego Wyżyny Śląskiej. W: K. Ostaszewska (red.), Znaczenie badań krajobrazowych dla zrównoważonego rozwoju. Uniwersytet Warszawski. Warszawa: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, 641–654.
Jalilvand, M.R. (2017). Word-of-mouth vs. mass media: Their contributions to destination image formation. Anatolia, 28(2), 151–162.
Kim, H., Chen, J.S. (2016). Destination image formation process: A holistic model. Journal of Vacation Marketing, 22(2), 154–166.
Kim, S., Lehto, X., Kandampully, J. (2019). The role of familiarity in consumer destination image formation. Tourism Review, 74(4), 885–901.
Kislali, H., Kavaratzis, M., Saren, M. (2016). Rethinking destination image formation. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 10(1), 70–80.
Kislali, H., Kavaratzis, M., Saren, M. (2020). Destination image formation: Towards a holistic approach. International Journal of Tourism Research, 22(2), 266–276.
Kladou, S., Mavragani, E. (2015). Assessing destination image: An online marketing approach and the case of TripAdvisor. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 187–193.
Klaś, J. (2019). Nowa Huta na szlakach kulturowych. Turystyka Kulturowa, 3, 92–114.
Lebow, K., (2013). Unfinished Utopia. New York: Cornell University Press.
Li, J.J., Ali, F., Kim, W.G. (2015). Reexamination of the role of destination image in tourism: an updated literature review. E-review of Tourism Research, 12, 191–209.
MacKay, K.J., Fesenmaier, D.R. (1997). Pictorial element of destination in image formation. Annals of Tourism Research, 24(3), 537–565.
Madden, K., Rashid, B., Zainol, N.A. (2016). Beyond the motivation theory of destination image. Tourism and Hospitality Management, 22(2), 247–264.
Michalczuk-Ouerghi, K. (2019). Wpływ stereotypów narodowych na wybór destynacji turystycznej przykład Tunezji. Czasopismo Geograficzne, 90(1), 60–74.
Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne.
Olszewska, J. (2000). Wizerunek jako narzędzie tworzenia przewagi strategicznej gminy. Marketing i Rynek, 11, 24–37.
Owsianowska, S. (2014). Stereotypy w narracji turystycznej. Turystyka Kulturowa, 3, 6–20.
Pozniak, K. (2014). Nowa Huta: Generations of change in a model socialist town. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
Radwan, A. (2017). Wyzwania w zarządzaniu rozwojem miasta na przykładzie dzielnicy Nowa Huta. Zarządzanie Publiczne, 37(1), 81–90.
Smith, S.L. (1994). The tourism product. Annals of Tourism Research, 21(3), 582–595.
Souiden, N., Ladhari, R., Chiadmi, N.E. (2017). Destination personality and destination image. Journal of Hospitality and Tourism Management, 32, 54–70.
Stylidis, D., Woosnam, K.M., Ivkov, M., Kim, S.S. (2020). Destination loyalty explained through place attachment, destination familiarity and destination image. International Journal of Tourism Research, 22(5), 604–616.
Szromnik, A. (2015). Strategia city placement w systemie innowacji marketingowych. Cz. 1. Marketing i Rynek, 8, 5–14.
Szromnik, A. (2007). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
Szubert, M., Żemła, M. (2019). The Role of the Geographical Textbooks in Grounding Negative Stereotypes of a Tourism Destination – The Case of Upper Silesian Conurbation in Poland. Administrative Sciences, 9(2), 42.
Tasci, A.D., Gartner, W.C. (2007). Destination image and its functional relationships. Journal of Travel Research, 45(4), 413–425.
Woosnam, K.M., Stylidis, D., Ivkov, M. (2020). Explaining conative destination image through cognitive and affective destination image and emotional solidarity with residents. Journal of Sustainable Tourism, 28(6), 917–935.
Żemła, M. (2010). Wartość dla klienta w procesie kształtowania konkurencyjności obszaru recepcji turystycznej. Katowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. Wojciecha Korfantego.
Żemła, M. (2003). Podstawy formułowania strategii kształtowania produktu turystycznego regionu. Katowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej im. Wojciecha Korfantego.
Żemła, M., Szubert, M. (2019). Wizerunek miast konurbacji górnośląskiej – wyzwanie przełamywania stereotypów. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 13, 57–77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Entrepreneurship – Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).