The subject of the basics of entrepreneurship in the opinions of students and teachers – comparison study

Authors

  • Mariola Tracz Polskie Towarzystwo Geograficzne, Oddział w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.11.30

Keywords:

curriculum, education, entrepreneurship course, students, teachers

Abstract

The aim of this paper is to present the attitude of students towards the subject of the basics of entrepreneurship. The study presents the results of the analysis concerning the strategy for shaping entrepreneurship in the Polish education system against existing solutions in other EU countries. The paper also contains a description of hitherto studies on the attitudes of students, teachers and parents on this subject following its introduction into high schools. In the second part of the article, the authors present the results of questionnaire research in selected high schools in Poland in the school year of 2012/2013 on the significance of the subject on foundations of entrepreneurship in the general curriculum and its rank in the school in the opinion of the students and teachers.

Author Biography

Mariola Tracz, Polskie Towarzystwo Geograficzne, Oddział w Krakowie

Mariola Tracz, PhD., geographer, geography educator, member of the Polish Geographical Society, interested in: geography education (curriculum development, geography education and competency development, geography and enterpreneuship teacher training, history of geography and their didactics) socio-economic geography (educational policy, education and economic development).

References

Dorocki, S., Kilar, W., Rachwał, T. (2009). Założenia i cele projektu: Krok w przedsiębiorczość dla nauczycieli szkół ponadgimnazjaklnych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 308-310.

Kuklińska, K., Moranowski, P. (2009). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości oczami nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Raport z badań. Pozyskane z: www. file/C:Users/nicon/Do¬wlands/Raport%20badan.pdf

Nauczanie podstaw przedsiębiorczości w szkole: programy, strategie. Raport Komisji Europejskiej. EURYDICE, Komisja Europejska, kwiecień 2012. Pozyskano z: www. eurydice.org.pl

Osuch, E., Osuch, W. (2005). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i rodziców. Przedsiębiorczość - Edukacja, 1,195-202.

Osuch, W. (2012). Podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów krakowskich szkół – szansa i oczekiwania. Przedsiębiorczość - Edukacja, 8, 37-46.

Rachwał, T., Kilar, W., Kudełko, J., Tracz, M., Wach, K. (2008). Projekt podstawy programowej podstaw przedsiębiorczości w zakresie rozszerzonym dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Przedsiębiorczość - Edukacja, 4, 312-324.

Rachwał, T. (2009). Ocena projektu zmian podstawy programowej podstaw przedsiębiorczości (przed¬stawiona przez MEN w 2008 r. w ramach reformy systemu oświaty). Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 349-372.

Raport zbiorowy z badań środowisk szkolnych w zakresie realizacji edukacji ekonomicznych w polskich szkołach ponadgimnazjalnych. Praca zbiorowa. (2005). Warszawa: CODN.

Szypula, J. (2010). Wiedza dziś – sukces jutro. Przedsiębiorczość w strategii rozwoju edukacji w Polsce. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 64-70.

Tracz, M. (2005). O niektórych kryteriach doboru treści nauczania do podstawy programowej i programu nauczania z podstaw przedsiębiorczość. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 207-211.

Tracz, M. (2006). Rola i znaczenie „podstaw przedsiębiorczości” w kształceniu ogólnym. Przedsiębiorczość - Edukacja, 2, 222-225.

Tracz, M., Rachwał, T. (2007). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości – założenia realizacji a przygotowanie nauczycieli, Przedsiębiorczość - Edukacja, 3, 286-296.

Wach, K. (2008). Entrepreneuship Education in Poland. ERENET Profile, 3(11), 36-44.

Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 9, 246-256.

Zioło, Z. (2005). Światowe uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość - Edukacja, 1, 9-16.

Zioła, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość - Edukacja, 8, 10-23.

Ziółkowska-Weiss, K. (2014). Problematyka podstaw przedsiębiorczości w opinii uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Przydatność w życiu czy konieczność. Przedsiębiorczość - Edukacja, 10, 366-376.

Published

2015-09-19

How to Cite

Tracz, M. (2015). The subject of the basics of entrepreneurship in the opinions of students and teachers – comparison study. Entrepreneurship – Education, 11, 391–400. https://doi.org/10.24917/20833296.11.30

Most read articles by the same author(s)