Attitudes of High School Graduates toward the Labour Market. Szczecin and Chernivtsi – Case Study
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.13.30Keywords:
high school diploma graduates, questionnaire, Poland, labour market, UkraineAbstract
A young person’s approach to the labour market is affected by a group of individual factors connected with their innate intellectual potential and upbringing. Also, a group of external factors connected with the socio-economic environment, such as the place of residence and school, which both play an important role, undoubtedly influences entrepreneurial behaviours. The historic and cultural factor is frequently underappreciated, whereas it may affect a person’s attitude (as well as their activity), either directly or sometimes indirectly. The aim of the article was to compare the attitudes of secondary school graduates from Szczecin and the Ukrainian city Chernivtsi towards the job market. It was assumed that the examined groups have very diversified conditions of entering, and then functioning on the job market, which are significantly different for both countries, and consequently, the opportunities to achieve professional success. The slightly different education model, including the age of secondary school graduates is also considered as significant. The main measuring tool was a survey addressed to secondary school graduates at leading secondary schools in Szczecin and Chernivtsi, which was used in a direct cross-sectional study conducted from April 2016 until May 2016. As the conducted analysis shows, there are no fundamental differences in the approach of secondary school graduates from Chernivtsi and Szczecin. Any discrepancies concern solely a scale of similar answers, which may be the result of the difference in the secondary school graduates’ age, their family models and affluence, or, most importantly, it may be affected by them living in differing environments.References
Czapliński, P. (2006). Postawy uczniów ponadpodstawowych szkół ogólnokształcących dla dorosłych wobec rynku pracy. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 236–241.
Czapliński, P., Kibycz, A. (2010). Вплив туризму на соціально-культурне середовище (на прикладі Гуцульщини та Кашуб), Науковий збірник Чернівецького університету. Географія, 519–520, 149–153.
Czapliński, P., Szymańska, W. (2013). The features of economic behavior of the urban population in the ethnic the region of Kashubia. Miscellanea Geographica-Regional Studies on Development, 30–37. DOI: 10.2478/v10288-012-0032-3.
Czapliński, P., Vepryk N. (2008). Postawy młodzieży Polski i Ukrainy wobec rynku pracy. Dokumentacja Geograficzna, 36, 165–170.
Kryńska, E., Kwiatkowski, E. (2013). Podstawy wiedzy o rynku pracy. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Psyk-Piotrowska, E. (red.). (2015). Uwarunkowania i mechanizmy zrównoważonego rozwoju na obszarach wiejskich – identyfikacja i ocena postaw młodzieży wiejskiej w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz możliwości ich wykorzystania dla rozwoju lokalnego. Łódź: Katedra Socjologii Wsi i Miasta Uniwersytetu Łódzkiego.
Rachwał, T. (2013). Jestem przedsiębiorczy – kształtowanie postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży z wykorzystaniem innowacyjnych metod i narzędzi. Poznań: Centrum Kompetencji, Grupa Szkoleniowo-Doradcza.
Tytuła, M., Łosiak, M. (2013). Polski bez błędów. Poradnik językowy dla każdego. Warszawa – Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN.
Zioło, Z. (2011). Problemy kształtowania przestrzeni geograficznej. W: Z. Długosz, T. Rachwał (red.). Priorytety badawcze i aplikacyjne geografii polskiej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP, 26–42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).