Aktywność przedsiębiorcza studentów geografii i kierunków pokrewnych: wyniki ankietyzacji szkół wyższych Euroregionu Pomerania (Greifswald, Eberswalde, Szczecin)
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.161.5Słowa kluczowe:
Euroregion Pomerania, geografia, przedsiębiorczość, studenciAbstrakt
Przedsiębiorczość jako efekt poszukiwania przewag konkurencyjnych współczesnych gospodarek stymuluje wzrost i rozwój społeczno-ekonomiczny różnych układów przestrzennych. Dlatego też kształtowanie aktywności przedsiębiorczej winno dokonywać się na wszystkich poziomach edukacji. W sposób szczególny dotyczy to studentów, którzy w większości przypadków nie podjęli jeszcze decyzji o swojej karierze zawodowej. Na przedsiębiorczość studencką działa wiele czynników. Jednym z nich jest otoczenie, w tym normy społeczne i kody kulturowe charakterystyczne dla różnych państw, regionów itp. Mogą one wpływać na cechy osobowościowe i sposoby myślenia, w tym myślenia przedsiębiorczego. Celem pracy była analiza aktywności przedsiębiorczej studentów kierunku geografia i kierunków pokrewnych w świetle podejścia kulturalistycznego. Głównym narzędziem pomiarowym była ankieta skierowana do studentów z Greifswaldu i Eberswalde (Niemcy) oraz ze Szczecina (Polska). W wyniku przeprowadzonego badania określono różnice w aktywności przedsiębiorczej studentów z Polski i Niemiec oraz wskazano na te cechy osobowościowe, które według badanych ułatwiają aktywność przedsiębiorczą w każdym z krajów. Jak wynika z przeprowadzonych badań, istnieją różnice w aktywności przedsiębiorczej polskich i niemieckich studentów. Podejmowane w trakcie studiów inicjatywy nie przekładają się na plany biznesowe, a skala i zakres tych prac w małym stopniu pokrywają się z zainteresowaniami studentów i podjętymi przez nich kierunkami studiów.
Bibliografia
Czyżewska, M. (2018). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości studenckiej na podstawie badań empirycznych. Studia i Prace. Kolegium Zarządzania i Finansów, 160, 29–44.
Garlacz-Sobczyk, K. (2013). Zakłócenia w polsko-niemieckiej komunikacji biznesowej. Sosnowiec: Uniwersytet Śląski.
Łada, A. (2018). Trudne partnerstwo. Polacy i Niemcy o kraju sąsiada, wspólnej historii i Europie. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Łuczka, T. (2011). Przedsiębiorczość i postawy przedsiębiorcze studentów – wybrane aspekty. Ekonomiczne Problemy Usług, 63, 150–158.
Nowaczyk, G., Sobczak, A. (2019). Przedsiębiorczość w kształceniu studentów, dorosłych i seniorów. W: T. Rachwał (red.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. Warszawa: FRSE.
Ostoj, I. (2016). Motywy podejmowania pracy przez studentów studiów stacjonarnych – wyniki badań. Studia i Prace WNEiZ US, 44(1), 231–241. doi: 10.18276/sip.2016.44/1-19
Osóch, B., Czapliński, P. (2019). Państwowość jako determinanta intencji przedsiębiorczych młodzieży licealnej uczącej się w międzynarodowej grupie rówieśniczej (na przykładzie Szczecin International School). Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 15(1), 61–74. doi: 10.24917/20833296.151.5
Komisja Europejska. Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu. (2008). Przedsiębiorczość w szkolnictwie wyższym, szczególnie na studiach nieekonomicznych. Bruksela: Komisja Europejska.
Rachwał, T. (2019). Finanse jako element edukacji o przedsiębiorczości. Bank, IX, 110–111.
Roszkowska-Mądra, B., Parfieniuk, A., Studnicki, M. (2014). Poglądy młodzieży akademickiej studiów ekonomicznych o przedsiębiorczości i determinantach jej rozwoju. Optimum. Studia Ekonomiczne, 6(72), 217–235.
Safin, K. (2014). Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki. Horyzonty Wychowania, 13(26), 327–337.
Ścibiorska-Kowalczyk, I. (2017). Kultura ekonomiczna w Niemczech na przykładzie Euroregionu Nysa. Pogranicze. Polish Borderlands Studies, 5(2), 135–157.
Timmons, J.A. (1999). New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. Boston: Irwin/McGraw-Hill.
Wojciechowski, K. (2005). Jak postępować z Niemcami w biznesie i nie tylko/Knigge für deutsche Unternehmer in Polen. Poznań: UAM.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).