Will Economics in Practice be useful in practice?
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.10.29Keywords:
professional competence, school education, needs of employers, entrepreneurship, labor marketAbstract
Preparing young people to participate in economic life, in particular, to enter the labor market, in addition to education, knowledge transfer and the development of skills, is one of the most important tasks of modern school. This preparation in Poland is carried out mainly in secondary schools by means of the subject Basics of Entrepreneurship, and according to the new curriculum, since the school year 2012/2013 on the new complementary subject Economics in Practice. The main objective of this paper is to assess the content of Economics in Practice in the context of the requirements of the employers towards young people entering the labor market and identified gaps in their preparation. To achieve this goal, the author begins the article from the analysis of the situation of young people in the labor market. Then, she presents the requirements and expectations of employers contained in three recent reports of PARP (Polish Agency for Enterprise Development), in which they point out the deficiencies of young people in relatingto cognitive skills, self-organization and interpersonal skills. The author compares it with the expectationsand knowledge of young people entering the labor market gained from the research conducted by graduatesin Cracow. According to these results, the author analyzes the content of the curriculum of Economicsin Practice and evaluate its response to the current demand on the labor market.
References
Borowiec, M., Rachwał, T. (2011). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji, Przedsiębiorczość – Edukacja, 7.
Czapliński, P., Klimczak, P. (2010). Efektywność działania specjalnych stref ekonomicznych, parków naukowo-technologicznych i parków przemysłowych w świetle zapotrzebowania przedsiębiorstw na kadry na przykładzie województwa śląskiego i podkarpackiego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7.
Górniak, R. (red.). (2013). Młodość czy doświadczenie? Kapitał ludzki w Polsce. Raport podsumowujący III edycję badań BKL z 2012 r. Warszawa: PARP.
GUS. Wejście ludzi młodych na rynek pracy w Polsce w 2009 r . Pozyskano: http://www.stat.gov.pl/cps/ rde/xbcr/gus/PUBL_Wejscie_ludzi_mlodych_na_rynek_pracy.pdf (2013, 10 października).
Jelonek, M., Szklarczyk, D., Balcerzak-Raczyńska, A. (2012). Oczekiwania pracodawców a pracownicy jutra. Na podstawie badań zrealizowanych w 2012 roku w ramach III edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego. Warszawa: PARP.
Kocór, M., Strzebońska, A., Dawid-Sawicka, M. (2012). Pracodawcy o rynku pracy. Na podstawie badań zrealizowanych w 2012 roku w ramach III edycji projektu Bilans Kapitału Ludzkiego. Warszawa: PARP.
Sagan, I., Szmytkowska, M., Masik, G. (2009). Postawy przedsiębiorcze mieszkańców Gdyni. Przedsiębiorczość – Edukacja, 5.
Zioło, I. (1999). Wybrane atrybuty wartości edukacyjnej wyższej szkoły niepaństwowej W: Z. Zioło (red.), Problemy przemian układów regionalnych, cz. II, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, 3, Rzeszów, 127.
Zioło, Z. (2011). Rola przedsiębiorczości w warunkach nasilających się procesów globalizacji, Przedsiębiorczość – Edukacja, 7.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r., poz. 997).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).