Zachowania organizacyjne mikroprzedsiębiorstw w warunkach kryzysu
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.9.7Słowa kluczowe:
mikro przedsiębiorstwo, zarządzanie, kryzys, analiza ryzykaAbstrakt
Kryzys uważany jest obecnie za zjawisko ekonomiczne na trwałe wpisane w działalność przedsiębiorstw. Analiza zjawisk kryzysowych w zarządzaniu przedsiębiorstwem prowadzi do wskazania źródeł i przyczyn jego powstawania. Mogą one leżeć wewnątrz przedsiębiorstwa, jak również pochodzić z jego otoczenia. Teorie powstałe na gruncie zainteresowania badaczy dotyczą metod identyfikacji przyczyn oraz wpływu kryzysu na przedsiębiorstwo. Duże firmy i korporacje posiadają wypracowane modele analizowania sygnałów zbliżającego się kryzysu oraz procedury określające zasady postępowania w warunkach kryzysu. Mikroprzedsiębiorstwa nie mają wystarczającej wiedzy oraz menedżerów, którzy są w stanie dostrzec zbliżający się kryzys oraz sformułować zalecenia zapobiegające jego rozwojowi. Celem artykułu jest prezentacja zachowań organizacyjnych mikroprzedsiębiorstw w warunkach kryzysu. Przedstawione zostały w nim badania własne zachowań mikroprzedsiębiorstw na podstawie branży cukierniczej.
Bibliografia
Antoszkiewicz, J.D. (1997). Firma wobec zagrożeń. Identyfikacja problemów. Warszawa: POLTEXT.
Baliś, M. (2012). Dobre i złe praktyki w zarządzaniu finansami mikro- i małych przedsiębiorstw w aspekcie zagrożenia kontynuacji działalności podmiotu. W: J. Buko (red.), Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Mikrofirma 2012. Szczecin: Wyd. Uniwersytet Szczeciński.
Białoń, L. Janczewska, D. (2006). Menedżer marketingu w firmie przyszłości. W: Białoń L. (red.), The Quality of Specialist Education in Terms of Managing Methods. Warszawa: Wyd. Wyższa Szkoła Menedżerska.
Bizoń-Górecka, J., 2001. Inżynieria niezawodności i ryzyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Bydgoszcz: Wyd. Oficyna Wydawnicza OPO.
Breen, B., Hamel G. (2008). Zarządzanie jutra. Jakie jest twoje miejsce w przyszłości. Warszawa: Wyd. Red Horse.
Brussa, A., Tarnawa, A. (2010). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Warszawa: Wyd. PARP.
Drucker, P. (2009). Zarządzanie XXI w. Wyzwania. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
Iwanek, T. (2003). Kryzys i jego odmiany. Wrocław: Wyd. WSZ Edukacja.
Janczewska, D. (2011). Badanie powstawania źródeł zagrożenia kryzysem podczas realizacji procesu innowacyjnego. W: Dembowska B., Gonicka J. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w kryzysie, Łódź: Wyd. AHE.
Kuchciak, I. (2012). Korzyści z wymiany informacji dla mikro i małych przedsiębiorstw podmiotu. W: J. Buko (red.), Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Mikrofirma 2012, Szczecin: Wyd. Uniwersytet Szczeciński.
Masłyk-Musiał, E. (2003). Organizacje w ruchu. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Nęcki, Z. (2000). Negocjacje w biznesie. Kraków: Antykwa.
OECD (2009). Strategic Response to the Financial and Economic Crisis. Contributions to the Global Effort. Paris: OECD.
Orłowski, W., Pasternak, R., Flaht, K., Szubert, D. (2010). Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu. Warszawa: PARP.
Pritchard, C. (2002). Zarządzanie ryzykiem w projektach. Warszawa: WIG-Press.
Robbins, S.P. (2001). Zachowania organizacji. Warszawa: PWE.
Robbins, S.P., Judge, T.A. (2011). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.
Sikorski, C. (2004). Zachowania ludzi w organizacjach. Warszawa: PWN.
Starczewska-Krzysztoszek, M. (2008). Kondycja sektora MSP 2008 – Ranking Najbardziej Innowacyjnych Firm w Polsce. Warszawa: Lewiatan.
Tarczyński, W., Mojsiewicz, M. (2001). Zarządzanie ryzykiem. Warszawa: PWE.
Urbanowska-Sojkin, E. (1999). Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu. Poznań: Wyd. Akademii Ekonomicznej.
Włodarczyk, M., Marjański, A. (2009). Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe – aktualne wyzwania. Zarządzanie kryzysem w organizacjach gospodarczych. Łódź: Wyd. SWSPiZ, TomX , Zeszyt 7.
Wolański, R. (2012). Obciążenia poza podatkowe małych i średnich przedsiębiorstw. W: Buko J. (red.), Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Mikrofirma 2012, Szczecin: Wyd. Uniwersytet Szczeciński.
Zelek, A. (2003). Zarządzanie kryzysem w przedsiębiorstwie. Perspektywa strategiczna. Warszawa: Wyd. IOiZwP „Orgmasz”.
Zaborowska, D. (2011). Zarządzanie w kryzysie. W: B. Dembowska, J. Gonicka (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w kryzysie. Łódź: Wyd. AHE.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).