Mikromobilność w systemie transportowym miasta
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.161.21Słowa kluczowe:
elektromobilność, hulajnogi elektryczne, mikromobilność, system transportowy, środki transportu mikromobilnościAbstrakt
Mikromobilność to wykorzystywanie w systemie transportowym miast małych i lekkich środków transportu umożliwiających pokonywanie krótkich dystansów. Dzięki niewielkim gabarytom i małej masie ułatwiają one poruszanie się po wąskich i zatłoczonych odcinkach miast, a ich alternatywny napęd eliminuje hałas i redukuje tzw. ślad węglowy. Do środków tych zaliczają się m.in. rowery, hulajnogi, deskorolki, skutery, motorowery, a także małe, lekkie samochody (ang. microcar, quadricycle). Celem artykułu jest wyjaśnienie, czym jest mikromobilność, wskazanie jej miejsca i zastosowania w systemie transportowym miasta oraz zaprezentowanie stanu mikromobilności w Polsce. W realizacji tego celu przydatne były: analiza wybranej literatury przedmiotu i próbne badania z wykorzystaniem kwestionariusza ankietowego. W podsumowaniu zwrócono uwagę na duże zainteresowanie mikromobilnością i jej wpływem na obsługę pierwszego i ostatniego kilometra transportu w mieście, a także na liczne bariery związane z jej wdrażaniem. Zdaniem autora artykułu w postępie mikromobilności bardzo istotnymi zagadnieniami są rozbudowa tzw. niezmotoryzowanej infrastruktury, poszerzenie dostępności do niej, uzupełnianie, modyfikowanie i szybkie przyjmowanie stosownych uregulowań prawnych, opracowanie standardów bezpieczeństwa, homologowanie urządzeń mikromobilności oraz kontrolowanie i nadzór nad tymi urządzeniami w ruchu.
Bibliografia
Amstrong, G. (2019, 28 lipca). City Changer Cargo Bike. Pozyskano z: http://eclf.bike/onewebmedia/CCCB%20ECLF%20Dublin%20Gary%20Armstrong.pdf
Banach, M. (2015, 21 lipca). Lexus Hoverboard, czyli prawdziwa deskolotka. Pozyskano z: https://www.smartage.pl/lexus-hoverboard-czyli-prawdziwa-deskolotka/
Bejnar, K. (2016, 21 lipca). 14 innowacji, które wkrótce rozładują korki w miastach. Pozyskano z: https://www.trans.eu/pl/blog/branza-tsl/14-sposobow-na-korki
Bruce, O. (2018, 11 maja). Episode 2: What is micromobility, how do we define it, and why is it disruptive?. Pozyskano z: https://medium.com/micromobility/episode-2-what-is-micromobility-how-do-wedefine-it-and-why-is-it-disruptive-4653ef260492
Budzik, T. (2019, 4 lipca). Los silników spalinowych jest przesądzony. Zostało im najwyżej 30 lat. Pozyskano z: https://e.autokult.pl/34166,los-silnikow-spalinowych-jest-przesadzony-zostalo-im-najwyzej-30-lat?src01=c801b
Chwist, I. (2019; 10 maja). Mikromobilność. Pięć rzeczy, które warto wiedzieć. Pozyskano z: http://www.newsauto.pl/mikro-mobilnosc-piec-rzeczy-ktore-warto-wiedziec/
Dediu, H. (2019, 2 maja). The Micromobility Definition. Pozyskano z: https://micromobility.io/blog/2019/2/23/the-micromobility-definition.
Duszczyk, M. (2019a, 31 lipca). Hulajnogi i auta będą jak Netflix. W abonamencie. Pozyskano z: https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/29776-hulajnogi-i-auta-beda-jak-netflix-w-abonamencie
Duszczyk, M. (2019b, 31 lipca). Jak zostać królem hulajnóg. Pozyskano z: https://moto.rp.pl/dwa-kolka/26297-jak-zostac-krolem-hulajnog
Dybalski, J. (2019, 30 lipca). Czy na mikromobilności można zarobić bez współpracy z miastem?. Pozyskano z: https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/czy-na-mikromobilnosci-mozna-zarobic-bez-wspolpracy-z-miastem-61712.html
Eksperci o OC dla hulajnóg. (2019, 11 lipca). Dziennik Ubezpieczeniowy. Pozyskano z: https://dziennikubezpieczeniowy.pl/2019/07/10/Eksperci_o_OC_dla_e-hulajnog/artykul/120692.
Heineke, K., Kloss, B., Weig, F. (2019, 10 maja). Micromobility’s – 15,000-mile checkup. Pozyskano z: https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/micromobilitys-15000-mile-checkup
Historia roweru – 200 lat ewolucji. (2019; 17 czerwca). Pozyskano z: https://www.bikester.pl/info/historia-roweru
Janczewski, J. (2010). Współużytkowanie rowerów i samochodów w komunikacji miejskiej – niewykorzystane możliwości. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2(11), 24–33.
Jędrzejewski, A., Domaszewicz, Z. (2019, 30 lipca). Na progu przełomu: Współdzielona mobilność w Polsce – lipiec 2019. Pozyskano z: http://mobilne-miasto.org/wp-content/uploads/2019/07/Raport_Shared_Mobility_2019_PL_maly.pdf
Kauf, S. (2016a). Przyszłość mobilności indywidualnej – kreowanie sieci mobilności. Logistyka, 3, 15–19.
Kauf, S. (2016b). Współczesne wyzwania dla logistyki miasta- kształtowanie nowych struktur przestrzennych w dostawach towarów. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 24(1), 128–139.
Korniejew, T. (2019, 10 maja). Jaka jest najbliższa przyszłość motoryzacji? Seat stanie się platformą dostarczającą usługi mobilności. O co w tym chodzi?. Pozyskano z: http://moto.pl/MotoPL/7,88389,24574375,jaka-jest-najblizsza-przyszlosc-motoryzacji-seat-stanie-sie.html
Micromobility in Cities. A history and policy overview. (2019, 2 maja). Pozyskano z: https://www.nlc.org/sites/default/files/2019-04/CSAR_MicromobilityReport_FINAL.pdf
Mieszkańcy polskich miast pokochali mikromobilność. (2019, 2 lipiec). Pozyskano z: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/mieszkancy-polskich-miast-pokochali-mikromobilnosc.html
Mikromobilność. (2019, 2 maja). Pozyskano z: https://evpoland.pl/Models/Micromobility
Mobility 2040 Staying Ahead Of Disrubtion. (2016; 2019, 27 sierpnia). Pozyskano z: https://www.oliverwyman.de/content/dam/oliver-wyman/global/en/2016/nov/Mobility2040ReportWeb.pdf
Nowicka, K. (2017). Rozwój świata wirtualnego i jego wpływ na e-mobilność. W: J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud (red.), E-mobliność: wizje i scenariusze rozwoju, Publikacja Europejskiego Kongresu Finansowego, Centrum Myśli Strategicznych, Sopot.
Paryż ma 15 tys. hulajnóg do wynajęcia. (2019, 27 lipca). Pozyskano z: http://infobike.pl/paryz-ma-15-tys-hulajnog-do-wynajecia_more_116130.html
Philpott, M. The Happy Walker Consortium. (2013; 2019, 8 maja). D1.1 Literature review of the older adults’ mobility needs and services for mobility. Edition v 1.1. Pozyskano z: http://deliverables.aal-europe.eu/call-4/happy-walker/hw_d1-1_v1.1/at_download/file
Postrzednik, J. (2019, 5 lipca). Hulajnogi elektryczne. Warszawiacy wykonali już milion przejazdów i pokonali dystans odpowiadający 49 okrążeniom Ziemi. Pozyskano z: http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/hulajnogi-elektryczne-warszawiacy-wykonali-juz-milion,5182213,artgal,t,id,tm.html
Reksnis, M. (2018; 2019, 16 czerwca). Rozwiązania dotyczące transportu ładunków w Warszawie. Konferencja „Miasto i Transport 2019”. Warszawa. Pozyskano z: http://www.miastoitransport.il.pw.edu.pl/mit_materialy.html
Rowery i hulajnogi mogą być konkurencją dla samochodów w USA. (2019, 3 lipca). Pozyskano z: http://infobike.pl/rowery-i-hulajnogi-moga-byc-konkurencja-dla-samochodow-w-usa_more_106614.html
Deloitte Poland. (2019, 2 maja). Shared mobility in Poland – Overview. Pozyskano z: https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/6982-mobility-in-poland-2019.pdf
Segwahy HT. ( 2014; 2019, 2 maja). Pozyskano z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Segway_HT.
Shin, G.W., Lee, K.J., Park, D. (2018, 1 maja). Personal Mobility Device and User Experience: A State-of-theart Literature Review. Pozyskano z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1541931218621305
Scheurenbrand, J., Engel, C., Peters, F., Kühl, N. (2015, 24 czerwca). Holistically Defining E-Mobility: A Modern Approach to Systematic Literature Reviews. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/292142231_Holistically_Defining_E-Mobility_A_Modern_Approach_to_Systematic_Literature_Reviews
Sumatran, V., Fine, Ch., Gonsalvez, D. (2019, 10 maja). Transport miejski dostępny „na żądanie”. Pozyskano z: https://mitsmr.pl/w-strone-mobilnosci-spersonalizowana-przyszlosc-transportu-miejskiego-dostepnego-na-zadanie/
Szołtysek, J. (2007). Podstawy logistyki miejskiej. Katowice: Akademia Ekonomiczna w Katowicach.
Szołtysek, J. (2018; 2019, 16 czerwca). Konflikt ładunki – ludzie w miastach. Refleksje logistyka. Konferencja „Miasto i Transport 2018”. Warszawa. Pozyskano z: http://www.miastoitransport.il.pw.edu.pl/mit_materialy.html
Użytkownicy hulajnóg przeciwni ograniczeniu prędkości. (2019, 16 lipca). Pozyskano z: https://www.ufg.pl/infoportal/faces/oracle/webcenter/portalapp/pagehierarchy/Page220.jspx?home=t&_afrLoop=47487260368258864&infid=182&_afrWindowMode=0&_adf.ctrl-state=w1hcg0wgj_154
W poszukiwaniu hulajnóg, czyli patrole hive Bees. (2019, 3 lipca). Pozyskano z: http://infobike.pl/w-poszukiwaniu-hulajnog-czyli-patrole-hive-bees_more_115551.html
Ziebura, J., Mazur, H. (2018; 2019, 28 lipca). Rowery towarowe w centrach miast. Konferencja „Miasto i Transport 2018”. Warszawa. Pozyskano z: http://www.miastoitransport.il.pw.edu.pl/mit_materialy.html
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).