Micromobility in the City Transport System

Authors

  • Jerzy Janczewski Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wydział Techniki i Informatyki, Katedra Systemów Transportowych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.161.21

Keywords:

electric scooters, electromobility, micromobility, micromobility of transport measures, transport system

Abstract

Micromobility uses small and light means of transport in the city transport system to cover short distances. Due to their small size and low weight, these measures facilitate movement in narrow and crowded sections of cities, and their alternative drive eliminates noise and reduces the so-called carbon footprint. They include, among others, bicycles, scooters, skateboards, mopeds and also small light cars (microcar, quadricycle). The purpose of the article is to explain what micromobility is, to indicate its place and application in the city transport system and to present micromobility in Poland. In achieving the goal, an analysis of the selected literature on the subject and a test research using a questionnaire proved useful. In the summary, attention was drawn to the great interest in micromobility and its impact on the service of the first and last kilometre of transport in the city, as well as to numerous barriers related to its implementation. According to the author of the article, in the progress of micromobility, a very important issue is the expansion of the so-called non-motorised infrastructure, expanding accessibility to it, supplementing, modifying and quickly adopting relevant legal regulations, developing safety standards, approving micromobility devices, as well as controlling and supervising these devices in motion.

Author Biography

Jerzy Janczewski, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wydział Techniki i Informatyki, Katedra Systemów Transportowych

Jerzy Janczewski, Eng. mechanic, DSc in economic sciences in management, University of Humanities and Economics in Lodz. His research interests focus on reverse logistics and management issues of micro- and small enterprises in automotive and road transport services

References

Amstrong, G. (2019, 28 lipca). City Changer Cargo Bike. Pozyskano z: http://eclf.bike/onewebmedia/CCCB%20ECLF%20Dublin%20Gary%20Armstrong.pdf

Banach, M. (2015, 21 lipca). Lexus Hoverboard, czyli prawdziwa deskolotka. Pozyskano z: https://www.smartage.pl/lexus-hoverboard-czyli-prawdziwa-deskolotka/

Bejnar, K. (2016, 21 lipca). 14 innowacji, które wkrótce rozładują korki w miastach. Pozyskano z: https://www.trans.eu/pl/blog/branza-tsl/14-sposobow-na-korki

Bruce, O. (2018, 11 maja). Episode 2: What is micromobility, how do we define it, and why is it disruptive?. Pozyskano z: https://medium.com/micromobility/episode-2-what-is-micromobility-how-do-wedefine-it-and-why-is-it-disruptive-4653ef260492

Budzik, T. (2019, 4 lipca). Los silników spalinowych jest przesądzony. Zostało im najwyżej 30 lat. Pozyskano z: https://e.autokult.pl/34166,los-silnikow-spalinowych-jest-przesadzony-zostalo-im-najwyzej-30-lat?src01=c801b

Chwist, I. (2019; 10 maja). Mikromobilność. Pięć rzeczy, które warto wiedzieć. Pozyskano z: http://www.newsauto.pl/mikro-mobilnosc-piec-rzeczy-ktore-warto-wiedziec/

Dediu, H. (2019, 2 maja). The Micromobility Definition. Pozyskano z: https://micromobility.io/blog/2019/2/23/the-micromobility-definition.

Duszczyk, M. (2019a, 31 lipca). Hulajnogi i auta będą jak Netflix. W abonamencie. Pozyskano z: https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/29776-hulajnogi-i-auta-beda-jak-netflix-w-abonamencie

Duszczyk, M. (2019b, 31 lipca). Jak zostać królem hulajnóg. Pozyskano z: https://moto.rp.pl/dwa-kolka/26297-jak-zostac-krolem-hulajnog

Dybalski, J. (2019, 30 lipca). Czy na mikromobilności można zarobić bez współpracy z miastem?. Pozyskano z: https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/czy-na-mikromobilnosci-mozna-zarobic-bez-wspolpracy-z-miastem-61712.html

Eksperci o OC dla hulajnóg. (2019, 11 lipca). Dziennik Ubezpieczeniowy. Pozyskano z: https://dziennikubezpieczeniowy.pl/2019/07/10/Eksperci_o_OC_dla_e-hulajnog/artykul/120692.

Heineke, K., Kloss, B., Weig, F. (2019, 10 maja). Micromobility’s – 15,000-mile checkup. Pozyskano z: https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/micromobilitys-15000-mile-checkup

Historia roweru – 200 lat ewolucji. (2019; 17 czerwca). Pozyskano z: https://www.bikester.pl/info/historia-roweru

Janczewski, J. (2010). Współużytkowanie rowerów i samochodów w komunikacji miejskiej – niewykorzystane możliwości. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2(11), 24–33.

Jędrzejewski, A., Domaszewicz, Z. (2019, 30 lipca). Na progu przełomu: Współdzielona mobilność w Polsce – lipiec 2019. Pozyskano z: http://mobilne-miasto.org/wp-content/uploads/2019/07/Raport_Shared_Mobility_2019_PL_maly.pdf

Kauf, S. (2016a). Przyszłość mobilności indywidualnej – kreowanie sieci mobilności. Logistyka, 3, 15–19.

Kauf, S. (2016b). Współczesne wyzwania dla logistyki miasta- kształtowanie nowych struktur przestrzennych w dostawach towarów. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 24(1), 128–139.

Korniejew, T. (2019, 10 maja). Jaka jest najbliższa przyszłość motoryzacji? Seat stanie się platformą dostarczającą usługi mobilności. O co w tym chodzi?. Pozyskano z: http://moto.pl/MotoPL/7,88389,24574375,jaka-jest-najblizsza-przyszlosc-motoryzacji-seat-stanie-sie.html

Micromobility in Cities. A history and policy overview. (2019, 2 maja). Pozyskano z: https://www.nlc.org/sites/default/files/2019-04/CSAR_MicromobilityReport_FINAL.pdf

Mieszkańcy polskich miast pokochali mikromobilność. (2019, 2 lipiec). Pozyskano z: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/mieszkancy-polskich-miast-pokochali-mikromobilnosc.html

Mikromobilność. (2019, 2 maja). Pozyskano z: https://evpoland.pl/Models/Micromobility

Mobility 2040 Staying Ahead Of Disrubtion. (2016; 2019, 27 sierpnia). Pozyskano z: https://www.oliverwyman.de/content/dam/oliver-wyman/global/en/2016/nov/Mobility2040ReportWeb.pdf

Nowicka, K. (2017). Rozwój świata wirtualnego i jego wpływ na e-mobilność. W: J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud (red.), E-mobliność: wizje i scenariusze rozwoju, Publikacja Europejskiego Kongresu Finansowego, Centrum Myśli Strategicznych, Sopot.

Paryż ma 15 tys. hulajnóg do wynajęcia. (2019, 27 lipca). Pozyskano z: http://infobike.pl/paryz-ma-15-tys-hulajnog-do-wynajecia_more_116130.html

Philpott, M. The Happy Walker Consortium. (2013; 2019, 8 maja). D1.1 Literature review of the older adults’ mobility needs and services for mobility. Edition v 1.1. Pozyskano z: http://deliverables.aal-europe.eu/call-4/happy-walker/hw_d1-1_v1.1/at_download/file

Postrzednik, J. (2019, 5 lipca). Hulajnogi elektryczne. Warszawiacy wykonali już milion przejazdów i pokonali dystans odpowiadający 49 okrążeniom Ziemi. Pozyskano z: http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/hulajnogi-elektryczne-warszawiacy-wykonali-juz-milion,5182213,artgal,t,id,tm.html

Reksnis, M. (2018; 2019, 16 czerwca). Rozwiązania dotyczące transportu ładunków w Warszawie. Konferencja „Miasto i Transport 2019”. Warszawa. Pozyskano z: http://www.miastoitransport.il.pw.edu.pl/mit_materialy.html

Rowery i hulajnogi mogą być konkurencją dla samochodów w USA. (2019, 3 lipca). Pozyskano z: http://infobike.pl/rowery-i-hulajnogi-moga-byc-konkurencja-dla-samochodow-w-usa_more_106614.html

Deloitte Poland. (2019, 2 maja). Shared mobility in Poland – Overview. Pozyskano z: https://www.teraz-srodowisko.pl/media/pdf/aktualnosci/6982-mobility-in-poland-2019.pdf

Segwahy HT. ( 2014; 2019, 2 maja). Pozyskano z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Segway_HT.

Shin, G.W., Lee, K.J., Park, D. (2018, 1 maja). Personal Mobility Device and User Experience: A State-of-theart Literature Review. Pozyskano z: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1541931218621305

Scheurenbrand, J., Engel, C., Peters, F., Kühl, N. (2015, 24 czerwca). Holistically Defining E-Mobility: A Modern Approach to Systematic Literature Reviews. Pozyskano z: https://www.researchgate.net/publication/292142231_Holistically_Defining_E-Mobility_A_Modern_Approach_to_Systematic_Literature_Reviews

Sumatran, V., Fine, Ch., Gonsalvez, D. (2019, 10 maja). Transport miejski dostępny „na żądanie”. Pozyskano z: https://mitsmr.pl/w-strone-mobilnosci-spersonalizowana-przyszlosc-transportu-miejskiego-dostepnego-na-zadanie/

Szołtysek, J. (2007). Podstawy logistyki miejskiej. Katowice: Akademia Ekonomiczna w Katowicach.

Szołtysek, J. (2018; 2019, 16 czerwca). Konflikt ładunki – ludzie w miastach. Refleksje logistyka. Konferencja „Miasto i Transport 2018”. Warszawa. Pozyskano z: http://www.miastoitransport.il.pw.edu.pl/mit_materialy.html

Użytkownicy hulajnóg przeciwni ograniczeniu prędkości. (2019, 16 lipca). Pozyskano z: https://www.ufg.pl/infoportal/faces/oracle/webcenter/portalapp/pagehierarchy/Page220.jspx?home=t&_afrLoop=47487260368258864&infid=182&_afrWindowMode=0&_adf.ctrl-state=w1hcg0wgj_154

W poszukiwaniu hulajnóg, czyli patrole hive Bees. (2019, 3 lipca). Pozyskano z: http://infobike.pl/w-poszukiwaniu-hulajnog-czyli-patrole-hive-bees_more_115551.html

Ziebura, J., Mazur, H. (2018; 2019, 28 lipca). Rowery towarowe w centrach miast. Konferencja „Miasto i Transport 2018”. Warszawa. Pozyskano z: http://www.miastoitransport.il.pw.edu.pl/mit_materialy.html

Published

2020-06-24

How to Cite

Janczewski, J. . (2020). Micromobility in the City Transport System. Entrepreneurship – Education, 16(1), 257–274. https://doi.org/10.24917/20833296.161.21