The Significance and Legitimacy of Corporate Social Responsibility in the Conditions of the European Integration Process

Authors

  • Tomasz Tadeusz Brzozowski Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Centrum Kształcenia Ustawicznego przy Zakładzie Karnym nr 1 we Wrocławiu, Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie ALA we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.6.9

Keywords:

społeczna odpowiedzialność biznesu, integracja europejska

Abstract

The author of this article describes and analyses the problem of CSR (Corporate Social Responsibilityand also Sustainable Development) as a strategy to run a business. The main problemconcerns the possibilities of working out an agreement in order to recognize the commonvalues shared by key member states of the EU.

Despite their different views, the author of this text has the opinion that a good place for anachievement of consensus in this matter is the business arena. It seems probable that businesswill be the most neutral field to achieve harmony in social issues during the European integrationprocess.

References

Adamczyk J., 2008, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Teoria i praktyka, PWE.

Bauman Z., 2000, Globalizacja, przeł. E. Klekot, PIW, Warszawa.

Bunge, M., 1988, Treatise on Basic Philosophy, t. 8, Ethics, Reidel, Dordrecht.

Boulding K.E., 1985, Czy ekonomia jest niezbędna? [w:] Ponad ekonomią, pod red. J. Grosfelda, PIW, Warszawa.

Filek J., 2004, Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków.

Friedman M., 1970, Społeczna odpowiedzialność biznesu to zwiększanie zysków [w:] Chryssides G.D., Kaler J.H., Wprowadzenie do etyki biznesu, 1999, przeł. H. Simbierowicz, Z. Wiankowska- -Ładyka, PWN, Warszawa, s. 260–265.

Galata S., 2007, Biznes w przestrzeni etycznej. Motywy, metody, konsekwencje, DIFIN, Warszawa.

Gasiński T. & Piskalski G., 2009, Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw, http://www.centrumcsr.pl/pliki/Podr_CSR-pojedyncze-podglad.pdf (dostęp: 24.10.2009).

Gasparski W., Etyczność marketingu – marketingiem etyczności, źródło: www.cebi.pl (dostęp: 24. 10.2009).

Klimczak B., 1996, Etyka gospodarcza, WAE im. O.L., Wrocław.

Klimczak B. (A), 1997, Etyczne otoczenie rynku kapitałowego, WAE im. O.L., Wrocław.

Laszlo Ch., 2008, Firma zrównoważonego rozwoju, Studio Emka.

Lipovetsky G., 1998, Zarządzanie i etyka odpowiedzialności, „Znak”.

„Mediaplanet. Niezależna publikacja Mediaplanet dystrybuowana wraz z „Gazetą Prawną” 17 grudnia 2008, Kompendium CSR.

Pratley P., 1998, Etyka w biznesie, przeł. M. Albigowski, Gebethner i Ska, Warszawa.

Rok B., Społeczna odpowiedzialność biznesu w kontekście przemian rynkowych, źródło: www.cebi.pl (dostęp: 25.10.2009).

Rybak M., 2004, Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.

Żemigała M., 2007, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer.

Published

2010-01-01

How to Cite

Brzozowski, T. T. (2010). The Significance and Legitimacy of Corporate Social Responsibility in the Conditions of the European Integration Process. Entrepreneurship – Education, 6, 113–125. https://doi.org/10.24917/20833296.6.9

Most read articles by the same author(s)