Success factors in a small transport company. A case analysis
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.11.17Keywords:
collective transport of people, micro and small enterprise, successAbstract
The main reason for activities undertaken by SMEs and large enterprises on the market is the intentionof gaining success. The aim of this article is to present factors of success in the activity of small enter-prises in complicated economy conditions. Presented here are the specific character of transportationactivity in passenger traffic and the process of adaptation of SMEs to conform with market expectations,which influences their development and competitiveness. A thesis has been formulated that the market success of SMEs is the very fact of their survival and presence on the market, as well as their gradualdevelopment in regard to quality and quantity. To confirm this the example has been presented of a small family business, located in middle eastern Poland, specialising in the transport of passengers.Regionalpassenger transport on the Polish market has also been characterised in the article, along with the com-petitiveness and conditioning of professional passenger transport. The article contains definitions of the success of SMEs and evaluation criteria. It includes a presentation of small enterprises with a SWOT analysis and determination of success. These factors can be used in subsequent research work on successfactors of SMEs in the passenger transport branch.
References
Janczewski, J. (2012). Problematyka zarządzania mikroprzedsiębiorstwem na rynku usług transportowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Zarządzanie, 1, 74-88.
Grabowska, M., Drygas, M. (2010). Determinanty sukcesu przedsiębiorstw. Konferencja Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji. Konferencja KZZ Zakopane 2010 - Artykuły.Po lskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, 515-524. Pozyskano z: http://www.ptzp.org.pl/s80/Konferencja_KZZ_Zakopane_ 2010_Artykuly.
Lachiewicz, S. (2013). Formy i uwarunkowania sukcesu w małym biznesie. Zarządzanie i Finanse, 4(1), 149-161. Pozyskano z: http://zif.wzr.pl/pim/2013_4_1_12.pdf.
Lemańska-Majdzik, A., Tomski, P. (2013). O sukcesie przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 98, Seria Administracja i Zarządzanie, 203-214. Pozyskano z: www.tstefaniuk.uph.edu.pl/zeszyty/archiwalne/98-2013_15.pdf
Ślebocki, K. (2014). Analiza możliwości rozwoju małej firmy transportowej. Łódź: Akademia Humanistyczno- Ekonomiczna. Inżynierska praca dyplomowa, materiał niepublikowany.
Tarnawa, A., Zadura-Lichota, P. (red.). (2013). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011–2012, Warszawa: Wydawnictwo PARP. Pozyskano z: Transport pod lupą 2013 Raport. (2014, 21 lipiec). Europejski Program Modernizacji Polskich Firm, Wydawnictwo Europejski Fundusz Leasingowy. Pozyskano z: http://www.efl.pl/aktualnosci/Transport_raport.pdf.
Transport. Wyniki działalności w 2012 r. (2014, 10 sierpień). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pozyskano z: http://www.stat.gov.pl/gus/transport_lacznosc_PLK_HTML.htm.
Ustawa o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. Dziennik Ustaw 2001 nr. 125, poz. 1371. (2014, 10 sierpień). Pozyskano z: http://www.gitd.gov.pl/pliki/prawo/ustawa1.pdf.
Wyszomirski, O. (2012). Kształtowanie funkcjonowania i rozwoju regionalnego pasażerskiego transportu drogowego w świetle ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W: E. Załoga (red.), Pasażerski transport regionalny – współczesne wyzwania, Problemy transportu i logistyki, 16. Zeszyty Naukowe, 713, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, 173-187.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).