Success factors in a small transport company. A case analysis

Authors

  • Jerzy Janczewski Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna Katedra Systemów Transportowych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.11.17

Keywords:

collective transport of people, micro and small enterprise, success

Abstract

The   main    reason     for   activities undertaken by  SMEs    and   large    enterprises on  the   market is  the   intentionof  gaining success. The   aim   of  this   article    is  to  present factors of  success in  the   activity of  small    enter-prises    in  complicated economy conditions. Presented here   are   the   specific character of  transportationactivity in  passenger traffic    and   the   process of  adaptation of  SMEs    to  conform with   market expectations,which    influences their   development and   competitiveness. A thesis has   been    formulated that   the   market success of  SMEs    is  the   very   fact   of  their    survival and   presence on  the   market, as  well   as  their    gradualdevelopment in  regard   to  quality    and  quantity. To  confirm this   the  example has   been   presented of  a small    family     business, located in  middle eastern Poland, specialising in  the   transport of  passengers.Regionalpassenger transport on  the   Polish    market has   also   been    characterised in  the   article, along    with   the   com-petitiveness and   conditioning of  professional passenger transport. The   article   contains definitions of  the success of  SMEs    and   evaluation criteria. It  includes a presentation of  small    enterprises with   a SWOT analysis and   determination of  success. These   factors    can  be used   in  subsequent research work    on  successfactors of SMEs in the passenger transport branch.

Author Biography

Jerzy Janczewski, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna Katedra Systemów Transportowych

Jerzy Janczewski, Eng. mechanic, doctor of economic sciences in management’s research interests focuson reverse logisticsand management issues of micro and small enterprises in theindustry of automotive service and road transport.

References

Janczewski, J. (2012). Problematyka zarządzania mikroprzedsiębiorstwem na rynku usług transportowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Zarządzanie, 1, 74-88.

Grabowska, M., Drygas, M. (2010). Determinanty sukcesu przedsiębiorstw. Konferencja Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji. Konferencja KZZ Zakopane 2010 - Artykuły.Po lskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, 515-524. Pozyskano z: http://www.ptzp.org.pl/s80/Konferencja_KZZ_Zakopane_ 2010_Artykuly.

Lachiewicz, S. (2013). Formy i uwarunkowania sukcesu w małym biznesie. Zarządzanie i Finanse, 4(1), 149-161. Pozyskano z: http://zif.wzr.pl/pim/2013_4_1_12.pdf.

Lemańska-Majdzik, A., Tomski, P. (2013). O sukcesie przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 98, Seria Administracja i Zarządzanie, 203-214. Pozyskano z: www.tstefaniuk.uph.edu.pl/zeszyty/archiwalne/98-2013_15.pdf

Ślebocki, K. (2014). Analiza możliwości rozwoju małej firmy transportowej. Łódź: Akademia Humanistyczno- Ekonomiczna. Inżynierska praca dyplomowa, materiał niepublikowany.

Tarnawa, A., Zadura-Lichota, P. (red.). (2013). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011–2012, Warszawa: Wydawnictwo PARP. Pozyskano z: Transport pod lupą 2013 Raport. (2014, 21 lipiec). Europejski Program Modernizacji Polskich Firm, Wydawnictwo Europejski Fundusz Leasingowy. Pozyskano z: http://www.efl.pl/aktualnosci/Transport_raport.pdf.

Transport. Wyniki działalności w 2012 r. (2014, 10 sierpień). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. Pozyskano z: http://www.stat.gov.pl/gus/transport_lacznosc_PLK_HTML.htm.

Ustawa o transporcie drogowym z dnia 6 września 2001 r. Dziennik Ustaw 2001 nr. 125, poz. 1371. (2014, 10 sierpień). Pozyskano z: http://www.gitd.gov.pl/pliki/prawo/ustawa1.pdf.

Wyszomirski, O. (2012). Kształtowanie funkcjonowania i rozwoju regionalnego pasażerskiego transportu drogowego w świetle ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W: E. Załoga (red.), Pasażerski transport regionalny – współczesne wyzwania, Problemy transportu i logistyki, 16. Zeszyty Naukowe, 713, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego, 173-187.

Published

2015-09-17

How to Cite

Janczewski, J. (2015). Success factors in a small transport company. A case analysis. Entrepreneurship – Education, 11, 232–243. https://doi.org/10.24917/20833296.11.17

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>