Basics of Entrepreneurship in the Opinion of Students and Graduates of Secondary Schools in Southern Poland

Authors

  • Piotr Kondraciuk Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Dydaktyki Geografii
  • Wiktor Osuch Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Dydaktyki Geografii
  • Agnieszka Świętek Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Dydaktyki Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.151.6

Keywords:

education, high school, Basics of Entrepreneurship, questionnaire

Abstract

Reform of the school system currently implemented in Polish educational system brings about significant changes in the organisation, as well as in the content of Basics of Entrepreneurship. The effectiveness of changes depends not only on regulations imposed but also, to a large extent, on the way they are implemented and on the student’s motivation to pursue main points of education. On the threshold of reform, it is worth to focus on pupils’ perception of the subject. The main point is to raise the quality of education after the system changes. Authors of the article introduce the results of analysis of students’ opinion on different aspects of education in the field of entrepreneurship: pointing at the preferred methods of education, sources of knowledge, forms of work, and pointing to the most important practical abilities, moreover, measure the use of the whole subject and key-competences of the teacher. The study was conducted with the use of a diagnostic survey in 2018 on a research group of 145 students of high schools. Their results were compared with the ones from years 2004 and 2011 obtained from similar research groups. Analysis has shown that students assess numerous aspects of entrepreneurship education rather poorly.

Author Biographies

Piotr Kondraciuk, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Dydaktyki Geografii

Piotr Kondraciuk, MA, PhD candidate, Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography, Department of Didactics of Geography. Graduated from the Faculty of Geography and Biology of the Pedagogical University of Cracow in Geography with Civics (2016). Research interests: tourism, fantourism, socio-economic geography, education.

Wiktor Osuch, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Dydaktyki Geografii

Wiktor Osuch, PhD, associate professor at the Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography, Department of Didactics of Geography. Born in Cracow, he has graduated from the Faculty of Geography at the Pedagogical University of Cracow. Associate professor in the field of social sciences, the Deputy Dean of Faculty of Geography and Biology. He is a university lecturer employed in the Department of Didactics of Geography, Institute of Geography at the Pedagogical University of Cracow. Teaching Duties (courses taught): Geography education didactics in lower and upper secondary schools, Interpersonal communication, Student’s teaching practice, Concepts of education internships, Geography didactics seminar. Research interest in the field of didactics of geography: teacher’s education, teaching practice, geography teacher’s professional competences, key competences, teaching methods, geography curriculum and school-books.

Agnieszka Świętek, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Dydaktyki Geografii

Agnieszka Świętek, PhD in Geography, graduated from the Pedagogical University of Krakow with an MA degree in Geography with a specialisation in Entrepreneurship and spatial planning. Associate professor at the Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography. Her research interests focus on different research themes: the education in the field of geography and entrepreneurship, in particular the process of starting up own business, young people entering into the labour market and the quality of life of Roma in Poland.

References

Osuch, W. (2012). Podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów krakowskich liceów – szanse i oczekiwania. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 37–47.

Osuch, E., Osuch, W. (2005), Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i rodziców na przykładzie wybranych krakowskich szkół. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 195–202.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. 2002 nr 51, poz. 458.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Dz.U. 2012, poz. 204.

Świętek, A. (2012). Oczekiwania a realia wejścia ludzi młodych na rynek pracy jako wyzwanie dla edukacji z przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 137–157.

Tracz, M. (2006). Rola i znaczenie podstaw przedsiębiorczości w kształceniu ogólnym. Przedsiębiorczość –Edukacja, 2, 222–225.

Tracz, M., Rachwał, T. (2007). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości – założenia realizacji a przygotowanie nauczycieli. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 286–296.

Ziółkowska-Weiss, K. (2014). Problematyka podstaw przedsiębiorczości w opinii uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Przydatność w życiu czy konieczność nauki?. Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 366–377.

Published

2019-06-14

How to Cite

Kondraciuk, P., Osuch, W., & Świętek, A. (2019). Basics of Entrepreneurship in the Opinion of Students and Graduates of Secondary Schools in Southern Poland. Entrepreneurship – Education, 15(1), 75–87. https://doi.org/10.24917/20833296.151.6

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>