Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i absolwentów małopolskich szkół ponadgimnazjalnych
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.151.6Słowa kluczowe:
ankieta, edukacja, podstawy przedsiębiorczości, szkoła ponadgimnazjalnaAbstrakt
Reforma systemu szkolnictwa wprowadzana obecnie w polskim systemie oświaty niesie ze sobą znaczące zmiany organizacyjne i treściowe w kształceniu w zakresie podstaw przedsiębiorczości. Efektywność tych zmian zależy nie tylko od wprowadzonych uregulowań, lecz w dużej mierze także od sposobu ich wdrażania i uczniowskiej motywacji do realizacji postawionych celów kształcenia. U progu reformy warto pochylić się nad uczniowskim odbiorem dotychczasowej realizacji przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w celu podniesienia jakości kształcenia po zmianach systemowych. W niniejszym artykule autorzy przedstawiają wyniki badań opinii uczniów na temat różnych aspektów kształcenia w zakresie przedsiębiorczości: od wskazania preferowanych metod kształcenia, źródeł wiedzy, form pracy, przez wskazanie najistotniejszych umiejętności praktycznych, aż po oceny przydatności całego przedmiotu i kluczowych kompetencji samego nauczyciela. Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego w roku 2018 na grupie badawczej 145 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wyniki porównywano z wynikami badań przeprowadzanych w latach 2004 i 2011 na zbliżonych grupach badawczych. Analiza wykazała, że aktualnie uczniowie wiele aspektów kształcenia w zakresie podstaw przedsiębiorczości oceniają niezbyt wysoko, a nawet dość krytycznie.Bibliografia
Osuch, W. (2012). Podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów krakowskich liceów – szanse i oczekiwania. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 37–47.
Osuch, E., Osuch, W. (2005), Przedmiot podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów i rodziców na przykładzie wybranych krakowskich szkół. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 195–202.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. 2002 nr 51, poz. 458.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, Dz.U. 2012, poz. 204.
Świętek, A. (2012). Oczekiwania a realia wejścia ludzi młodych na rynek pracy jako wyzwanie dla edukacji z przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 137–157.
Tracz, M. (2006). Rola i znaczenie podstaw przedsiębiorczości w kształceniu ogólnym. Przedsiębiorczość –Edukacja, 2, 222–225.
Tracz, M., Rachwał, T. (2007). Przedmiot podstawy przedsiębiorczości – założenia realizacji a przygotowanie nauczycieli. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 286–296.
Ziółkowska-Weiss, K. (2014). Problematyka podstaw przedsiębiorczości w opinii uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Przydatność w życiu czy konieczność nauki?. Przedsiębiorczość – Edukacja, 10, 366–377.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).