The Economic Opportunities of Poland in the Context of the New Silk Road
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.14.11Keywords:
investments, New Silk Road, opportunities, polish economyAbstract
The aim of the article is to draw attention to an unprecedented investment that restores the global importance of the former Silk Road and, in this connection, an indication of the economic opportunities facing the Polish economy. The decisions taken on the emergence of a new architecture, among others. Land and air connections between Asia and Europe and the development of railways, roads, terminals and power grids are a huge global project. Poland, thanks to its huge potential and its location, faces a chance to accelerate the development of its internal infrastructure, which is ultimately a key part of the international transport route. Investments over time can bring measurable benefits not only locally but globally. The text is reflecting on the actual state of planning and logistics of our country’s preparation for these challenges. The analysis also covers the possibility and optimization of the planned modernization measures in the field of transformation or creation of railway and aviation infrastructure. Due to the momentum and the high degree of uncertainty of the idea of revitalizing the New Silk Road, many questions are raised in this text. The author is aware that the answer to most of them will come a long wait.
References
Centralny Port Lotniczy jednak zostanie zbudowany. Zapadła decyzja (2017, 2 lipca). Pozyskano z: http:// biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/centralny-port-lotniczy-zapadla-decyzja-o-budowie/mp6yh6
Centralny Port Lotniczy powstanie w Baranowie (2017, 26 października). Pozyskano z: http://biznes.onet.pl/wiadomosci/kraj/centralny-port-lotniczy-powstanie-w-baranowie/14lymd 160
Tomasz Tadeusz Brzozowski Chellaney, B. (2017, 4 czerwca). Nowa era kolonializmu? Imperium chińskie trzeszczy w szwach.Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/swiat/nowa-era-kolonializmu-imperium-chinskie-trzeszczy-w-szwach/n7hrseb
China to plow $361 billion into renewable fuel by 2020 (2017, 29 czerwca). Pozyskano z: http://www.reuters.com/article/us-china-energy-renewables idUSKBN14P06P?feedType=RSS&feedName=topNews&utm_source=twitter&utm_medium=Social
Dolecki, L. (2017, 17 czerwca). W 2020 roku Nowym Jedwabnym Szlakiem pojedzie 5 tys. pociągów. Pozyskano z: http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/w-2020-roku-nowym-jedwabnym-szlakiem-pojedzie-5-tys-pociagow-58580.html
Eksport artykułów rolno-spożywczych z Polski do Chin i Hongkongu w pierwszych półroczu 2015 r. (2017, 3 lipca). Pozyskano z: https://china.trade.gov.pl/pl/f/download/fobject_id:250598
Go China (2017, 26 października). Pozyskano z: http://www.gochina.gov.pl/
Gruszka, P. (2017, 4 lutego). Gigantyczny projekt Chin. Jeżeli Polska nie poradzi sobie z tym wyzwaniem, to przegra. Pozyskano z http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/gigantyczny-projekt-chin-jezeli-polska-nie-poradzi-sobie-z-tym-wyzwaniem-to-przegra-wywiad/234cets
Hatrans utworzy w Łodzi terminal intermodalny (2017, 26 października). Kurier kolejowy. Pozyskano z: https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/24258/hatrans-utworzy-w-lodzi-terminal-intermodalny.html
Jarosławska, A. (2017, 1 czerwca). Kluczowy hub Europy w Polsce. Chiny chcą włączyć Jedwabny Szlak. Pozyskano z: http://www.wiadomosci24.pl/artykul/kluczowy_hub_europy_w_polsce_chiny_ chca_wlaczyc_jedwabny_szlak_349871.html
Kalińska, A. (2017 27 czerwca). Chiny zainwestują w OZE 361 mld dolarów. W Polsce inwestycje siadły. Pozyskano z: http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/inwestycje-w-oze-chiny-polska,152,0,2231192.html
K.N. (2017, 30 czerwca). Gigantyczna inwestycja Chin, na której może skorzystać Polska. Pozyskano z: http://tvn24bis.pl/ze-swiata,75/pekin-tworzy-nowy-jedwabny-szlak-czy-polska-zyska,739865.html
Lei, W. (2018, 5 czerwca). B&R Forum concludes in Beijing with 270 concrete results. Pozyskano z: https:// news.cgtn.com/news/3d49544f34677a4d/share_p.html
Luc, J. (2017, 18 czerwca). Transport intermodalny. Pozyskano z: http://www.eduteka.pl/doc/transport-intermodalny-1
Nowy Jedwabny Szlak. Polska może stać się łącznikiem pomiędzy Europą, a Chinami (2017, 2 czerwca). Pozyskano z: http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/nowy-jedwabny-szlak-polska-moze-stac-sie,35,0,2107939.html
PKP Cargo. CL Małaszewicze (2018, 4 czerwca). Pozyskano z: http://www.clmalaszewicze.pl/aktualnosci.html
Premier Beata Szydło na międzynarodowym Forum Pasa i Szlaku (2017, 26 października). Pozyskano z https:// www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/premier-beata-szydlo-na-miedzynarodowym -forum-pasa-i-szlaku.html
Scholte, J.A. (2006). Globalizacja. Krytyczne wprowadzenie. Przeł. K. Ślęczka. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza Humanitas.
Transport kolejowy (2017, 19 czerwca). Pozyskano z: http://www.suus.com/uslugi-kolejowe-szczegoly#nowy-jedwabny-szlak
W Baranowie powstanie Centralny Port Lotniczy (2017, 14 października). Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/w-baranowie-powstanie-centralny-port-lotniczy/yhzpcm6
What is China’s One Belt One Road (OBOR) project?All you need to know about China’s ambitious OBOR project (2017, 14 czerwca). Pozyskano z: http://indianexpress.com/article/what-is/china-onebelt-one-road-project-obor-4653564/
Zadrożna, S., Mózgowiec, K., Olędzki, D., Wiśniewska, A. (2017, 2 czerwca). Chińscy inwestorzy omijają Polskę. Nowy Jedwabny Szlak to zmieni? Pozyskano z: http://www.polskieradio.pl/42/5725/ Artykul/1753907,Chinscy-inwestorzy-omijaja-Polske-Nowy-Jedwabny-Szlak-to-zmieni
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).