Entrepreneurship in Tourism Destinations – Selected Issues

Authors

  • Michał Żemła Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.9

Keywords:

cooperation, destination’s product, entrepreneurship, tourism destination

Abstract

Tourism destinations are the places where most of the effects of tourism development are concentrated. Often tourism companies, which create majority of positive economic effects, embrace mainly small and medium companies and quite often even microfirms. This makes behaviour and competences of local entrepreneurs being the base for benefits gained in destinations thanks to tourism development. Features of tourism cause that in order to achieve desired level of effectiveness, those local entrepreneurs should posses very specific competencies. This is the result of mainly cooperational nature of the process of creating destination’s tourism product. Important and difficult for many entrepreneurs conditions are established. Entrepreneurs often show natural resistance to cooperation with competitors, also frequent is their lack of preparation (either mental or material) to implementation of information technologies being crucial on contemporary tourism market. Openness to cooperation might also be weakened by easy access to positive external outcomes of other companies’ activities.

Author Biography

Michał Żemła, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

Michał Żemła, PhD, associate professor in the Department of Tourism and Regional Studies, Institute of Geography, Pedagogical University of Cracow. The author of numerous publications on destination’s product marketing and competitiveness. His main interest constitutes development of tourism in mountain areas with special regard to winter sports and hiking tourism.

References

Alejziak, W. (2008). Wielkie wydarzenia sportowe jako czynnik walki konkurencyjnej na globalnym rynku turystycznym. W: G. Gołembski (red.), Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Bębenek, B. (2008). Partnerstwo w usługach outsourcingowych. W: A. Panasiuk, K. Rogoziński (red.), Usługi w Polsce. Nauka, dydaktyka i praktyka wobec wyzwań przyszłości. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Brezovec, T., Brezovec, A. (2004). Tourism organisations at local level: partners or competitors? Paper presented at the International Conference Strategic Partnership for the Development of Tourist Destinations, Portoroz, Slovenia.

Dziedzic, E. (1997). Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Elzmazi, L., Pajero, E., Bazini, E. (2006). Tourist destination as a business system and the application of marketing in destination management. Paper presented at the International Conference of Trends, Impacts, Policies and Tourism Development, Heraklion, Greece.

Framke, W. (2001). The ‘destination’: A problematic concept. Paper presented at the 10th Nordic Tourism

Research Conference, Vasa, Finland.

Fyall, A., Garrod, B. (2005). Tourism marketing. A collaborative approach. Clevedon: Channel View.

Hall, D. (1998). Tourism development and sustainability issues in Central and South-Eastern Europe.

Tourism Management, 19(5), 423–431.

Hall, M.C. (1999). Rethinking collaboration and partnership: a public policy perspective. Journal

of Sustainable Tourism, 7(3, 4), 274–289.

Hołderna-Mielcarek, B. (1998). Regionalizacja produktu turystycznego. Rynek Turystyczny, 12.

Jamal, T.B., Getz, D. (1995). Collaboration theory and community tourism planning. Annals of Tourism

Research, 22(1), 186–204.

Jones, E., Haven-Tang, C. (2005). Tourism SMEs, service quality and destination competitiveness.

In: E. Jones, C. Haven-Tang (eds.), Tourism SMEs, service quality and destination competitiveness.

Wallingford: CABI, 1–22.

Keasey, K., Watson, R. (1993). Small firm management. Oxford: Blackwell.

Kornak, A.S., Rapacz, A. (2001). Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie.

Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Kruczek, Z., Zmyślony, P. (2010). Regiony turystyczne. Kraków: Proksenia.

Kurek, W., Mika, M. (2007). Turystyka jako przedmiot badań naukowych. W: W. Kurek (red.), Turystyka.

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 11–49.

Lynch, P.A. (2000). Networking in the homestay sector. Service Industries Journal, 20(3), 95–116.

Mazurczak, J. Zmyślony, P. (2008). Sposoby finansowania promocji turystycznej. W: G. Gołembski (red.), Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Middleton, V.T.C. (1996). Marketing w turystyce. Warszawa: PAPT.

Murphy, P. (1985). Tourism. A community approach. London: Routledge.

Murphy, P., Murphy, A.E. (2005). Strategic management for tourism communities: Bridging the gaps. Clevedon: Channel View.

Nawrot, Ł., Zmyślony, P. (2009). Międzynarodowa konkurencyjność regionu turystycznego. Od programowania do zarządzania strategicznego. Kraków: Proksenia.

Niezgoda, A. (2006). Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Oliver, T., Jenkins, T. (2005). Integrated tourism in Europe’s rural destinations. In: E. Jones, C. Haven-Tang (eds.), Tourism SMEs, service quality and destination competitiveness. Wallingford: CABI, 25–40.

Roberts, L., Simpson, F. (1999). Developing partnership approaches to tourism in Central and Eastern Europe. Journal of Sustainable Tourism, 7(3, 4), 314–330.

Simpson, K., Bretherton, P. (2004). Co-operative business practices in the competitive leisure destination: lessons from the wine tourism industry in New Zealand. Managing Leisure, 9(2), 111–123.

Stasiak, A. (2005). Obszar jako produkt turystyczny. W: K. Pieńkos (red.), Konkurencyjność polskiego produktu turystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, 91–102.

Wanhill, S. (2000). Small and medium tourism enterprises. Annals of Tourism Research, 27(1), 132–147.

Zawistowska, H. (2008). Rola regionów w realizacji „Agendy dla zrównoważonej i konkurencyjnej turystyki europejskiej”. W: G. Gołembski (red.), Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 120–141.

Zmyślony, P. (2008). Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Żabińska, T. (1999). Podstawy budowy systemu informacji na potrzeby wyboru strategii rozwoju regionu turystycznego. W: L. Żabiński (red.), Zarządzanie marketingowe: podstawy informacyjne projektowania strategii. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, 27–45.

Żabińska, T. (2006). Partnerstwo jako determinanta rozwoju turystyki w regionie. Dylematy teorii i praktyki. W: A. Nowakowska, M. Przydział (red.), Turystyka w badaniach naukowych. Prace ekonomiczne. Rzeszów: Wydawnictwo WSIZ w Rzeszowie.

Żabińska, T. (2007). Sieci partnerskie jako podstawa zrównoważonego rozwoju turystyki w regionie –kluczowe czynniki sukcesu. W: J. Wyrzykowski (red.), Rola turystyki w gospodarce regionu. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Handlowej we Wrocławiu.

Żemła, M. (2008). Failures in building partnership for success in the competitive market. The case of Polish ski resorts. Managing Global Transitions, 6(4), 421–432.

Żemła, M. (2010). Wartość dla klienta w procesie kształtowania konkurencyjności obszarów recepcji turystycznej. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa w Katowicach.

Published

2017-12-16

How to Cite

Żemła, M. (2017). Entrepreneurship in Tourism Destinations – Selected Issues. Entrepreneurship – Education, 13, 117–126. https://doi.org/10.24917/20833296.13.9