Climate for Tourist Entrepreneurship in Małopolska on the Basis of Empirical Research

Authors

  • Diana Dryglas Uniwersytet Jagielloński
  • Krzysztof Wach Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.3.5

Keywords:

przedsiębiorczość, turystyka, Małopolska, badania

Abstract

The paper elaborates on the influence of regional factors (mezoenvironment) on tourist enter-prises development in the region. These factors create so called favorable regional climate fortourist entrepreneurship development. Analyzing impact of mezzoenvironment factors on to-urist enterprises development, the authors limit themselves only to small and medium-sizedtourist enterprises considering their dominant character in tourist sector, as well as the keysignificance for development of entrepreneurship and region or country competitiveness. Thearticle presents results of empirical research conducted on a random sample of small and me-dium-sized tourist enterprises in Małopolska Province.

Author Biography

Krzysztof Wach, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji

Associate Professor of the Cracow University of Economics (Poland). Habilitateddoctor of economics (DEcon), PhD in management, specialist in international entrepreneurship,author of several books and over 150 scientific articles, editor-in-chief ofthe scientific quarterly ‘Entrepreneurial Business and Economics Review’, memberof editorial boards of several scientific journals, including the annual ‘Entrepreneurship– Education’; in the years 2012-2014 an OECD and the European Commissionnational expert for entrepreneurship, participant of various international educationand research projects (e.g. Jean Monnet, Atlantis, International Visegrad Fund IVF,Central European Initiative CEI), visiting professor in various American and Europeanuniversities, including Grand Valley State University (Grand Rapids, USA),Roosevelt University (Chicago, USA), University of Detroit Mercy (Detroit, USA),Loyola University Chicago (Chicago, USA), Northumbria University (Newcastle,UK), University College London (UK), Technical University of Cartagena (Cartagena,Spain).

References

Badania ruchu turystycznego w Małopolsce, 2004, Małopolska Organizacja Turystyczna, Kraków.

Bednarczyk M. i in., 2002, Ekologiczna kolejka górska elementem zrównoważonego rozwoju regionu turystycznego w Polsce, w ramach projektu „Europejska Inicjatywa EUREKA E! RAIL MOUNT”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków (maszynopis powielony).

Bednarczyk M. i in., 2004, Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce a integracja europejska, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.

Diagnoza, analiza i ocena kondycji sektora MŚP w Krakowie na podstawie badań ankietowych, 2004, Urząd Miasta Krakowa, Kraków (maszynopis powielony).

Małopolska w liczbach, 2004, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Kraków.

Rapacz A. i in., 2001, Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

Wach K., Istota otoczenia regionalnego w funkcjonowaniu małych i średnich przedsiębiorstw [w:] „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu”1023/2004 pt. Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce, R. Brol (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.

Wach K., 2005, Model badania wpływu otoczenia regionalnego na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw [w:] Uwarunkowania rozwoju i konkurencyjności regionów, Z. Zioło (red.), Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Kraków-Rzeszów.

Wach K., Rola państwa i samorządu terytorialnego w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw [w:] „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania”, 2/2004, Uniwersytet Gdański, Sopot.

Published

2007-01-01

How to Cite

Dryglas, D., & Wach, K. (2007). Climate for Tourist Entrepreneurship in Małopolska on the Basis of Empirical Research. Entrepreneurship – Education, 3, 46–51. https://doi.org/10.24917/20833296.3.5

Most read articles by the same author(s)