Pearls of Malopolska – a running event as a factor for the development of entrepreneurship within and adjacent to protected areas

Authors

  • Witold Warcholik Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.11.25

Keywords:

entrepreneurship, Malopolska, Pearls of Malopolska, national park, trial running

Abstract

The study verified the premise that the presence of running events constitutes a factor conduciveto the development of entrepreneurship in and adjacent to national parks, within which routes for competitions are marked. In order to write the article, documentation was employed from ten editionsof Pearls of Malopolska and the conclusions of the author’s active participation in this regular, cross-country running event, which has been organised since 2013 in the following National Parks: Pieninski, Ojcowski, Babiogorski, Tatrzanski and Gorczanski. Pearls of Malopolska is a sportingevent but also an innovative product on the tourist services market. The event involves internalrecipients, i.e. the hosts and residents of units through which the routes run, as well as external participants such runners, their families, tourists and businessmen. Pearls of Malopolska has become animportant factor in shaping the positive image of a given place. The author has demonstrated largereserves of possibilities of involvement in the described initiative of local entities, which has been confirmed in a larger group of studies on the climate for the development of business tourism in the Malopolska region). The Pearls of Malopolska cycle is an example of the relationship between the administrator and the local host, in which local authorities, businesses and managers of the protected area gradually open up to innovative forms of use and management, seeing it as an opportunity andnot as a threat.

Author Biography

Witold Warcholik, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

Witold Warcholik, doctor of Earth Sciences, geodetic engineer, currently employed at Department ofTourism and Regional Studies at Pedagogical University of Cracow. Author of severalpublications on tourism, geomorphology, cartography and GIS, an avid Cracowfan, licensed Cracow city guide and a tour guide. Marathon runner, mountaineeringenthusiast and a photographer.

References

Altkorn, J. (2001). Marketing w turystyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bąk, E. (2010). Rola sportu w strategii rozwoju miasta Poznania, czyli dlaczego Poznań stawiana sport. W: B. Sojkin (red.), Sport w Poznaniu i Wielkopolsce. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekono¬micznego.

Bednarczyk, M. i in. (2004). Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce a integracja europejska. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.

Błaszczak, A. (2013). Miłośnicy biegania dają zarobić. Pozyskano z: http://ekonomia.rp.pl/ [2013, 7 maja].

Bosiacki, S., Śniadek, J. (2011). Sport jako instrument promocji miasta na przykładzie Poznania. W: B. Sojkin, Z. Waśkowski (red.), Zarządzanie polskim sportem w gospodarce rynkowej. Poznań: Wydaw¬nictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Brol, R. (1996). Rozwój lokalny – nowa logika rozwoju gospodarczego W: M. Obrębalski (red.), Gospo¬darka lokalna w teorii i praktyce. Wrocław: Akademia Ekonomiczna.

Brzozowski, T. (2009). Społeczeństwo informacyjne a gospodarowanie czasem wolnym. Etyczne konse¬kwencje desakralizacji życia społecznego. Przedsiębiorczość - Edukacja, 5, 69-82.

Cudowska-Sojko, A. (2011). Rola turystyki w rozwoju regionu – aspekt teoretyczny. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 79.

Dryglas, D., Wach K. (2007). Klimat dla rozwoju przedsiębiorczości turystycznej w Małopolsce w świe¬tle badań empirycznych. Przedsiębiorczość - Edukacja, 2, 46-51.

Dzieńdziura, K. (2008). Kapitał społeczny a rozwój potencjału turystycznego regionu. W: K. Dzień¬dziura, P. Zmyślony (red.). Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania rozwoju turystyki w regionie. Sulechów: PWSZ.

Dzięgiel, A., Lubowiecki-Vikuk, A. (2013). Imprezy biegowe jako specyficzny rodzaj wydarzeń sporto¬wych. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 12(2), 119-135.

Gołembski, G. (2005). Kompendium wiedzy o turystyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goman, M. (2012). Jak biegają Polacy – raport Runner’s World. Runner’s World, 8(36), 42-49.

Hadzik, A. (2010). Wybrane aspekty uczestnictwa w turystyce sportowej w kraju i regionie. W: S. Bo¬siacki (red.). Gospodarka turystyczna w XXI w. Problemy i perspektywy rozwoju w skali regionalnej i lokalnej. Poznań: AWF.

Hausner, J., Kudłacz, T., Szlachta, J. (1997). Instytucjonalne przesłanki regionalnego rozwoju Polski. Synteza wyników badań. Studia KPZK PAN, 106.

Huczek, M. (2009). Zarządzanie jako czynnik rozwoju przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość - Eduka¬cja, 5, 88-98.

Klasik, A. (2006). Przedsiębiorczość i konkurencyjność a rozwój regionalny. Katowice: Wyd. AE, 279.

Klasik, A., Kuźnik, F. (1998). Planowanie strategiczne rozwoju lokalnego i regionalnego. W: S. Dolata (red.). Funkcjonowanie samorządu terytorialnego – doświadczenia i perspektywy. Opole: Uniwersy¬tet Opolski.

Klisiński, J. (2005). Turystyka sportowa jako dyscyplina akademicka i składowa zarządzania sportem. W: H. Mruk (red.). Marketingowo o sporcie. Poznań: Sport & Business Foundation.

Kogut-Jaworska, M. (2011). Wdrażanie i monitorowanie strategii rozwoju sportu i rekreacji w samorzą¬dach lokalnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 79.

Kornak, A., Rapacz, A. (2001). Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie. Wro¬cław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.

Kowalczyk, A. (2001). Geografia turyzmu. Warszawa: PWN.

Kowalski, J. (2011). Marka i komunikacja marketingowa w wydarzeniach sportowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 79, 169-176.

Kozak, M.W. (2010). Turystyka: niewykorzystana szansa rozwojowa regionów?. Studia Regionalne i Lokalne, 4.

Kraśnicka, T. (2002). Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej. Katowi¬ce: Wyd. AE, 115.

Krawczyk, Z. (2006). Współczesne trendy w rozwoju turystyki. W: J. Kosiewicz, K. Obodyński (red.), Turystyka i rekreacja. Wymiary teoretyczne i praktyczne. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski.

Kupiec, L. (2008). Turystyka czynnikiem rozwoju regionu. W: A.F. Bocian (red.), Podlasie – dwie deka¬dy transformacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Lenartowicz, M. (2001) Nowy obszar badań – turystyka sportowa. Kultura Fizyczna, 1–2.

Lijewski, T., Mikułowski, B., Wyrzykowski, J. (1992). Geografia turystyki Polski. Warszawa: PWE.

Lubowiecki-Vikuk, A., Paczyńska-Jędrycka, M. (2010). Współczesne tendencje w rozwoju form rekre¬acyjnych i turystycznych. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 13.

Majewska, J. (2006). Wyzwalanie ducha przedsiębiorczości w środowisku społecznym gminy dla roz¬woju lokalnego. Przedsiębiorczość - Edukacja, 2, 91-100.

Matecki, P., Semrau, J. (2006). Sport jako element budowy przewagi konkurencyjnej miast i regionów. W: H. Mruk, K. Kropielnicki, P. Matecki (red.), Marketing dla sportu. Poznań: Wydawnictwo Sport & Business Foundation.

Medlik, S. (1995). Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa. Warszawa: PWN.

Meyer, B., Milewski D. (2009). Strategia rozwoju turystyki w regionie. Warszawa: Wydawnictwo Na¬ukowe PWN.

Mirek, J. (2011). Sport i rekreacja jako czynnik podnoszenia atrakcyjności gmin uzdrowiskowych na przykładzie Krynicy-Zdroju. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 79.

Parysek, J. (1997). Podstawy gospodarki lokalnej. Poznań: UAM.

Pawlak, Z., Smoleń, A. (2011). Sport kwalifikowany jako wyznacznik rozwoju lokalnego i regionalnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 79.

Rogala, A. (2011). Rola sportu w strategii rozwoju miasta. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskie¬go. Ekonomiczne Problemy Usług, 79.

Safin, K. (2003). Zarządzanie małą firmą. Wrocław: Wyd. AE.

Strzelecki, K. (2009). Miasto i gmina Miastko jako produkt turystyczny. Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 254-265.

Szromnik, A. (2010). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. wyd. III poprawione, Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Sztompka, P. (1998). Zaufanie: podstawa relacji społecznych. W: Krytyczna teoria organizacji. Warsza¬wa: WSPiZ im. L. Koźmińskiego, 10.

Śniadek, J. (2011). Sport i rekreacja w strategiach rozwoju społeczno-gospodarczego jednostek samorzą¬du terytorialnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 79.

Warda, J., Kłosowski, W. (2001). Wdrażanie lokalnych projektów rozwojowych. Jak radzić sobie z kon¬fliktem. Rozwój Regionalny, 2–3.

Wojdakowski, P., Krawczyński B. (2008). Turystyka sportowa: motywy wyjazdów a rdzeń produktu, W: J. Klisiński (red.). Teoria i praktyka marketingu w sporcie i biznesie sportowym, Bytom: WSEiA.

Zalech, M. (2010). Polityka turystyczna na szczeblu lokalnym – zakres, zadania, działania, determinanty. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 53.

Zioło, Z. (2009). Rola przedsiębiorczości w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Przedsiębior¬czość - Edukacja, 5, 10-18.

Zmyślony, P. (2008). Partnerstwo i przywództwo w regionie turystycznym. Poznań: Akademia Ekono¬miczna.

Published

2015-09-17

How to Cite

Warcholik, W. (2015). Pearls of Malopolska – a running event as a factor for the development of entrepreneurship within and adjacent to protected areas. Entrepreneurship – Education, 11, 327–338. https://doi.org/10.24917/20833296.11.25