Questing – meandry realizacji funkcji kształceniowej w turystyce miejskiej. Studium przypadku miast województwa małopolskiego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.202.13Słowa kluczowe:
edukacja, funkcja kształceniowa, kartografia szkolna, mapa, questing, turystyka kulturowa, turystyka miejskaAbstrakt
W artykule podjęto próbę oceny stosowania questingu – metody udostępniania dziedzictwa, wykorzystywanej w turystyce miejskiej ‒ w kontekście potencjalnych funkcji: kształceniowej i edukacji kulturowej. Przedmiotem pracy były treści zawarte w ulotkach questów opracowanych dla miast wo- jewództwa małopolskiego oraz opinie o metodzie zawarte w literaturze z zakresu turystyki i rekreacji. Materiały kartograficzne, ilustracje i teksty analizowano pod kątem potencjalnego wykorzystania w edu- kacji oraz zweryfikowano je w terenie metodą obserwacji uczestniczącej. Za pomocą metody desk research przeprowadzono analizę tekstów artykułów dotyczących wykorzystania questingu w turystyce i edukacji. Pojawiające się w literaturze pozytywne opinie na temat edukacyjnej roli questingu, sformułowane niestety na podstawie nielicznych prac weryfikujących efekty takiej formy aktywności turystycznej, wymagają korekty i rozszerzenia badań na różnych poziomach nauczania. W przypadku udziału w questingu dzieci i młodzieży, zidentyfikowane w ulotkach liczne przykłady specjalistycznych pojęć, niski poziom językowy tekstów, rymowanie na siłę, wątpliwej jakości materiały kartograficzne, obecność banalnych zadań, możliwych do rozwiązania bez wyjścia w teren, i powtarzalność typów zagadek mogą stanowić istotną barierę dla realizacji kształceniowej funkcji questingu.
Bibliografia
Banasik, W., Fiszer, D. (2014). Gry miejskie i questing produktem turystycznym na przykładzie Warszawy. W: Z. Kruczek, W. Banasik (red.), Dynamika przemian rynku turystycznego. Warszawa: Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, 139‒150.
Clark, D., Glazer, S. (2004). Questing. A Guide to Creating Community Treasure Hunts. Lebanon: University Press of New England, 27.
Czarnecka, K. (2016). Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku. Język. Religia. Tożsamość, 1, 27‒42.
Czarnecka, K. (2017). Quest, czyli edukacja w drodze. Uwagi o nowym gatunku tekstu użytkowego. W: K. Czarnecka, M. Grzelka (red.), Ars Didactica. Księga jubileuszowa Profesor Haliny Zgółkowej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 165‒177.
Czerska, I. (2016). Grywalizacja jako narzędzie zarządzania zaangażowaniem konsumenta. Marketing i Zarządzanie, 4(45), 279–286.
Droba, G., Przepióra, S. (2014). Potencjał gier miejskich i questingu jako narzędzie marketingu terytorialnego – analiza na przykładzie Rzeszowa. Modern Management Review, 19, 35‒45.
Dzioban, K., Płoskonka, P., Likhtarovich, K. (2017). Edukacja leśna na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego – opinie studentów Politechniki Warszawskiej na temat wykorzystania questu. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 19, 50, 45‒50.
Falk, J.H., Ballantyne, R., Packer, J., Benckendorff, P. (2012). Travel and Learning: A Neglected Tourism Research Area. Annals of Tourism Research, 39(2), 908‒927.
Gaworecki, W. (2003). Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Gołoś, G. (2013). Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych. Studia i Materiały CEPL, 34(1), 74‒82.
Jalinik, M. (2013). Questing as a modern form of tourist activity in rural areas. Economic and Regional Studies, 2, 61‒64.
Jancewicz, K., Borowicz, D. (2017). Mapy turystyczne – definicja, rodzaje, zakres treści. Polish Cartographical Review, 2(1), 29–43.
Kazior, B. (2008). Questing – nowa metoda odkrywania dziedzictwa miejsca. W: D. Zaręba (red.), Ekoturystyka i odkrywanie dziedzictwa. Zbiór dobrych praktyk. Kraków: Fundacja Fundusz Partnerstwa, 17‒21.
Kruczek, Z. (2013). Znaczenie szlaków kulturowych dla rozwoju turystyki edukacyjnej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 124‒133.
Kuba, J., Tyczyński, Z. (2016). Podstawowe informacje o questingu. W: E. Lenart, B. Wilczyński (red.),
Questing jako forma aktywizacji społeczności lokalnych. Bałtów: Fundacja Questingu, 9‒16.
Kurek, W. (2008). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Likchtarovich, K., Szustka, K. (2013). Questing – wyprawy odkrywców jako nowa forma aktywnej edu- kacji plenerowej w lasach i na terenach przyrodniczo cennych. Studia i Materiały CEPL, 34(1), 319‒327.
Madras-Majewska, B., Majewski, J. (2013). Apiturystyka jako forma turystyki edukacyjnej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 144–152.
Marciszewska, B. (2013). Turystyka edukacyjna – kontekst społeczny i ekonomiczny. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 174‒181.
Mączka, D., Kozak, A. (2017). Questing jako innowacyjny produkt turystyczny. Turystyka i Rozwój Regionalny, 7, 49‒59.
Osóch, B. (2022). Modernity and Tradition ‒ Outdoor Games Promoting Cultural Heritage. European Research Studies Journal, 25, 1, 739‒751.
Pawłowska, A. (2014). Questing jako innowacja w turystyce kulturowej. Turystyka Kulturowa, 1, 30‒46.
Pietrzak-Zawadka, J., Zawadka, J. (2015). Wykorzystanie questingu w edukacji przyrodniczej na obszarach przyrodniczo cennych na przykładzie województwa podlaskiego. Studia i Materiały CEPL,43(2).
Pytel, S., Szkup, R. (2018). Kształceniowa funkcja wyjazdów turystycznych seniorów i młodzieży. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2(42), 115‒123.
Pokorna, M., Wcisło, M., Warcholik, W. (2024). Czynniki kształtowania satysfakcji uczestnika questingu w przestrzeni miasta. Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, 38(3), 53‒66.
Połucha, I. (2015). Turystyka jako gra, innowacje w aktywizacji turystycznej. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(29), 57‒70.
Połucha, I., Žukovskis, J. (2015). Interakcje w przestrzeni – nowe trendy w animacji turystyki. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(29), 73‒83.
Przysiężna, B., Rodziewicz, E., Kochańczyk, T. (2014). Questing jako nowa forma spędzania czasu wolnego. Rocznik Naukowy AWFiS Gdańsk, 24, 113‒121.
Rogowski, M. (2016). Doświadczenie jako czynnik współczesnego oblicza krajoznawstwa. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa. Kraków, 99‒114.
Sapała, B., Sławińska, M. (2023). Książki questingowe Beaty Sarnowskiej jako narzędzie kształtowania dziecięcej wiedzy o dziedzictwie kulturowym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3, 81‒95.
Smalec, A. (2015). Gry miejskie oraz questing jako formy komunikacji i kreowania wizerunku regionu. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 40, 193‒205.
Świątek, P. (2014). Rodzaje gier użytkowych (serious games) oraz ich zastosowanie w edukacji – opis zjawiska. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Cultura, 6, 95‒105.
Trafas, K. (2003). Typy i rodzaje map turystycznych. Kartografia w turystyce – turystyka w kartografii. Materiały Ogólnopolskich Konferencji Kartograficznych, 24, 7‒10.
Turos, L. (2003). Turystyka edukacyjna i transgresja. Warszawa: Wszechnica Polska – Szkoła Wyższa TWP w Warszawie.
Warcholik, W. (2019a). Szlaki questingowe w obszarach miejskich na przykładzie Krakowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 13, 97–110.
Warcholik, W. (2019b). Questing w Małopolsce ‒ droga do odczytania genius loci?. Turystyka Kulturowa, 6, 34–45.
Warcholik, W. (2024). Questing in urban tourism ‒ between innovation and waste potential. Turystyka Kulturowa, 131, 32‒51.
Warczyńska, A. (2016). Questing – nowe oblicze krajoznawstwa. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa. Kraków, 99‒114.
Wilczyński, Ł. (2011). Questing – nowy trend w turystyce. W: B. Włodarczyk, B. Krakowiak, J. Latosińska (red.), Kultura i turystyka ‒ wspólna droga, Łódź: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 53‒59.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Przedsiębiorczość - Edukacja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).