Collaborative Consumption and Entrepreneurship

Authors

  • Jerzy Janczewski Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna Katedra Systemów Transportowych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.19

Keywords:

collaborative consumption, collaborative economy, entrepreneurship

Abstract

The article presents selected issues of collaborative consumption and its impact on the development of entrepreneurship. The author presented an outline of the concept of collaborative consumption, mentioned some of its forms, and drew attention to the possibilities it creates for the formation and development of various forms of entrepreneurial activity, from individual entrepreneurship through social entrepreneurship and to negative one. Considerations were backed by examples of different fields of services, among others, transport, courier, home service, hotel and technical support of automotive services.

Author Biography

Jerzy Janczewski, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna Katedra Systemów Transportowych

Jerzy Janczewski, mechanical engineer, doctor of economic sciences in management, lecturer at the University of Humanities and Economics, Transport Systems Department. Research interests focus on reverse logistics and management issues of micro and small enterprises in the industry of automotive service and road transport.

References

Algar, R. (2007). Collaborative consumption. Pozyskano z: http://www.oxygen-consulting.co.uk/in- sights/collaborative-consumption/

Andrysiak, A. (2016). Andrysiak: Uberyzacja gospodarki. Czy chcesz cierpieć w imię wolnego rynku?. Pozyskano z: http:// www.gazetaprawna.pl/artykuly/941363,andrysiak-uberyzacja-czy-chcesz-cierpiec-w-imie-wolnego-rynku.html

Bainbridge, J. (2013). Understanding Collaborative Consumption. Pozyskano z: http://www.campaignlive.co.uk/article/1208887/understanding-collaborative-consumption?src_site=marketingmagazine#

Bardhi, F., Eckhardt, G.M. (2012). Access-based Consumption: the Case of Car Sharing. Journal of Consumer Research, 39, 881–987.

Barycki, P. (2016). Witaj w czasach, w których nawet taksówkarz nie potrzebuje już mieć taksówki. Pozyskano z: http://www.spidersweb.pl/2016/03/gm-lyft-express-drive.html

Bauwens, M., Lievens, J. (2012). Peer – two – peer i przyszłość kapitalizmu. Pozyskano z: http://zielone- wiadomosci.pl/zw/peer-to-peer-i-przyszlosc-kapitalizmu/

Botsman, R., Rogers, R. (2010). What’s Mine is Yours: the Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Collins.

Botsman, R. (2012). The currency of the new economy is trust. Pozyskano z: https://www.youtube.com/ watch?v=kTqgiF4HmgQ&feature=youtu.be

Botsman, R. (2015). The sharing economy: dictionary of commonly used terms. Pozyskano z: http://www.collaborativeconsumption.com/2015/11/12/the-sharing-economy-dictionary-of-common- ly-used-terms/

Chmielowiec, Z. (2015). Interpelacja nr 32705 do ministra finansów w sprawie polskiego wsparcia dla rozwoju ekonomii współdzielenia. Pozyskano z: http://sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc. xsp?key=2FF5B5F2 Collaborative consumption. Pozyskano z: http://www.weshareproject.eu/attachments/article/7/ Collaborative%20Consumption%20from%20Wikipedia.pdf

Drucker, P.F. (1992). Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.

Komisja Europejska (2016). Europejski program na rzecz gospodarki dzielenia się. Bruksela. Pozyskano z: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/16881 Felson, M., Spaeth, J.L. (1978). Community Structure and Collaborative Consumption: A routine activity approach. American Behavioral Scientist 21 (March–April), 614–624.

Gansky, L. (2010). The Mesh: Why the Future of Business Is Sharing. New York: Penguin Books.

Gaweł, A. (2007). Ekonomiczne determinanty przedsiębiorczości. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Giełzak, M. (2016). Transport 4.0, czyli podróżowanie w czasach sharing economy. Pozyskano z: http:// wethecrowd.pl/transport-4-0-czyli-podrozowanie-w-czasach-sharing-economy/

Janczewski, J. (2010). Współużytkowanie rowerów i samochodów w komunikacji miejskiej – niewykorzystane możliwości. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2(11), 33–42.

Janczewski, J. (2014). Systemy produktowo-usługowe w transporcie – wybrane przykłady. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 1(18), 51–61.

Janczewski, J. (2015). Wynajem jako forma współużytkowania samochodów. Wybrane kwestie. Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, 2(21), 86–101.

Juda, A. (2013). Dlaczego konsumpcjonizm już nie wystarcza – kolaboratywna konsumpcja w Polsce na przykładzie couchsurfingu. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. Pozyskano z: http://krytyka.org/ wp-content/uploads/2014/03/Aleksandra-Juda-Alternatywna-konsumpcja.pdf

Kowalówka, M. (2015). Nowy kształt rynku pracy, czyli ekonomia na żądanie. Pozyskano z: http://www. rynekpracy.pl/artykul.php/wpis.956

Majchrzyk, Ł. (2015). Usługa Amazon Prime Now ma nową stronę. Pozyskano z: https://mobirank. pl/2016/05/03/amazon-prime-now-nowa-strona/

Malinowski, B.F. (2016a). Czym naprawdę jest sparing economy?. Pozyskano z: http://wethecrowd.pl/ czym-naprawde-sharing-economy/

Malinowski, B.F. (2016b). Od couchsurfingu do couchsourcingu, czyli “hotelowe” sharing economy. Pozyskano z: http://www.pi.gov.pl/parp/chapter_86197.asp?soid=F0C0B551117F4D1AAB98B- C12DD345785

Remisiewicz, M. (2015). Uberyzacja – wielki przełom czy pułapka?. Pozyskano z: http://www.pi.gov.pl/ parp/chapter_86197.asp?soid=AD91F8EC92334FB1B2CF8C3A24F85777

Rozwadowska, A. (2016). W Uberze zarabiają pośrednicy, kierowcy coraz mniej. Pozyskano z: http:// wyborcza.biz/biznes/1,147749,20745801,w-uberze-zarabiaja-posrednicy-kierowcy-corazmniej.html?utm_source=agora&utm_medium=nlt&utm_campaign=wyborczabiz&disableRedirects=true

Rostek, A., Zalega, T. (2015). Konsumpcja kolaboratywna wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów (cz. 1). Marketing i Rynek, 5, 11–19.

Rudawska, I. (2016). Ekonomia dzielenia się, czyli konsumpcja współdzielona i inne formy alternatywnego dostępu do dóbr. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 254, 181–189.

Rudolf, S. (red.) (2012). Nowa ekonomia instytucjonalna wobec kryzysu gospodarczego. Kielce: Wyższa Szkoła Ekonomii, Prawa i Nauk Medycznych im. prof. Edwarda Lipińskiego.

Rudolf, S. (2012) Ekonomia współpracy. Pozyskano z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekonomia_ wsp%C3%B3%C5%82pracy

Stepniewicz, S. (2012). Kolaboratywna konsumpcja. Pozyskano z http://www.pi.gov.pl/parp/chap- ter_86196.asp?soid=B99FA4D5106242D08CE07FC8D77DFC5E&target=kolaboratywna%20konsumpcja

Styś, T. (2016). Inteligentny transport, czyli smart city jeszcze bardziej smart. Pozyskano z: http://bizne- salert.pl/stys-inteligentny-transport-czyli-smart-city-jeszcze-bardziej-smart/

The sharing economy: Share and make money. How does Switzerland compare?. (2015). Pozyskano z: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/ch/Documents/consumer-business/ch-cbshared-economy-share-and-make-money.pdf

Tkaczyk, J. (2007). Obdarowywanie prezentami jako proces społeczny. Marketing i Rynek, 8, 9–14. Pozyskano z: http://rynkologia.pl/wp-content/uploads/2014/07/Obdarowywanie-prezentami- jako-proces-spo%C5%82eczny.pdf

Wardak, P., Zalega, T. (2013). Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumencki. Studia i Materiały, 16, Warszawa: Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 7–32.

Wosskow, D. (2014). Unlocking the sharing economy. An independent review. Pozyskano z: https://www. gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/378291/bis-14-1227-unlocking-the-sharing-economy-an-independent-review.pdf

(Współ)dziel i rządź! Twój nowy model biznesowy jeszcze nie istnieje. (2016), PwC Polska Sp. z o.o. Pozyskano z: https://www.pwc.pl/pl/pdf/ekonomia-wspoldzielenia-1-raport-pwc.pdf

Zalega, T. (2013). Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku. Konsumpcja i Rozwój, 2(5), 3–22.

Zgiep, Ł. (2016a). Współpracy czy współdzielenia – jaka naprawdę jest ta nowa ekonomia?. Pozyskano z: http://zgiep.com/wspolpracy-czy-wspoldzielenia-jaka-naprawde-jest-ta-nowa-ekonomia/

Zgiep, Ł. (2016b). Korzyści i obszary ekonomii współpracy w Polsce i na świecie. Pozyskano z: http://zgiep.com/korzysci-i-obszary-ekonomii-wspolpracy-w-polsce-i-na-swiecie/

Published

2017-12-16

How to Cite

Janczewski, J. (2017). Collaborative Consumption and Entrepreneurship. Entrepreneurship – Education, 13, 262–274. https://doi.org/10.24917/20833296.13.19