Educational conditions of spatial diversity of entrepreneurial attitudes in France

Authors

  • Sławomir Dorocki Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej
  • Paweł Brzegowy Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.10.11

Keywords:

entrepreneurship, France, education, SME, self-employed

Abstract

In the following text, an attempt was made to present the conditions for entrepreneurship trainingand to answer the question of spatial variability of entrepreneurial attitudes in France. The problemanalysis was made on the basis of literature on the subject and statistical data derived from the Frenchgovernment. With regard to the performed analyses, it should be noted that, despite the changesimplemented in recent years in entrepreneurship training (mainly developing the spirit of entrepreneurship),teaching in this area is still insufficient, especially in respect of today’s economic challenges.In France, there are significant disparities in manifestation of entrepreneurship, which for thepurpose of the analysis is the establishment of new businesses. These disparities were most evidentin an extreme situation, at the beginning of the global financial crisis in 2008. The most entrepreneurialregions were large urban centres, regions with a high share of high-tech industry and coastalareas. Comparing data on the size of start-up companies with the data on the participation of SMEsin the economy of the region and the share of population with higher education shows the influenceof these characteristics on the entrepreneurial attitudes of the French population.

Author Biographies

Sławomir Dorocki, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Sławomir Dorocki, graduated from Pedagogical University in Krakow MA degree in geography, PhDin history (Institute of European Studies of the Jagiellonian University). Adiunkt (assoc.professor) at Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography. His researchinterests are tied with regional problems and processes of socio-economic regionalization,with particular emphasis on the diversity of Europe, processesof European integration and historical conditions.

Paweł Brzegowy, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

Paweł Brzegowy, graduate of the Institute of Political Studies and International Relations at the JagiellonianUniversity, doctoral student at the Faculty of Geography at the Pedagogical University ofCracow named after the National Education Commission. Main research interests focusedon social and economic history of extra-European France departments and communities.

References

leaders phosphorent sur l’emploi de demain (2006), http://www.hebdo.ch/leaders_phosphorent_ sur_lemploi_de_demain_23054_.html Bechard, J.-P. (1998). L’enseignement en entrepreneurship à travers le monde: validation d’une typologie. Management International, 3(1), 25-34.

Brzozowski, T. (2007). „Przedsiębiorczość” – pojęcie polisemiczne czy niewłaściwie rozumiane? Próba systematyzacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 196-203.

Davezies, L. (2012). La crise qui vient: La nouvelle fracture territorial. Paris: Seuil.

Dorocki, S. (2011). Wpływ kryzysu gospodarczego na przemiany struktur regionalnych Francji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 67-86.

Dorocki, S., Brzegowy, P. (2012). Regionalne zróżnicowanie kształcenia we Francji w aspekcie rozwoju przedsiębiorczości departamentów zamorskich. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 229-258.

Dorocki, S., Kilar, W., Rachwał, T. (2011). Założenia i cele Projektu „Krok w przedsiębiorczość” dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 308-320.

Eberhardt, P. (2009). Koncepcje geopolityczne Karla Haushofera. Przegląd Geograficzny, 81 (4), 527–549.

Fayolle, A. (2000). L’enseignement de l’entrepreneuriat dans le système éducatif supérieur français: un regard sur la situation actuelle. Gestion 2000, 17(2), 77-95.

Kurek, S., Rachwał,T. (2010). Założenia i wstępne wyniki europejskiego projektu badawczego FIFOBI w zakresie kształtowania kompetencji uczniów gimnazjum do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 6, 472–485.

La destruction de l’esprit d’entreprise en France 01/07/2013, http://www.contribuables.org/2013/07/01/ la-destruction-de-lesprit-dentreprise-en-france/.

Lavoie, L. (2013). France: l’esprit d’entreprise entre à l’école. 17 juin 2013, http://cursus.edu/article/20342/ france-esprit-entreprise-entre-ecole/.

Lee, S.Y., Florida, R. & Acs, Z. (2004). Creativity and entrepreneurship: a regional analysis of new firm formation. Regional Studies, 38(8), 879-891, DOI: 10.1080/0034340042000280910.

Marchesnay, M. (2008). Trente ans d’entrepreneuriat et PME en France: naissance, connaissance, reconnaissance. Revue internationale P.M.E.: économie et gestion de la petite et moyenne entreprise, 21 (2), 145-168.

Naudé, W. (2008). Entrepreneurship in Economic Development. Research Paper 20, 1-47.

Phelps, E., Zoega, G. (2009). Entrepreneurship, culture and openness. W: D.B. Audretsch, R. Litan, R. Strom (red.), Entrepreneurship and Openness: Theory and Evidence, Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 101-130.

Rachwał, T. (2005a). Kształtowanie postaw uczniów na lekcjach przedsiębiorczości. W: Przedsiębiorczość a współczesne wyzwania cywilizacyjne. Przedsiębiorczość – Edukacja, 1, 137-144.

Rachwał, T. (2005b). Podstawy przedsiębiorczości. Słownik. Warszawa: Nowa Era.

Rachwał, T. (2006). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych w edukacji szkolnej. W: B. Suchacka (red.), Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, t. II, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 427-434.

Senicourt, P., Verstraete, T. (2000). Apprendre à entreprendre: typologie à quatre niveaux pour la diffusion d’une culture entrepreneuriale au sein du système éducatif. Reflets et perspective de la vie économique, 39(4), 131-140.

Tounés, A. (2003). Un cadre d’analyse de l’enseignement de l’entrepreneuriat en France. Cahier de recherche du réseau Entrepreneuriat de l’AUF, 3-69, 1-15.

Visot, M. (2013). Fleur Pellerin: «Je souhaite créer une école de l’entrepreneuriat» 26.08.2013 Le Figaro.fr http://www.lefigaro.fr/entrepreneur/2013/08/26/09007-20130826ARTFIG00434-fleur- -pellerin-je-souhaite-creer-une-ecole-de-l-entrepreneuriat.php.

Zioło, Z. (2006). Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa i gospodarki. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 10-17.

Zioło, Z. (2007). Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej – zarys modelu. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 10-17.

Zioło, Z. (2008). Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Przedsiębiorczość – Edukacja, 4, 12-23.

Published

2014-12-19

How to Cite

Dorocki, S., & Brzegowy, P. (2014). Educational conditions of spatial diversity of entrepreneurial attitudes in France. Entrepreneurship – Education, 10, 149–163. https://doi.org/10.24917/20833296.10.11

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 > >>