Status of entrepreneurship in the conditions of an educational crisis

Authors

  • Tomasz Tadeusz Brzozowski Uniwersytet Wrocławski Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Świdnicy

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.9.17

Keywords:

entrepreneurship, crisis, education, level of education

Abstract

The author discusses the problem of a crisis of the contemporary Polish education. He attempts to explain the causes of its poor condition. The crisis of the educational system in Poland relates to different levels (primary school, secondary school, higher education). In the author’s opinion, the lack of a long-term and concrete aim of education constitutes the most significant issue. The second source of difficulty is a continuous state of reform. These two factors, among others, have led to the present, negative condition of Polish schools. This article indicated numerous problems, which the Polish educational system is forced to cope with, in order to achieve better results. The subject entitled “basics of entrepreneurship” is a particular subject of discussions taking place presently. The level of knowledge of young individuals in this area is unsatisfactory. This is confirmed by the results of public research. Although various public initiatives have appeared, aiming at improving and raising the condition of Polish education, their scale is too small, and without comprehensive aid of from the Ministry of Education, they will not change the current reality.

Author Biography

Tomasz Tadeusz Brzozowski, Uniwersytet Wrocławski Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna w Świdnicy

Tomasz Tadeusz Brzozowski, PhD, University of Wroclaw, Institute For Cultural Studies. The author graduated from Polish Philology and Philosophy at the University of Wroclaw. Furthermore, he completed postgraduate study programmes in entrepreneurship and history. Employed as a certified teacher, the author is currently a doctoral candidate at Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych at the University of Wrocław. Cultural studies have provided the author with tools and competencies to analyse and understand value systems, as well as identity strategies in the modern world. The author’s areas of interest in this regard encompass ethics, ontology, and transcendental philosophy, as well as polish philosophy of the XIX and XX centuries. He is further interested in business ethics (Corporate Social Responsibility). The author is currently preparing a second dissertation, concerning global processes and their influence on the quality of interpersonal and dialogical relationships. Employed as a lecturer at the Wroclaw School of Banking, and the School of Technology and Economics in Świdnica. Also works as a tutor in the Authorial Artistic High School in Wroclaw

References

Akcja przejdź do historii. Polska szkoła musi mieć silnie zaznaczony element wychowania (2012, 21 października). Pozyskano z: http://wpolityce.pl/artykuly/35582-akcja-przejdz-do-historii-polska-szk ola-musi-miec-silnie-zaznaczony-element-wychowania.

Bachman, K. (2013, 30 maja). Nepotyzm na uczelniach zabije konkurencja. Gazeta.pl Wrocław. Pozyskano z: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,10395094,Bachmann__Nepotyzm_na_uczelniach_ zabije_konkurencja.html.

Być przedsiębiorczym (2013, 30 maja). Pozyskano z: www.bycprzedsiebiorczym.pl.

Hartman, J. (2013, 30 maja). Kraina plagiatu obszerne ma granice. Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/hartman-kraina-plagiatu-obszerne-ma-granice,1,5289384,wiadomosc.html.

Brzozowski, T.T. (2012). Przedsiębiorczość jako postawa wobec innych i świata w kontekście procesu budowania płaszczyzny dla dialogu interpersonalnego. Perspektywa pedagogiczno-kulturowa. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 115-126.

Dylus, A. (2005). Globalizacja. Refleksje etyczne. Wrocław: Wydawnictwo OSSOLINEUM.

Klesyk, A. (2012, 8 października). Młodzi Polscy nie mają podstawowej wiedzy z ekonomii, Forbes. Pozyskano z: http://www.forbes.pl/artykuly/sekcje/kariera/mlodzi-polacy-nie-maja-podstawowejwiedzy- z-ekonomii,2.

Krok w przedsiębiorczość. Cele projektu (2013, 30 maja). Pozyskano z: http://www.krokwprzedsiebiorczosc.pl/.

Kuźma, J. (2000). Nauczyciele przyszłej szkoły. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.

Legutko, R. (2013, 30 maja). Wychowania w szkole już nie ma. Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/ kraj/legutko-wychowania-w-szkole-juz-nie-ma,1,5024732,wiadomosc.html.

Legutko, R. (2013, 30 maja). 3 kroki do uzdrowienia edukacji. Pozyskano z: http://www.radiownet.pl/ publikacje/legutko-3-kroki-do-uzdrowienia-edukacji.

Narodowe Centrum Nauki (2013, 07 maja). Pozyskano z: http://www.ncn.gov.pl/o-ncn/zadania-ncn.

Nowak, A. (2008, 18 maja). Szkoła miernoty, Wprost.

Nowak, J. (2009, 2 lutego). Kierunek do niczego. Metro.

Olejniczak, A. (2012, 22 października). Absurdy ze studiów. Pozyskano z: http://blog.onet.pl/42203,archiwum_ goracy.html.

Palska, H. (2003, październik). Szczęśliwi Polacy? Impresje socjologa o sensie życia. Więź.

Sprawozdanie roczne rektora Uniwersytetu Warszawskiego za rok 2011 (2013, 30 maja). Pozyskano z: http://www.uw.edu.pl/strony/o_uw/dok/spraw2011/spraw2011.pdf.

Rydygier, E. (2013, 30 maja). Kryzys polskiej szkoły skutkiem ciągłego jej reformowania. Pozyskano z: http://rydygier.blog.onet.pl/Kryzys-polskiej-szkoly-skutkie,2,ID427227148,n.

Sassen, S., (2007). Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Wysoki, T. (2009, 29 czerwca). Na uczelnie trafiają niedouczeni kandydaci. Gazeta Wyborcza.

Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 10-24.

Żyła, A. (2013, 30 maja). Oszukane pokolenie, czyli bajka o tym, że wyższe wykształcenie zapewnia pracę. Pozyskano z: http://info.elblag.pl/31,27383,Oszukane-pokolenie-czyli-bajka-o-tym-ze-wyzszewyksztalcenie- zapewnia-prace.html#ixzz2UnnUsiWW.

Published

2013-12-29

How to Cite

Brzozowski, T. T. (2013). Status of entrepreneurship in the conditions of an educational crisis. Entrepreneurship – Education, 9, 258–272. https://doi.org/10.24917/20833296.9.17

Most read articles by the same author(s)