Status of entrepreneurship in the conditions of an educational crisis
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.9.17Keywords:
entrepreneurship, crisis, education, level of educationAbstract
The author discusses the problem of a crisis of the contemporary Polish education. He attempts to explain the causes of its poor condition. The crisis of the educational system in Poland relates to different levels (primary school, secondary school, higher education). In the author’s opinion, the lack of a long-term and concrete aim of education constitutes the most significant issue. The second source of difficulty is a continuous state of reform. These two factors, among others, have led to the present, negative condition of Polish schools. This article indicated numerous problems, which the Polish educational system is forced to cope with, in order to achieve better results. The subject entitled “basics of entrepreneurship” is a particular subject of discussions taking place presently. The level of knowledge of young individuals in this area is unsatisfactory. This is confirmed by the results of public research. Although various public initiatives have appeared, aiming at improving and raising the condition of Polish education, their scale is too small, and without comprehensive aid of from the Ministry of Education, they will not change the current reality.
References
Akcja przejdź do historii. Polska szkoła musi mieć silnie zaznaczony element wychowania (2012, 21 października). Pozyskano z: http://wpolityce.pl/artykuly/35582-akcja-przejdz-do-historii-polska-szk ola-musi-miec-silnie-zaznaczony-element-wychowania.
Bachman, K. (2013, 30 maja). Nepotyzm na uczelniach zabije konkurencja. Gazeta.pl Wrocław. Pozyskano z: http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,10395094,Bachmann__Nepotyzm_na_uczelniach_ zabije_konkurencja.html.
Być przedsiębiorczym (2013, 30 maja). Pozyskano z: www.bycprzedsiebiorczym.pl.
Hartman, J. (2013, 30 maja). Kraina plagiatu obszerne ma granice. Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/hartman-kraina-plagiatu-obszerne-ma-granice,1,5289384,wiadomosc.html.
Brzozowski, T.T. (2012). Przedsiębiorczość jako postawa wobec innych i świata w kontekście procesu budowania płaszczyzny dla dialogu interpersonalnego. Perspektywa pedagogiczno-kulturowa. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 115-126.
Dylus, A. (2005). Globalizacja. Refleksje etyczne. Wrocław: Wydawnictwo OSSOLINEUM.
Klesyk, A. (2012, 8 października). Młodzi Polscy nie mają podstawowej wiedzy z ekonomii, Forbes. Pozyskano z: http://www.forbes.pl/artykuly/sekcje/kariera/mlodzi-polacy-nie-maja-podstawowejwiedzy- z-ekonomii,2.
Krok w przedsiębiorczość. Cele projektu (2013, 30 maja). Pozyskano z: http://www.krokwprzedsiebiorczosc.pl/.
Kuźma, J. (2000). Nauczyciele przyszłej szkoły. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
Legutko, R. (2013, 30 maja). Wychowania w szkole już nie ma. Pozyskano z: http://wiadomosci.onet.pl/ kraj/legutko-wychowania-w-szkole-juz-nie-ma,1,5024732,wiadomosc.html.
Legutko, R. (2013, 30 maja). 3 kroki do uzdrowienia edukacji. Pozyskano z: http://www.radiownet.pl/ publikacje/legutko-3-kroki-do-uzdrowienia-edukacji.
Narodowe Centrum Nauki (2013, 07 maja). Pozyskano z: http://www.ncn.gov.pl/o-ncn/zadania-ncn.
Nowak, A. (2008, 18 maja). Szkoła miernoty, Wprost.
Nowak, J. (2009, 2 lutego). Kierunek do niczego. Metro.
Olejniczak, A. (2012, 22 października). Absurdy ze studiów. Pozyskano z: http://blog.onet.pl/42203,archiwum_ goracy.html.
Palska, H. (2003, październik). Szczęśliwi Polacy? Impresje socjologa o sensie życia. Więź.
Sprawozdanie roczne rektora Uniwersytetu Warszawskiego za rok 2011 (2013, 30 maja). Pozyskano z: http://www.uw.edu.pl/strony/o_uw/dok/spraw2011/spraw2011.pdf.
Rydygier, E. (2013, 30 maja). Kryzys polskiej szkoły skutkiem ciągłego jej reformowania. Pozyskano z: http://rydygier.blog.onet.pl/Kryzys-polskiej-szkoly-skutkie,2,ID427227148,n.
Sassen, S., (2007). Globalizacja. Eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Wysoki, T. (2009, 29 czerwca). Na uczelnie trafiają niedouczeni kandydaci. Gazeta Wyborcza.
Zioło, Z. (2012). Miejsce przedsiębiorczości w edukacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 10-24.
Żyła, A. (2013, 30 maja). Oszukane pokolenie, czyli bajka o tym, że wyższe wykształcenie zapewnia pracę. Pozyskano z: http://info.elblag.pl/31,27383,Oszukane-pokolenie-czyli-bajka-o-tym-ze-wyzszewyksztalcenie- zapewnia-prace.html#ixzz2UnnUsiWW.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).