Saint Maksymilian Maria Kolbe as a manager and entrepreneur in personalistic entrepreneurship contexst

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.172.5

Keywords:

entrepreneurial features, personalistic entrepreneurship, purposeful entrepreneurship, saint entrepreneurs, saint Maksymilian M. Kolbe

Abstract

The idea of entrepreneurship leads to the formation of ethical attitudes in space management and in the socio-economic space. Formation of ethical and patriotic attitudes by exemplifying the theoretical content with the activities and attitudes of great Poles who proved with their lives the compatibility of innovative projects with professed values and the adopted superior goal is very important in this process. The paper is devoted to entrepreneurial qualities and organisational skills, as well as the meaning of the overarching goal in the implementation of socio-economic projects. Its aim is to present the socio-economic implications of Christian faith and purposeful entrepreneurship based on selected examples, in particular using saint M.M. Kolbe as a model for entrepreneurs and managers based on desk research. Globally and locally, his cult has been growing largely on the basis of his heroic decision to give his life for a fellow prisoner in the Nazi concentration camp in Auschwitz; his extraordinary life and great entrepreneurial talents are rarely mentioned. The presented concepts may inspire teachers at various levels of education to start discussions or in-depth research work on the ethical aspects of running a business, and above all, on setting and achieving life goals and leading an integrated life.

Author Biography

Monika Borowiec-Gabryś, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Monika Borowiec-Gabryś, PhD, Pedagogical University of Krakow, Institute of Geography, Department of Entrepreneurship and Spatial Management. PhD in Natural Sciences (Geography), associate professor at the Pedagogical University of Krakow, Institute of Geography. Scientific interests: knowledge-based economy, role of higher education and academic centres in processes of socio-economic transformation, processes of globalisation and European integration.

References

Adamczyk, J. (2008). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Warszawa: Teoria i Praktyka PWN.

Alvey, J.E. (2000). An introduction to economics as a moral science. International Jurnal of Social Economics, 27(12).

ANNALES. Etyka w życiu gospodarczym. T. 16. (2013). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Bay, D., McKeage, K., McKeage, J. (2010). An historical perspective on the interplay of Christian thought and business ethics. Business and Society, 49(4), 652–676.

Borowiec, M. (2006). Etyczne aspekty globalizacji w procesie kształtowania przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 2, 185–192.

Borowiec, M. (2013). Etyka chrześcijańska w kształtowaniu ładu moralnego w biznesie w warunkach kryzysu społeczno-gospodarczego. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 9, 34–47.

Borowiec, M., Rachwał, T. (2011). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 7, 321–332.

Borowiec-Gabryś, M., Kilar, W., Rachwał, T. (2018). Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

Cavanaugh, W.T. (2008). Pożarci. Gospodarka a powołanie chrześcijańskie. Warszawa: Fronda.

Chałas, K. (2018). Przyszłość należy do świadomych i aktywnych obywateli. Jakie kompetencje są im niezbędne? Jak skutecznie je kształtować? (perspektywa aksjologiczna). W: S.M. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

Cornwall, J.R., Naughton, M.J. (2003). Who is the good entrepreneur? An exploration within the catholic social tradition. Journal of Business Ethics, 44(1/2), 61–75.

Cortright, S.A., Naughton, M.J. (2002). Rethinking the purpose of business. Interdisciplinary essays from Catholic social tradition. Notre Dame: Notre Dame University Press.

Cymanow-Sosin, K. (2020). Wyznaczniki dziennikarstwa preewangelizacyjnego – kompozycja standardów w oparciu o model 4P, Kultura – Media – Teologia, 41, 175–191.

Foks, M., (2017, 17 października). 5 niezwykłych świętych liderów i ich przepis na rozwój biznesu. Pozyskano z: https://pl.aleteia.org/2017/10/17/5-niezwyklych-swietych-liderow-i-ich-przepis-narozwoj-biznesu/

Galata, S. (2007). Biznes w przestrzeni etycznej. Motywy, metody, konsekwencje. Warszawa: Difin.

Gnyszka, M. (2018, 18 sierpnia). Ojciec Maksymilian Kolbe – patron wszystkich przedsiębiorców. Pozyskano z: https://pl.aleteia.org/2018/08/18/ojciec-maksymilian-kolbe-patron-wszystkichprzedsiebiorcow/

Greenleaf, R.K. (1970). The servant as leader. Indianapolis. In: The Robert K. Greenleaf Center.

Grochmal, S. (2017). Zrównoważony rozwój w przedsiębiorstwach ekonomii komunii. Ekologiczny wymiar pracy i zarządzania w biznesie. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 23(2), 319–325.

Gronbacher, Gregory M.A. (1999). Personalizm ekonomiczny. Lublin: Instytut Liberalno-Konserwatywny.

Haromszeki, Ł., Jarko, P. (2014). System wartości menadżerów i pracowników niższego szczebla w świetle badań porównawczych. Społeczeństwo i Ekonomia, 2(2), 34–50.

Jacko, J.F. (2007). Typy i funkcje autorytetu w czasach nieufności. W: G.P. Maj (red.), Komunikacja marketingowa w czasach nieufności. Radom: Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu, 19–31.

Kędzierski, L. (2016). Ekonomia komunii. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, XIII.

Klimek, A.A., (2020, 13 stycznia). Czy media są ważniejsze niż kościoły?. Pozyskano z: https://www.opiekun.kalisz.pl/czy-media-sa-wazniejsze-niz-koscioly/

Kosmana, I. (2019, 29 września). Co święty Maksymilian ma do powiedzenia współczesnemu biznesmenowi?. Pozyskano z: https://towarzystwabiznesowe.pl/co-swiety-maksymilian-ma-do-powiedzenia-wspolczesnemu-biznesmenowi/

Kowalik, S. (2006). Czy potrzeba nam autorytetów na świecie? (Lustereczko, lustereczko, powiedz przecie, czy potrzeba nam autorytetów na świecie?. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, LXVIII(2).

Król, P., Leśniak, M. (2012). Kościół o powołaniu lidera biznesu. W: M. Leśniak, G. Piątek, P. Król (red.), Etyka i duchowość pracodawcy XXI wieku, 30-lecie encykliki Jana Pawła II Laborem exercens. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 81–88.

Książek, M. (2018). Wyzwania medialne ruchu „Europa Christi”. Biuletyn SAWP KUL, XIII, 15(2), 177–186.

Leśniak, M. (2012). Odpowiedzialność w świecie biznesu na podstawie nauczania społecznego Kościoła. W: M. Leśniak, G. Piątek, P. Król (red.), Moralna odpowiedzialność ludzi biznesu. Kraków: Wydawnictwo UNUM, 57–80.

Łażewska, D. (red.). (2013). Autorytet w wychowaniu i edukacji. Józefów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi w Józefowie.

Mariański, J. (2000). Moralne wymiary wolnego rynku w świetle społecznego nauczania Kościoła. Ateneum Kapłańskie, 134(1).

Melé, D., Fontrodona, J. (2017). Christian Ethics and Spirituality in Leading Business Organizations: Editorial Introduction. Journal of Bussines Ethics, 145,:671–679. https://doi.org/10.1007/s10551016-3323-3

Napiórkowski, M., (2021, 16 lutego). Autorytety: czy obecnie ich potrzebujemy?. Pozyskano z: https://nno.pl/autorytety-czy-obecnie-ich-potrzebujemy/

Operacz, J. (2017, 07 lutego). Przedsiębiorca i menedżer, wzór dla ludzi biznesu. Św. Maksymilian, jakiego nie znacie. Pozyskano z: https://pl.aleteia.org/2017/02/07/przedsiebiorca-i-menedzer-wzor-dlaludzi-biznesu-sw-maksymilian-jakiego-nie-znacie/

Papieska Rada IUSTITIA ET PAX. (2012). Powołanie lidera biznesu. Refleksja. Kraków: Wydawnictwo Księży Sercanów DEHON.

Parris, D.L., Peachey, J.W. (2013). A systematic literature review of servant leadership theory in organizational contexts. Journal of Business Ethics, 113, 377–393.

Piątek, G. (2021, 29 października). Wszyscy święci przedsiębiorcy. Pozyskano z: https://duszpasterstwotalent.pl/wszyscy-swieci-przedsiebiorcy/

Piontek, W. (2019). Kształtowanie przedsiębiorczości jako narządzie uwalniania potencjału gospodarczego społeczeństwa i rozwoju społeczno-gospodarczego. W: T. Rachwał (red.), Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.

Przemówienia Ojca Maksymiliana M. Kolbego 1912–1941. (2020). Warszawa: Wydawnictwo Matris.

Przybylski, B. (2013). Autorytet w kryzysie czy brak zapotrzebowania na autorytety? Znaczenie autorytetu dla młodzieży zaangażowanej w życie polityczne Polski. Przegląd Pedagogiczny, 2, 62–70.

Rachwał, T. (2005). Kształtowanie postaw uczniów na lekcjach podstaw przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 1, 137–144.

Rogowski, R. (2002). Koncepcja personalizmu ekonomicznego Gregory Gronbacher’a. Roczniki EKPU, 1, 331–336.

Ryszka, Cz. (2021). Wiara i ofiara. Życie, dzieło i epoka św. Maksymiliana M. Kolbego. Kraków: Biały Kruk.

Szczepański, J.J. (1983). Święty. W: Święty naszych czasów. Beatyfikacja i kanonizacja Ojca Maksymiliana Kolbego. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

Terlikowski, P.T. (2017). Maksymilian M. Kolbe. Biografia świętego męczennika. Kraków: Esprit.

Weber, M. (2004). Racjonalność, władza, odczarowanie. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Weber, M. (2011). Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. D. Lachowska. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Zarządzanie z ludzką twarzą. Personalizm jako narzędzie rozwoju firm, organizacji i instytucji publicznych. (2018). Warszawa: Laboratorium „Więzi”.

Żukowska, J. (2018). Aksjologia i pomiar wartości w gospodarce cyfrowej. Ujęcie filozoficzno-antropologiczne, ekonomiczne i eschatologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.

Published

2021-12-31

How to Cite

Borowiec-Gabryś, M. (2021). Saint Maksymilian Maria Kolbe as a manager and entrepreneur in personalistic entrepreneurship contexst. Entrepreneurship – Education, 17(2), 68–81. https://doi.org/10.24917/20833296.172.5