University – a non-place? Level of knowledge of the academic community regarding the university in the context of attachment to a place

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.171.3

Keywords:

academic community, attachment to a place, identity, non-place, place

Abstract

The article presents the results of the survey aimed at determining the level of knowledge of the academic community about university in the context of attachment to a place. In order to determine whether the university is perceived by students and academics as an anonymous non-place, the author examined the cognitive component, one of many aspects of place identity. The results of the surveys were supplemented with definitions and the current state of research on the place issues and attachment to the place. Both students and employees exhibited limited knowledge about the university at which they spend their time measured in months or years. In the case of academics, correct answers prevailed only in questions based on organisational and procedural information, as opposed to those regarding the history and current events related to the main building of the university and its closest surroundings. In the light of these answers, the university appears to be more like an anonymous non-place, without deeper symbolic and social meaning, than a place with which the academic community identifies itself and to which it is attached. The university buildings, like modern airports, stations, petrol stations, hotels, etc., are becoming very similar for the students in their experience with the university.

Author Biography

Witold Warcholik, Uniwersytet Pedagogiczny

Witold Warcholik, PhD in Earth Sciences, geodetic engineer, currently employed in the Department of Tourism and Regional Studies at the Pedagogical University of Krakow. Author of several publications on tourism, geomorphology, cartography and GIS, an avid Krakow fan, licensed Krakow city and OPN guide, a tour guide, marathon runner, mountaineering enthusiast and a photographer.

References

Augé, M. (2011). Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bańka, A. (2002). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Bielska, B., Magoń, A., Szczepaniak, P. (2015). Czy studenci Uniwersytetu Mikołaja Kopernika utożsamiają się ze swoją uczelnią?. Zespół Realizacji Badań Pryzmat Instytutu Socjologii. Pozyskano z: http://www.home.umk.pl/~pryzmat/images/dokumenty/bielska_magon_szczepaniak_2015_tozsamosc_umk.pdf

Bierwiaczonek, K. (2018). Miejsca i nie-miejsca w perspektywie badań nad przestrzeniami publicznymi polskich miast. Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 64, 55–70.

Borowiec, M. (2006). Pochodzenie terytorialne studentów Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Idee i praktyczny uniwersalizm geografii, Dokumentacja Geograficzna, 33, 16–20.

Böhme, G. (2002). Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Buttimer, A., Seamon, D. (1980). The human experience of place and space. Londyn: Croom Helm Publishers.

Chmielewski, J.M. (2010). Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.

Cwynar, A. (2017). Stacja benzynowa jako miejsce antropologiczne. Quart, 1–2, 94–107.

Drapińska, A. (2006). Kierunki działań marketingowych w szkole wyższej. Marketing i rynek, 12, 11–16.

Dymnicka, M. (2011). Od miejsca do nie-miejsca. Folia Sociologica, 36, 35–52.

Fabiszak, M., Brzezińska A. (2018). Cmentarz. Park. Podwórko. Poznańskie przestrzenie pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Gąsiorowska, A. (2004). Analiza procesu decyzyjnego kandydatów na studia na Politechnice Wrocławskiej. Wrocław.

Głyda, B. (2013). Miejski turysta – przyglądając się pustce. Turystyka Kulturowa, 11, 48–60.

Gnieciak, M. (2013). Przestrzeń w narracjach osobistych i eksperckich. W: K. Wódz (red.), Zapomniane miejsca, zapomniani ludzie. Restrukturyzacja ekonomiczna a zmiana kulturowa. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

Hammitt, W.E., Backlund, E.A., Bixler, R.D. (2006). Place bonding for recreation places: Conceptual and empirical development. Leisure Studies, 25, 17–41.

Hay, R. (1998). Sense of place in developmental context. Journal of Environmental Psychology, 18, 5–29.

Hernandez, B., Hidalgo, M. C., Salazar-Laplace, M. E., Hess, S. (2007). Place attachment and place identity in natives and non-natives. Journal of Environmental Psychology, 27, 309–319.

Hidalgo, M.C., Hernández, B. (2001). Place attachment: Conceptual and empirical questions. Journal of Environmental Psychology, 21, 273–281.

Hubbard, P., Kitchin, R., Valentine, G. (2008). Key Texts in Human Geography. London.

Hubbard, P., Kitchin, R., Valentine, G. (2004). Key Thinkers on Space and Place. London.

Iwankiewicz-Rak, B. (2004). Zarządzanie marketingowe szkołą wyższą. W: G. Nowaczyk, M. Kolasiński (red.), Marketing szkół wyższych. Poznań: Wyższa Szkoła Bankowa.

Jorgensen, B.S., Stedman, R.C. (2006). A comparative analysis of predictors of sense of place dimensions: Attachment to, dependence on, and identification with lakeshore properties. Journal of Environmental Management, 79, 316–327.

Karpińska, E. (2007). Food court jako nie-miejsce. Łódzkie Studia Etnograficzne, 46.

Knasiecka-Falbierska, K. (2014). Student – klient na współczesnym uniwersytecie. Pedagogika Szkoły Wyższej, 1, 94–104.

Knez, I. (2005). Attachment and identity as related to a place and its perceived climate. Journal of Environmental Psychology, 25, 203–233.

Król, A. (2007). Motywy wyboru studiów geograficznych przez studentów Akademii Świętokrzyskiej. Nauki Geograficzne w Badaniach Regionalnych, 4, 15–22.

Krzyżak, M. (2009). Istota i potrzeba budowania wizerunku uczelni. Zeszyty Naukowe WSOWL, 2, 119–126.

Kurcińska, L. (2018). Heterotopia przedszkola, o nie-miejscu w miejscu. Forum Pedagogiczne, 2, 257–266.

Kurzynoga, M. (2012). Heterotopia domu dziecka, czyli o miejscu bez miejsca. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, 4(60), 87–95.

Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Scholar.

Libura, H. (1990). Percepcja przestrzeni miejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Majchrzak, K. (2013). Gra miejska, Studenci UMK wobec miejsc (nie)pamięci. Dyskursy Młodych Andragogów, 14, 133–147.

Majchrzak-Ptak, K. (2019). Proces uczenia się własnych miejsc (pamięci) w świetle projektu „Studenci wobec miejsc (nie)pamięci UMK”. W: M. Mendel, W. Theiss (red.), Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Mandal, A., Moroń, M. (2017). Skala typów przywiązania do miejsca według typologii Davida M. Hummona (1992): ustrukturyzowana jakościowa metoda badania przywiązania do miejsca zamieszkania. Psychologia Społeczna, tom 12, 2(41), 185–204.

Massey, D. (1995). The Conceptualization of place. A Place in the World? W: D. Massey, P. Jess (red.), Place, Culture and Globalization. Oxford: Oxford University Press.

Melosik, Z. (2002). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Poznań: Wolumin.

Mendel, M. (2017). Pedagogika miejsca wspólnego: miasto i szkoła. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Nawratek, K. (2008). Miasto jako idea polityczna. Kraków: Korporacja Ha!art.

Paprzyca, K. (2015). Miejsca – nie-miejsca w przestrzeniach małych miasteczek. Przestrzeń i forma, 23(2), 9–18.

Relph, E. (1976). Place and Placelessness. London: Pion.

Riger, S., Lavrakas, P.J. (1981). Community ties: Patterns of attachment and social interaction in urban neighborhoods. American Journal of Community Psychology, 9, 55–66.

Rychlewska, P. (2010; 2021, 15 marca). Psychospołeczne więzi z miejscem zamieszkania mieszkańców warszawskiego Młynowa i podwarszawskiego Pomiechówka. Kultura i Historia, 17. Pozyskano z: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1834

Shamai, S. (1991). Sense of place: An empirical measurement. Geoforum, 22, 347–358.

Stach, P., Bąk, J. (2009). Na ścieżkach zadowolenia i lojalności – poszukiwanie modelu w kontekście uczelni. Marketing i Rynek, 4, 20–25.

Stachura, E. (2006). Elementy wizerunku szkoły wyższej. W: G. Nowaczyk, P. Lisiecki (red.), Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą. Poznań: Wyższa Szkoła Bankowa.

Stedman, R.C. (2003). Sense of place and forest science: Toward a program of quantitative research. Forest Science, 49, 822–829.

Tuan, Yi-Fu (1974). Topophilia: A Study of Environmental Attitides and Values. New York: Columbia University Press.

Urry, J. (2007). Spojrzenie turysty. Warszawa: PWN.

Williams, D.R., Vaske, J.J. (2003). The measurement of place attachment: Validity and generalizability of a psychometric approach. Forest Science, 49, 830–840.

Wróbel, P. (2018). Lotnisko – miejsce czy nie-miejsce? Wartości architektoniczno-przestrzenne, symboliczne i społeczne zespołów zabudowy portów lotniczych w kontekście idei Airport City i Aerotropolis. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 61(4), 36–39.

Published

2021-06-29

How to Cite

Warcholik, W. (2021). University – a non-place? Level of knowledge of the academic community regarding the university in the context of attachment to a place. Entrepreneurship – Education, 17(1), 35–48. https://doi.org/10.24917/20833296.171.3