Examination of the Level of Individual Entrepreneurship within the Group of Graduate Students of the Faculty of Management, University of Rzeszow
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.12.31Keywords:
academic entrepreneurship, entrepreneurship, entrepreneurial personalityAbstract
An analysis of an entrepreneurship should not be guided absolutely by the context associated with business running. The studied phenomenon is in fact much more complex. It is determined by numerous factors, such as economic, legal, technological, socio-cultural. It also has a much broader impact on the social and cultural processes. Entrepreneurship understood as a set of individual attributes can externalize in the form of proactive and creative activities in various areas of social life.The purpose of this article is to assess the level of individual entrepreneurship, conducted on a group of graduate students of the Faculty of Management University of Rzeszow. The first part characterizes the concept of entrepreneurship, personal entrepreneurship and academic entrepreneurship. The rest of the work focuses on the dimension of personal entrepreneurship. Its main dimensions and sub-dimensions (parameters) are identified there. This, operationalized concept of personal entrepreneurship helped to prepare and conduct research in the target group. The results are presented and summarized in the following parts of the article.References
Adamczyk, W. (1996). Przedsiębiorczość: Proba systematyzacji. Przegląd Organizacji, 2, 13−18.
Banerski, G. (2009). Przedsiębiorczość akademicka. Raport z badania. Warszawa: PARP.
Barretto, H. (1989). The entrepreneuer in microeconomy theory. London: Rouledge.
Cichocki, T. (2011). Osobowość przedsiębiorcza. W: A. Pomykalski (red.), Przedsiębiorczość akademicka. Rzeszów: INNpuls, 9−26.
Cantillon, R. (1959). Essai sur la nature du commerce en general. London: The Royal Economic Society.
Davidsson, P. (2003). The domain of entrepreneurship research: Some suggestions. W: J.A. Katz, D.A. Shepherd (red.), Advances in entrepreneurship, firm emergence and growth, t. 6. Greenwich: JAI Press, 315−372.
Drucker, P.F. (1998). Praktyka zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Drucker, P.F. (2004). Natchnienie i fart, czyli innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa: Studio Emka.
Fryczyńska, M. (2012). Istota i uwarunkowania przedsiębiorczości. W: B. Jamka (red.), Potencjał ludzki w rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej. Warszawa: Difin, 59−78.
Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: PWE.
Kaczorowski, P. (2012). Samozatrudnienie jako forma rozwoju przedsiębiorczości w województwie łódzkim – ocena dotychczasowego stanu, bariery i perspektywy. W: E. Kwiatkowski (red.), Popytowe i podażowe aspekty rozwoju kapitału ludzkiego w regionie łódzkim. Łódź: Wydawnictwo Naukowe UŁ, 233−260.
Kirzner, I.M. (1984). The entrepreneurial process. W: C.A. Kent (red.), The environment for entrepreneurship. Lexington: Lexington Books, 41−58.
Klimczuk-Kochańska, M. (2011). Bariery rozwoju przedsiębiorczości akademickiej na przykładzie podlaskich uczelni. Zeszyty Naukowe WSEI, 3, 73−98.
Landstrom, H. (2010). Pioneers in entrepreneurship and small business research. New York: Springer.
Lemańska-Majdzik, A., Stawasz, E. (2007). Samozatrudnienie, aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu − doświadczenia krajowe i zagraniczne. W: H. Skłodowski, E. Stawasz (red.), Psychologiczne wyznaczniki poszukiwania pracy i samozatrudnienia w regionach zmarginalizowanych. Łódź: Wydawnictwo Naukowe UŁ, 29−42.
Majkut, R. (2014). Przedsiębiorczość w świetle uwarunkowań interdyscyplinarnych. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
Matusiak, K.B., Matusiak, M. (2007). Pojęcie i ekonomiczne znaczenie przedsiębiorczości akademickiej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 453, 155–165.
Nicolaou, N., Birley, S. (2003). Academic networks in trichotomous categorisation of university spinouts. Journal of Business Venturing, 18, 333−359.
Piecuch, T. (2010). Przedsiębiorczość. Podstawy teoretyczne. Warszawa: C.H. Beck.
Poznańska, K. (2014). Przedsiębiorczość akademicka − cechy i znaczenie w gospodarce światowej i polskiej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 183, 164−172.
Say, J.B. (1960). Traktat o ekonomii politycznej. Warszawa: PWN.
Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWN.
Smith, A. (1954). Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów. Warszawa: PWN.
Strojny, J. (2009). Zarządzanie przedsiębiorczością w małej i średniej firmie. Rzeszów: Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Timmons, J.A. (1990). New venture creation. Boston: Irwin.
Wiatrak, A.P. (2003). Pojęcie przedsiębiorczości, jej cele i rodzaje. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości − szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: Wydawnictwo PWSZ, 26–38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).