Provisions of a law referring to operating by entrepreneurs in the sphere of tourism and functioning of territorial self-government
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.11.22Keywords:
entrepreneur, marshal of the voivodeship, register, tourismAbstract
The subject of this article refers to the legal frameworks of activity run by entrepreneurs in the sphereof tourism. In this realm the analysis concerns, firstly, regulations contained in the Tourism Services Act of 29 August 1997 (consolidated text: Journal of Laws of 2014, item 196, as amended). The ongoing considerations are aimed at carrying out two research goals. The first goal is to describe the legal status held by selected categories of economic entities active in tourism. The second goal is reducedto the answer to the question of what is the role of the territorial self-government in the activity ofthe above-mentioned entities. With reference to the second goal, the thesis has been submitted that the territorial self-government plays an important role in this activity. The analysis that has been made firstly allows the formulation of the conclusion that tourism entrepreneurshave a complicated legal status and, secondly, confirms the truthfulness of the thesis aboutthe important role of the territorial self-government in the activity of tourism entrepreneurs. This role manifests itself in the wide range of powers of the marshal of the voivodeship on the basis of theTourism Services Act (for example, according to article 7 items 1, 2 and 3 of the Tourism Services Act, the marshal of the voivodeship runs a special register for tourism entrepreneurs).
References
Bachvarov, M. (2005). Społeczno-demograficzne i geopolityczne zmiany na świecie i ich konsekwencje dla turystyki. Folia Turistica, 16, 5-16.
Ciemiński, M. (2005). Naprawienie uszczerbku polegającego na utraconej przyjemności z podróży. Kwartalnik Prawa Prywatnego, 2, 355-391.
Kierzyk, T. (2002). Ochrona konsumentów na rynku usług turystycznych. Rejent, 12, 28-44.
Kowalewski, E. (2013). Ubezpieczenia turystyczne. W: M. Nesterowicz (red.), Odpowiedzialność biur podróży a ochrona klientów w prawie polskim i Unii Europejskiej. Monografie i Opracowania Naukowe Nr 4. Toruń: Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, 161-178.
Kruczek, Z., Walas, B. (2004). Promocja regionu turystycznego (cele, środki i organizacja promocji). Folia Turistica, 15, 49-68.
Krzymień, B.M. (2005). Polityka Unii Europejskiej a turystyka jako czynnik rozwoju regionalnego. Folia Turistica, 16, 17-35.
Nesterowicz, M. (2012). Prawo turystyczne. Warszawa: LEX a Wolters Kluwer business.
Niezgoda, A. (2013). Rola doświadczenia w zachowaniach konsumenta na rynku turystycznym. Koncepcja ekonomii doświadczeń i marketingu doznań. Folia Turistica, 28(1), 91-106.
Sokół, A. (2011). Formy prawne prowadzonej działalności gospodarczej. W: P. Mućko, A. Sokół, Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą w Polsce i wybranych krajach europejskich. Warszawa: CeDeWu, 29-58.
Szydło, M. (2004). Reglamentacja podejmowania działalności gospodarczej w nowej ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 12, 2-14.
Trojanowski, A. (2003). Ochrona praw konsumentów usług turystycznych (uwagi uzupełniające). Rejent, 11, 184-198.
Walczak, U. (2007). Geneza problemu w prawie europejskim i pojęcie szkody niemajątkowej. Transformacje Prawa Prywatnego, 1, 101-160.
Wałachowska, M. (2013). Odszkodowanie za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o podróż i zadośćuczynienie za ,,zmarnowany urlop”. W: M. Nesterowicz (red.), Odpowiedzialność biur podróży a ochrona klientów w prawie polskim i Unii Europejskiej. Monografie i Opracowania Naukowe Nr 4. Toruń: Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, 65-86.
Zimmermann, J. (2012). Prawo administracyjne. Warszawa: LEX a Wolters Kluwer business.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).