Quality Costs Calculation – Evolution, Implementation, Tasks

Authors

  • Wojciech Sadkowski Uniwersytet Jagielloński Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania Katedra Rachunkowości Międzynarodowej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.13.15

Keywords:

evolution, quality, quality costs, quality costs calculation

Abstract

The main aim of this article is to show the quality costs calculation as a modern tool to support management in enterprise. In the first part the author focuses on the views on quality costs in the 20th century, which were discussed in accounting theory very briefly. The second and third point are the representation of the quality costs calculation as a tool to support management. They indicate its objectives, functions and tasks. The fourth part contains the benefits of implementing this tool and presents the necessary conditions for its implementation in the organisation. The paper provides the analysis of literature in the field of accounting, quality management and performance management, and applies methods of induction and deduction. Nowadays, quality problem has become the most important determinant of the competitiveness of a company on the market. It is the customer who decides whether a product/ service meets their requirements in relation to expected quality level. Low quality of products/services results in a decline of attractiveness of the organisation. Properly implemented quality cost calculation can be used to improve the quality of products or services in the company, optimise the quality costs and increase the efficiency of company’s operations

Author Biography

Wojciech Sadkowski, Uniwersytet Jagielloński Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Instytut Ekonomii, Finansów i Zarządzania Katedra Rachunkowości Międzynarodowej

Wojciech Sadkowski, MA, Jagiellonian University, Faculty of Management and Social Communication, Institute of Economics, Finance and Management, Department of International Accounting. Research interests: quality costs calculation, managerial accounting, corporate banking, small and medium enterprises, company bankruptcy.

References

Astapczyk, A. (2011). Rachunek kosztów jakości jako nowoczesne narzędzie wspomagające rozwój przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 655. Ekonomiczne problemy usług, 71, 229–240.

Balon, U. (2006). Przegląd wybranych modeli klasyfikacji kosztów jakości. Problemy Jakości, 06, 15–19. Balon, U. (2007). Koncepcja wdrażania rachunku kosztów jakości. Na przykładzie przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego. Problemy Jakości, 06, 24–26.

Bareja K., Giedroyć, M. (2007). Rachunek kosztów jakości. W: A. Karmańska (red.), Zarządzanie kosztami jakości, logistyki, innowacji, ochrony środowiska a rachunkowość finansowa. Warszawa: Difin, 31–69.

Bizoń, B.M. (2013). Rosnące znaczenie rachunku kosztów jakości w rachunkowości zarządczej. W: M. Salerno-Kochan (red.), Wybrane aspekty zarządzania jakością. Kraków, 60–63.

Bugdol, M., Jedynak, P. (2012). Współczesne systemy zarządzania. Jakość, bezpieczeństwo, ryzyko. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Ciechan-Kujawa, M. (2004). Determinanty i bariery wdrażania rachunków kosztów jakości. Problemy Jakości, 07, 32–35.

Ciechan-Kujawa, M. (2005). Rachunek kosztów jakości. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Hamrol, A. (2008). Zarządzanie jakością z przykładami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kokot-Stępień, P. (2014). Rachunek kosztów jakości instrumentem controllingu w zakresie zarządzania jakością. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 67, 83–92.

Nowak, E., Wierzbiński, M. (2010). Rachunek kosztów. Modele i zastosowania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Sulowska, U. (2012). Rachunek kosztów jakości narzędziem oceny efektywności systemu zarządzania jakością oraz jakości zarządzania. W: T. Sikora, M. Giemza (red.), Praktyka zarządzania jakością w XXI wieku. Kraków, 699–719.

Szymula, M. (2005). Rola kosztów w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Problemy Jakości, 10, 40–41.

Toruński, J. (2012). Ekonomika jakości. W: J. Toruński (red.), Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Wybrane problemy. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.

Wawak, S. (2011). Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Wood, D.C. (2007). The executive guide to understanding and implementing quality cost programs: reduce operating expenses and increase revenue. The United States of America: ASQ Quality Press.

Wójcik, G.P. (2014). Koszty jakości. Wybrane aspekty. Warszawa: Difin.

Zymonik, Z., Hamrol, A., Grudowski P. (2013). Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Published

2017-12-16

How to Cite

Sadkowski, W. (2017). Quality Costs Calculation – Evolution, Implementation, Tasks. Entrepreneurship – Education, 13, 205–215. https://doi.org/10.24917/20833296.13.15