Integrating entrepreneurship with educational process used for car mechanics
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.8.17Keywords:
przedsiębiorczość, edukacja, mechanicy samochodowiAbstract
Poland is a country with the largest number of cars in the European Union. Furthermore, this number is still growing. Polish people prefer cheap and used cars. They often buy a vehicle imported from the Western Europe that is over 10 years old. Exploitation of used and cheap cars requires a lot of service and repairs hence a car mechanic profession will enjoy popularity for many years ahead. Additionally, schools teaching young people this profession as well as any other profession related to automotive industry shall have many students for a long period of time. The aim of this article is present a role and significance of integrating entrepreneurship with an educational process used for a car mechanic profession. Those integrated processes of vocational education and entrepreneurship is the necessary condition for a company in service-repair market to keep their competitive position.
References
Aceto S., Dondi C., Nascimbeni F., 2010, Vision for Learning in Europe in 2025, „eLearning Papers”, N 18, February, www.elearningpapers.eu (dostęp: 15.09.2011).
Benoit M.-B., Edukacja nieformalna jako narzędzie edukacji, youth-partnership-eu.coe.int/youth--partnership/.../T.../5_education.pdf (dostęp: 15.09.2011).
Borys T., 2010, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania, „Problemy Ekorozwoju”, 5/1, s. 59–70, http://ekorozwoj.pol.lublin.pl/no9/f.pdf (dostęp: 15.09.2011).
Frelichowski W., 2010, Polska na szóstym miejscu w Unii pod względem liczby samochodów, http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100201/AUTO/479500672 (dostęp: 10.07.2011).
Janczewski J., 2005, Kryteria i miary oceny przedsiębiorczości małej firmy [w:] Przedsiębiorczość a współczesne wyzwania cywilizacyjne, Z. Zioło, T. Rachwał (red.), „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 1, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Wydawnictwo „MiWa”, Kraków, s. 115–120.
Janczewski J., 2009, Wiedza jako kryterium oceny przedsiębiorczości małej firmy [w:] Szkoły wyższe kreatorem innowacji w gospodarce, R. Marcinkowski (red.), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, s. 49–55.
Lalak D., Pilch T. (red.), 1999, Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
Lewańczyk T., Rola pracy domowej w nauczaniu przedsiębiorczości w szkole zawodowej, http://www.profesor.pl/publikacja,10708,Artykuly,Rola-pracy-domowej-w-nauczaniu-przedsiebiorczosciw-szkole-zawodowej (dostęp: 15.09.2011).
Nauka i zabawa z nowym E-Learningiem NGK, informacja prasowa, http://www.ngk.de/fileadmin/templates/Dokumente/PL/Presse/2011/Nowy_E-learning_NGK.pdf (dostęp: 17.07.2011).
Okoń W., 1984, Słownik pedagogiczny, wyd. 3, PWN, Warszawa.
Porter M.E., 2001, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
Podstawy przedsiębiorczości dla IV etapu edukacyjnego [w:] Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach, t. 4, http://www.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=2064%3Apodstawa-programowa&catid=230%3Aksztacenie-i-kadra-ksztacenie-ogolne-podstawa-programowa&Itemid=290.
Włodarczyk M., Janczewski J., 2008, Wiedza w rozwoju przedsiębiorczości w małym warsztacie samochodowym [w:] Rola przedsiębiorczości w gospodarce opartej na wiedzy, Z. Zioło, T. Rachwał (red.), „Przedsiębiorczość – Edukacja”, nr 4, wydawnictwo Nowa Era, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Warszawa – Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).