Questing Meanders of Realization of the Educational Function in Urban Tourism: a Case Study of Towns in the Małopolska Voivodeship (Poland)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.202.13

Keywords:

education, educational function, school cartography, map, questing, cultural tourism, urban tourism

Abstract

This paper attempts to evaluate the implementation of questing – a method used in urban tourism for making heritage accessible – in the context of its potential for educational and cultural functions. The subject of the study was the content of questing leaflets, developed for towns in the Małopolska province, and opinions about such a method contained in the literature on tourism and recreation. Cartographic materials, illustrations and texts were analysed in terms of their potential use in education and verified in the field using participatory observation. Based on desk research, an analysis of the texts of articles concerning the use of questing in tourism and education was carried out. Positive opinions about the educational role of questing appearing in the literature, unfortunately based on just a few studies verifying the effects of this form of tourist activity, require correction and the extension of research at various levels of education. In the case of the participation of children and youth in questing, the numerous examplesof specialist terms identified in the leaflets, the low linguistic level of the texts, the ‘forcible’ rhyming, the questionable quality of the cartographic materials, the presence of trivial tasks that can be solved without going into the field and the repetitiveness of the types of puzzles, can constitute a significant barrier to the realisation of the educational function of questing.

Author Biography

Witold Warcholik, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Witold Warcholik, PhD in Earth Sciences, geodetic engineer, currently employed in the Department of Tourism and Regional Studies at UKEN, Krakow. Author of publications on tourism, geomor- phology, cartography and GIS, an avid Krakow fan, licensed by Krakow city and an OPN guide, an instructor for guide trainees.

References

Banasik, W., Fiszer, D. (2014). Gry miejskie i questing produktem turystycznym na przykładzie Warszawy. W: Z. Kruczek, W. Banasik (red.), Dynamika przemian rynku turystycznego. Warszawa: Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, 139‒150.

Clark, D., Glazer, S. (2004). Questing. A Guide to Creating Community Treasure Hunts. Lebanon: University Press of New England, 27.

Czarnecka, K. (2016). Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku. Język. Religia. Tożsamość, 1, 27‒42.

Czarnecka, K. (2017). Quest, czyli edukacja w drodze. Uwagi o nowym gatunku tekstu użytkowego. W: K. Czarnecka, M. Grzelka (red.), Ars Didactica. Księga jubileuszowa Profesor Haliny Zgółkowej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 165‒177.

Czerska, I. (2016). Grywalizacja jako narzędzie zarządzania zaangażowaniem konsumenta. Marketing i Zarządzanie, 4(45), 279–286.

Droba, G., Przepióra, S. (2014). Potencjał gier miejskich i questingu jako narzędzie marketingu terytorialnego – analiza na przykładzie Rzeszowa. Modern Management Review, 19, 35‒45.

Dzioban, K., Płoskonka, P., Likhtarovich, K. (2017). Edukacja leśna na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego – opinie studentów Politechniki Warszawskiej na temat wykorzystania questu. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 19, 50, 45‒50.

Falk, J.H., Ballantyne, R., Packer, J., Benckendorff, P. (2012). Travel and Learning: A Neglected Tourism Research Area. Annals of Tourism Research, 39(2), 908‒927.

Gaworecki, W. (2003). Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Gołoś, G. (2013). Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno-edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych. Studia i Materiały CEPL, 34(1), 74‒82.

Jalinik, M. (2013). Questing as a modern form of tourist activity in rural areas. Economic and Regional Studies, 2, 61‒64.

Jancewicz, K., Borowicz, D. (2017). Mapy turystyczne – definicja, rodzaje, zakres treści. Polish Cartographical Review, 2(1), 29–43.

Kazior, B. (2008). Questing – nowa metoda odkrywania dziedzictwa miejsca. W: D. Zaręba (red.), Ekoturystyka i odkrywanie dziedzictwa. Zbiór dobrych praktyk. Kraków: Fundacja Fundusz Partnerstwa, 17‒21.

Kruczek, Z. (2013). Znaczenie szlaków kulturowych dla rozwoju turystyki edukacyjnej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 124‒133.

Kuba, J., Tyczyński, Z. (2016). Podstawowe informacje o questingu. W: E. Lenart, B. Wilczyński (red.),

Questing jako forma aktywizacji społeczności lokalnych. Bałtów: Fundacja Questingu, 9‒16.

Kurek, W. (2008). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Likchtarovich, K., Szustka, K. (2013). Questing – wyprawy odkrywców jako nowa forma aktywnej edu- kacji plenerowej w lasach i na terenach przyrodniczo cennych. Studia i Materiały CEPL, 34(1), 319‒327.

Madras-Majewska, B., Majewski, J. (2013). Apiturystyka jako forma turystyki edukacyjnej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 144–152.

Marciszewska, B. (2013). Turystyka edukacyjna – kontekst społeczny i ekonomiczny. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 174‒181.

Mączka, D., Kozak, A. (2017). Questing jako innowacyjny produkt turystyczny. Turystyka i Rozwój Regionalny, 7, 49‒59.

Osóch, B. (2022). Modernity and Tradition ‒ Outdoor Games Promoting Cultural Heritage. European Research Studies Journal, 25, 1, 739‒751.

Pawłowska, A. (2014). Questing jako innowacja w turystyce kulturowej. Turystyka Kulturowa, 1, 30‒46.

Pietrzak-Zawadka, J., Zawadka, J. (2015). Wykorzystanie questingu w edukacji przyrodniczej na obszarach przyrodniczo cennych na przykładzie województwa podlaskiego. Studia i Materiały CEPL,43(2).

Pytel, S., Szkup, R. (2018). Kształceniowa funkcja wyjazdów turystycznych seniorów i młodzieży. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2(42), 115‒123.

Pokorna, M., Wcisło, M., Warcholik, W. (2024). Czynniki kształtowania satysfakcji uczestnika questingu w przestrzeni miasta. Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, 38(3), 53‒66.

Połucha, I. (2015). Turystyka jako gra, innowacje w aktywizacji turystycznej. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(29), 57‒70.

Połucha, I., Žukovskis, J. (2015). Interakcje w przestrzeni – nowe trendy w animacji turystyki. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(29), 73‒83.

Przysiężna, B., Rodziewicz, E., Kochańczyk, T. (2014). Questing jako nowa forma spędzania czasu wolnego. Rocznik Naukowy AWFiS Gdańsk, 24, 113‒121.

Rogowski, M. (2016). Doświadczenie jako czynnik współczesnego oblicza krajoznawstwa. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa. Kraków, 99‒114.

Sapała, B., Sławińska, M. (2023). Książki questingowe Beaty Sarnowskiej jako narzędzie kształtowania dziecięcej wiedzy o dziedzictwie kulturowym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3, 81‒95.

Smalec, A. (2015). Gry miejskie oraz questing jako formy komunikacji i kreowania wizerunku regionu. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 40, 193‒205.

Świątek, P. (2014). Rodzaje gier użytkowych (serious games) oraz ich zastosowanie w edukacji – opis zjawiska. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Studia de Cultura, 6, 95‒105.

Trafas, K. (2003). Typy i rodzaje map turystycznych. Kartografia w turystyce – turystyka w kartografii. Materiały Ogólnopolskich Konferencji Kartograficznych, 24, 7‒10.

Turos, L. (2003). Turystyka edukacyjna i transgresja. Warszawa: Wszechnica Polska – Szkoła Wyższa TWP w Warszawie.

Warcholik, W. (2019a). Szlaki questingowe w obszarach miejskich na przykładzie Krakowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 13, 97–110.

Warcholik, W. (2019b). Questing w Małopolsce ‒ droga do odczytania genius loci?. Turystyka Kulturowa, 6, 34–45.

Warcholik, W. (2024). Questing in urban tourism ‒ between innovation and waste potential. Turystyka Kulturowa, 131, 32‒51.

Warczyńska, A. (2016). Questing – nowe oblicze krajoznawstwa. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa. Kraków, 99‒114.

Wilczyński, Ł. (2011). Questing – nowy trend w turystyce. W: B. Włodarczyk, B. Krakowiak, J. Latosińska (red.), Kultura i turystyka ‒ wspólna droga, Łódź: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, 53‒59.

Published

2024-12-22

How to Cite

Warcholik, W. (2024). Questing Meanders of Realization of the Educational Function in Urban Tourism: a Case Study of Towns in the Małopolska Voivodeship (Poland). Entrepreneurship – Education, 20(2), 217–232. https://doi.org/10.24917/20833296.202.13