Pokamedulski zespół klasztorny Pustelnia Złotego Lasu w Rytwianach – innowacyjny ośrodek w sektorze usług turystycznych województwa świętokrzyskiego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.162.23Słowa kluczowe:
kameduli, pielgrzymowanie, pokamedulski zespół klasztorny Pustelnia Złotego Lasu w Rytwianach, przedsiębiorczość, turystyka religijnaAbstrakt
Jednym z nowych trendów w turystyce religijnej na świecie są pobyty urlopowe i wakacyjne w klasztorach, pustelniach oraz domach rekolekcyjnych. Tak zwane wakacje i urlopy w klasztorach przeznaczone są dla osób uwikłanych w uzależnienia cywilizacyjne, które poszukują wyciszenia oraz odpoczynku od codziennych obowiązków. W Polsce do takich miejsc należy m.in. pokamedulski zespół klasztorny Pustelnia Złotego Lasu w Rytwianach, nazywany sanktuarium ciszy.Przeprowadzone badania pozwoliły na wskazanie głównych czynników, które stały się kluczem do sukcesu, czyli stałego rozwoju Pustelni i wzrastającej liczby podróżnych. Są to przede wszystkim:
* walory historyczne, kulturowe i architektoniczne Pustelni,
* dziedzictwo religijne ośrodka i duchowość monastyczna, odziedziczona tu po pustelnikach kamedułach,
* postawa duszpasterska i przedsiębiorcza dyrektora Pustelni, ks. kan. Wiesława Kowalewskiego - efektywnego i skutecznego lidera, jego cechy osobowe oraz umiejętność i rzetelność współpracy ze środowiskiem wewnętrznym i otoczeniem,
* bogata i unikatowa oferta terapii Relaksacyjno-Kontemplacyjnego Centrum Terapeutycznego „Pustelnia Złotego Lasu” SpeS (Salus per silentium),
* profesjonalna kadra do obsługi ruchu pielgrzymkowego i turystycznego,
* promocja ośrodka w środkach masowego przekazu,
* poszukiwanie i wprowadzanie nowych pomysłów, rozwiązań i projektów - innowacyjność oraz ekspansywność,
* rosnąca popularność urlopów i wakacji w klasztorach.
Bibliografia
Curyło, K., Kowalewski, W. (red.). (2017). Pustelnia Złotego Lasu w Rytwianach. 1617–2017. Przewodnik jubileuszowy. Rytwiany: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.
Griffiths, M.D. (2011). Workaholism: A 21st century addiction. The Psychologist: Bulletin of the British Psychological Society, 24, 740–744.
Hiżycki, Sz. (2018). Milczenie w regułach monastycznych. W: R. Bednarczuk, M. Rokosz (red.), Fenomen milczenia w kulturze i języku. Materiały interdyscyplinarnego sympozjum poświęconego pamięci profesor Jolanty Rokoszowej zorganizowanego przez Wydział Filologiczny PAU. Kraków: Wydawnictwo Polskiej Akademii Umiejętności, 15–24.
Kośka, M. (2016). Dekret abpa Franciszka Skarbka-Malczewskiego z 17 IV 1819 r. w sprawie supresji klasztorów w Królestwie Polskim. Hereditas Monasteriorum, 8, 367–378.
Kowalewski, W. (2006). Przedmowa. W: W. Kowalewski (red.), Rytwiany. Pustelnia Złotego Lasu. Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu.
Kowalewski, W., Curyło, K., Jelonek, B. (red.). (2017). 400 lat Pustelni Złotego Lasu w Rytwianach. Rytwiany.
Małkowicz, A. (2005). Twórczość malarza-kameduły o. Wenantego z Subiaco w świetle najnowszych badań. Folia Historica Cracoviensia, 11, 117–132.
Mróz, F. (2019). Changes in religious tourism in Poland at the beginning of the 21st century. Turyzm, 29(2), 95–103.
Mróz, F. (2010). Geneza i funkcjonowanie sanktuariów Pańskich w Polsce w okresie odnowy potrydenckiej (XVI–XVIII w.). Peregrinus Cracoviensis, 21, 15–42.
Mróz, F., Mróz, Ł. (2013). Nowe trendy w turystyce religijnej. W: R. Pawlusiński (red.), Współczesne uwarunkowania i problemy rozwoju turystyki. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, 105–119.
Pałęcki, W. J. (2012). Służba Boża kamedułów polskich. Tradycje życia pustelniczego w świetle potrydenckiej liturgii rzymskiej (1605–1963). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Powidaj, L. (1881). Rytwiany i ich dziedzice. Kraków: Czcionkami Drukarni „Czasu”.
Reguła św. Benedykta i Konstytucye Zgromadzenia Kamedułów-Pustelników Góry Koronnej przejrzane i potwierdzone przez Ojca św. Klemensa IX: podług wydania włoskiego w Rzymie R. P. 1670 przetłómaczone na język polski R. P. 1912. (1912). Kraków: Nakładem oo. Kamedułów na Bielanach.
Siek, W. (1918). Opis historyczny miasta i parafii Staszów. Radom.
Urbanowicz, W. (1952). Malowidła Venantego da Subiaco w Rytwianach. (Z zagadnień związków architektury, rzeźby i malarstwa w sztuce polskiego Renesansu). Przegląd Artystyczny, 6, 29–39.
Zarewicz, L. (1871). Zakon kamedułów, jego fundacje i dziejowe wspomnienie w Polsce i Litwie. Oprac. według źródeł rękopiśmiennych archiwum OO. Kamedułów w Bielanach koło Krakowa. Kraków.
Zioło, Z. (2016). Przedsiębiorczość w rozwoju układów lokalnych. Przedsiębiorczość – Edukacja [Entrepreneurship – Education], 12, 6–17.
Zub, J. (1998). Rytwiany. Pustelnia kamedulska. Przewodnik po zabytkach sztuki. Tarnobrzeg: Wydawnictwo „Profil s.c.”
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).