Rozwój mobilnych usług płatniczych w małych i średnich przedsiębiorstwach

Autor

  • Paulina Filip Uniwersytet Rzeszowski, Kolegium Nauk Społecznych, Instytut Ekonomii i Finansów, Katedra Finansów i Rachunkowości

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.161.26

Słowa kluczowe:

płatności mobilne, przedsiębiorstwo MŚP, przyczyny, rozwój

Abstrakt

Streszczenie: Celem artykułu było określenie powodów wdrażania bezgotówkowych form płatności w przedsiębiorstwach małej i średniej skali, ze szczególnym uwzględnieniem płatności mobilnych. Podstawą badania były dane wtórne i pierwotne. Dane pozyskano z raportów Narodowego Banku Polskiego (NBP), Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) i systemów kart płatniczych. Okresem badań były lata 2015-2019. Aby ocenić decyzje przedsiębiorstw MŚP dotyczące wprowadzenia mobilnych form płatności, przeprowadzono badania ankietowe, inspirując się modelem teorii akceptacji technologii. Jak wykazały analizy, coraz więcej przedsiębiorców zauważa wzrastający popyt na płatności mobilne, płynący z rynku i zmian otoczenia zewnętrznego. Największe znaczenie ma zgłaszane zainteresowanie klientów tą formą płatności. Zmiany wynikają też ze świadomości przedsiębiorców dotyczącej potrzeby zmiany strategii biznesowych. Przedsiębiorstwa, które wdrożyły mobilne systemy płatności, traktowały te działania jako zwiększenie swojej pozycji konkurencyjnej. Ranga tych czynników była wysoko notowana w hierarchii uzyskanych ocen. Większą otwartość w obszarze wdrożenia mobilnych płatności stwierdza się w przedsiębiorstwach średniej skali. Największe znaczenie w tym względzie miało dla nich zainteresowanie klientów tą formą płatności. Dla małych firm elementem stymulującym otwarcie na zmiany okazuje się częstotliwość rezygnacji klientów z zakupów. Lokalizacja działalności gospodarczej skorelowana z liczbą potencjalnych klientów pozytywnie stymuluje aktywne postawy przedsiębiorców względem nowoczesnych form płatności i wiąże się ze wzrostem akceptacji dla tych płatności.

Biogram autora

Paulina Filip - Uniwersytet Rzeszowski, Kolegium Nauk Społecznych, Instytut Ekonomii i Finansów, Katedra Finansów i Rachunkowości

Paulina Filip, dr. Jest adiunktem w Katedrze Finansów i Rachunkowości w Instytucie Ekonomii i Finansów na Uniwersytecie Rzeszowskim. Od lat zajmuje się badaniem zmian w polskich przedsiębiorstwach małej i średniej skali w ujęciu lokalnym i globalnym. Swoje badania koncentruje na nowoczesnych formach finansowania polskich przedsiębiorstw, zmianach w alokacji dostępnych zasobów, zwłaszcza kapitału finansowego, oraz badaniu opłacalności prowadzonej działalności w kierunku poprawy efektywności gospodarowania.

Bibliografia

Borcuch, A. (2007). Pieniądz elektroniczny – pieniądz przyszłości. Analiza ekonomiczno-prawna. Warszawa: CeDeWu.

Chmielarz, W. (2004). Analiza porównawcza systemów płatności w handlu elektronicznym. W: J. Kisielnicki (red.), Informatyka narzędziem współczesnego zarządzania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PJWSTK.

Chmielarz, W. (2005). Systemy elektronicznej bankowości. Warszawa: Difin.

Czarny, B. (2018). Podstawy ekonomii. Warszawa: PWE.

Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13, 45–50.

Eftekhari, N., Bogers, M. (2015). Open for entrepreneurship: How open innovation can foster new venture creation. Creativity and Innovation Management, 24(4), 574–584.

Filip, P. (2017). Development of individual entrepreneurship in Poland under crisis conditions. Ovidius University Annals. Economic Sciences Series, XVII(1), 484–479.

Ghobakhloo, M., Arias-Aranda, D., Benitez-Amado, J. (2011). Adoption of e-commerce applications in SMEs. Industrial Management and Data Systems, 111(8), 1238–1269. doi: 10.1108/02635571111170785

GUS. (2019). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2012–2018. Warszawa: GUS.

Hossain, M. (2015). A review of literature on open innovation in small and medium-sized enterprises. Journal of Global Entrepreneurship Research, 5(1), 6.

IPSOS dla Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego. (2017). Postawy i zachowania przedsiębiorców z sektora MŚP wobec obrotu bezgotówkowego. Raport z badania. Warszawa: IPSOS dla Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.

Kim, Y., Choi, J., Park, Y.J., Yeon, J. (2016).The adoption of mobile payment services for finch. International Journal of Applied Engineering Research, 11(2), 1058–1061.

Kozakiewicz, M., Kwas, M. (2014). Prognoza wybranych wskaźników rozwoju obrotu bezgotówkowego na lata 2014–2020. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, NBP.

Maciejewski, K., Polasik, M. (2019). Innowacyjne usługi płatnicze w Polsce i na świecie. Materiały i Studia NBP, 241, 19–22.

NET@bank, Związek Banków Polskich (2019, 10 września). Raporty: Bankowość internetowa i płatności bezgotówkowe. Pozyskano z: https://www.zbp.pl/raporty-i-publikacje/raporty-cykliczne/raport-netbank

NBP. (2019, 10 września). Informacja o kartach płatniczych. Dane z lat 2015–2018. Pozyskano z: https://www.nbp.pl/

Pacak, M. (2014). Usługi płatnicze. Komentarz. Warszawa: LexisNexis.

Pearson, J.M., Grandon, E. (2006). An empirical study of factors that influence E-commerce adoption/non-adoption in small and medium sized businesses. Journal of Internet Commerce, 4(4), 1–21. doi: 10.1300/J179v04n04_01

Raport Mastercard (2019). Przedsiębiorca w bezgotówkowym świecie. Pozyskano z: https://newsroom.mastercard.com

Szmigielska, B., Wolski, K., Jaszczak, A. (2012). Modele wyjaśniające zachowania użytkowników internetu. E-mentor, 3(45).

Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych. Dz.U. nr 169 z 2012 r., poz. 1232 ze.zm.

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Dz.U. z 2019 r., poz. 659, 730 i 1495.

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw. Dz.U. z 2018 r., poz. 1075.

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Dz.U. z 2018 r., poz. 646.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-24

Jak cytować

Filip, P. . (2020). Rozwój mobilnych usług płatniczych w małych i średnich przedsiębiorstwach. Przedsiębiorczość - Edukacja, 16(1), 326–338. https://doi.org/10.24917/20833296.161.26