Przedsiębiorczość mieszkańców wybranych regionów turystycznych Kuby

Autor

  • Renata Rettinger Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.10.12

Słowa kluczowe:

casas particulares, Kuba, przedsiębiorczość, turystyka

Abstrakt

Kuba jest jednym z najważniejszych regionów turystyki wypoczynkowej na świecie, charakteryzujesię bardzo dużą atrakcyjnością przyrodniczą i pozaprzyrodniczą. Ma bardzo dobre zagospodarowanie turystyczne, które tworzą w większości hotele all inclusive, kontrolowane ekonomicznie przez kubańskie spółki z kapitałem mieszanym. Po rozpadzie ZSRR Kuba stanęła w obliczu ostrego kryzysuekonomicznego, co spowodowało zmiany w jej systemie gospodarczym. Najważniejszą z nich było wyrażenie zgody na prowadzenie działalności gospodarczej (samozatrudnienie) w branży turystycznej. Głównym celem niniejszego opracowania jest próba określenia uwarunkowań wpływających na kształtowanie się postaw przedsiębiorczych ludności miejscowej w regionach o różnym poziomie wykształcenia funkcji turystycznej. Analizę poszerzono o klasyfikację różnych form gospodarczej działalności.

Biogram autora

Renata Rettinger - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

Renata Rettinger, dr, adiunkt na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie, Instytut Geografii.Autorka w swoich badaniach koncentruje się na problematyce rozwoju turystykiw regionie karaibskim. W problematyce badawczej przeważają tematy dotyczącewielkości i przestrzennego zróżnicowania zagospodarowania i ruchu turystycznego,a w szczególności kierunki rozwoju turystyki. W opracowaniach przewija się takżetematyka enklaw turystycznych jako dominującej formy zagospodarowania turystycznegona Karaibach w kontekście rozwoju zrównoważonego i turystyki pro-poor.

Bibliografia

Cervino, J., Cubillo, J.M. (2005). Hotel and tourism development in Cuba. Opportunities, management, challenges, and future trends. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 46(2), 223-246.

Eckstein, S. (2009). Remitances and their unintended in Cuba. World Development, 38(7). 1047-1055. DOI:10.1016/j.worlddev.2009.12.006.

Gustafsson, T. (2011). Kuba. Carlsson. Svenska.

Kederstedt, D. (2012). Stenhård konkurrens när Kuba privatiserar. Svenska dagbladet. www.svd.se/naringsliv/ nyheter/varlden/stenhard-konkurrens-nar-kuba privatiserar_7634192.svd.Published, 2012-11-04.

Mowforth, M. & Munt, I. (2009). Tourism and Sustainability, Development, Globalisation and New Tourism in the Third World 3rd Edition. Routledge. London, UK.

Núñez, G.G., Fernández, R.O. (2011). Cuba y el turismo norteamericano. Analisis de potencialidades y de impactos en la región caribeña. Cuba Futures Series. 141-199.

Page, S. (2011). Tourism management, an introduction 4th edition. Elsevier Ltd. Oxford, UK.

Pérez-López, J.F. (1995). Cuba’s Second Economy: From Behind the Scenes to Center Stage. New Brunswick, NJ: Transaction Books.

Pérez-López, J.F. (2001). Cuba’s Socialist Economy: the Mid-1990s. Cuban Communism, Tenth Edition, I.L. Horowitz, J. Suchlicki (ed.). New Brunswick: Transaction Publishers, 205-236.

Peters, P. (2002). International tourism. The new engine of the cuban economy, Lexington Institute.

Peters, P. (2012a). A Viewer’s Guide to Cuba’s Economic Reform Lexington Institute.

Peters, P. (2012b). Cuba’s Entrepreneurs: Foundation of a New Private Sector. Lexington Institute.

Pickel, A. (1998). Is Cuba Different? Regime Stability, Social Change, and the Problem of Reform Strategy. Communist and Post-Communist Studies, 31(1). 75-90.

Rettinger, R. (2012). Konkurencyjność regionów turystycznych na przykładzie Dominikany. W: M. Drgas, J. Knopek (red.), Gospodarcze problemy Ameryki Łacińskiej, seria „Biblioteka Studiów Latynoamerykańskich, t. 3. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 221-244.

Rosendahl, M. (1997) Inside the Revolution: Everyday Life in Socialist Cuba, Ithaca, NY: Cornell University Press.

Scarpaci, J.L. (1995). The Emerging Food and Paladar Market in Havana. Cuba in Transition-Volume 5, Washington, D.C.: Association for the Study of the Cuban Economy. 74-84.

Scarpaci, J.L. (2009). Fifteen Years of Entrepeneurship in Cuba: Challenges and Opportunities. Cuba in Transition, 19, Washington D.C., 349-353.

Spadoni, P. (2003). The role of the United States in the Cuban economy. Cuba in Transition 13. Washington: Association for the Study of the Cuban Economy.

Spencer, R. (2010). Development Tourism: Lessons from Cuba. Ashgate Publishing Group. Surrey, England.

Taylor, H.L., McGlynn, L. (2009). International tourism in Cuba: Can capitalism be used to save socialism, Futures 41 Elsevier, 405-413.

Uriarte, M. (2008). Social impact of the economic measures. W: P. Brenner et al. (ed.), Reinventing the revolution: A contemporary Cuba reader. Boulder: Rowman and Littlefield. 285-292.

Pobrania

Opublikowane

2014-12-19

Jak cytować

Rettinger, R. (2014). Przedsiębiorczość mieszkańców wybranych regionów turystycznych Kuby. Przedsiębiorczość - Edukacja, 10, 164–173. https://doi.org/10.24917/20833296.10.12