Rural Housewives’ Circles as a space for development of education and social entrepreneurship based on local tradition in Warmia and Mazury (Poland)

Authors

  • Kinga Lisowska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych, Katedra Pedagogiki Ogólnej i Opiekuńczej
  • Majka Łojko Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Ekonomicznych, Instytut Ekonomii i Finansów , Katedra Polityki Gospodarczej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.182.5

Keywords:

cultural education, regional education, continuing education, circle of housewives of rural areas, social entrepreneurship

Abstract

Rural Housewives’ Circles (KGW) are a representative example of social organisations shaped in the spirit of Polish tradition and culture. Their tasks oscillate around the dissemination of cultural education, protection, and multiplication of rural cultural heritage, but also around the development of social capital and the use of the inhabitants’ potential in the aspect of their activation for the local environment. The purpose of this article is to present the results of our own research on the directions, scope and forms of KGW activities in Warmia and Mazury (Poland) as a space for the implementation of activities in the field of lifelong education with the use of local traditions, while creating and introducing social initiative in rural areas in the experience of KGW representatives. The study used a qualitative method of individual interviews, partially guided, focused on the problem. The results of the study indicate that KGWs in Warmia and Mazury are an excellent example of innovative forms of activities of rural women’s organisations, which make full use of cultural heritage resources and determine new professional, social and educational activities of rural women residents.

Author Biographies

Kinga Lisowska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych, Katedra Pedagogiki Ogólnej i Opiekuńczej

PhD, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Faculty of Social Sciences, Institute of Pedagogical Sciences, Department of General and Caring Pedagogy. She deals with scientific and research issues in the field of the history of Polish education, regional education and christian pedagogy. Author, co-author of monographs and scientific publications from the history of education and upbringing and cultural heritage of the Warmia and Mazury. Member of the Board of the Polish Historical Society Branch in Olsztyn, responsible for dissemination and regional and civic education in the Warmian-Masurian Voivodeship.

Majka Łojko, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Ekonomicznych, Instytut Ekonomii i Finansów , Katedra Polityki Gospodarczej

PhD, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Faculty of Economic Sciences, Institute of Economics and Finance, Department of Economic Policy. She deals with scientific and research issues in the area of ​​social economy, labor market and social assistance system. Author and co-author of scientific publications, including monographs, research reports and articles on the border of social policy and social economy. As part of the Team for the Cooperation of Science and Social Economy operating at the Regional Committee for the Development of Social Economy of the Warmian-Masurian Voivodeship co-implements activities related to the promotion and dissemination of knowledge about the social economy sector in the region of Warmia and Mazury.

References

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. (2022, 15 maja). KGW Nabór 2021. Pomoc finansowa przeznaczona na realizację celów statutowych kół. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/arimr/kgw-nabor-2021-dokumenty-niezbedne-do-przyznania-pomocy

Biejat, M., Wójcikowska, K. (2015). O roli tradycji we współczesnej działalności kół gospodyń wiejskich. Wieś i Rolnictwo, 1.2(166.2), 97–109.

Brzezin, G. (2022, 2 maja). Gospodynie z Warmii i Mazur zmieniają wieś. Pozyskano z: https://warmia.mazury.pl/obszary-wiejskie/aktualnosci/6744-gospodynie-z-warmii-i-mazur-zmieniaja-wies

Dykczyńska, A. (2021). Wybrane formy przedsiębiorczości na obszarach wiejskich – KGW i Rękodzielnictwo. Zarzeczewo: Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie.

Falandysz, G. (2019). Pierwsze kroki: Jak założyć koło gospodyń wiejskich?. Barzkowice: Zachodniopomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Barzkowicach.

Frączak, P. (2021). Historia kół gospodyń wiejskich – między emancypacją a kolonizacją wsi. Trzeci Sektor, 55(03), 42–56. https://doi.org/10.26368/17332265-55-3-2021-2

Grzebisz-Nowicka, Z. (1995). Działalność organizacji kół gospodyń wiejskich na rzecz kobiet i ich rodzin. W: J. Sawicka (red.), Kobieta wiejska w Polsce: rodzina, praca, gospodarstwo. Warszawa: Wydawnictwo SGGW, 145–190.

Jankowska, A. (2019). Koła gospodyń wiejskich – aktywne dla siebie i dla innych. Poznań: Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu.

Klepacz, J. (2020). Promocja organizacji. W: I. Byszewska, J. Jasiński, J. Klepacz, K. Lipiński (red.), Lokalne, regionalne i tradycyjne szansą dla kół gospodyń wiejskich II. Warszawa: Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, 56–95.

Krajowy Rejestr Kół Gospodyń Wiejskich. (2022, 19 września). Pozyskano z: https://krkgw.arimr.gov.pl/

Krajowy Związek Rolników Kółek i Organizacji Rolniczych. (2022, 12 maja). Rola i funkcje KGW w przyspieszaniu przemian cywilizacyjnych i kulturalnych na wsi. Pozyskano z: https://www.kolkarolnicze.pl/

Krawiec, G. (2021). Ustawa o kołach gospodyń wiejskich. Komentarz. Warszawa: C.H. Beck.

Matysiak, I. (2005). „Stare” i „nowe” formy aktywności społecznej kobiet na obszarach wiejskich w Polsce. Od dożynek do fitness clubu. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, (nieopublikowana praca magisterska).

Olkowicz, I., Wilk, P. (2022, 20 kwietnia). Kobiety zmieniają polską wieś. Pozyskano z: https://faow.org.pl/aktualnosci/kobiety-zmieniaja-polska-wies/

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: GWP.

Pilch, T., Bauman, T. (2001). Strategie badań ilościowych i jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Sawicka, J. (1996). Koła gospodyń wiejskich jako społeczno-zawodowa organizacja kobiet. Wieś i Rolnictwo, 2(91), 75–88.

Szczepańska, B., Szczepański, J. (2019). Współczesne role Kół Gospodyń Wiejskich w społecznościach lokalnych (na przykładzie województwa dolnośląskiego. Acta Uniwersitatis Lodzienzis. Folia Sociologica, 68, 67–79. https://doi.org/10.18778/0208-600X.68.05

Rubacha, K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwo Editions Spotkania.

Trudnowska, K., Zwoliński, J. (red.) (2020). Lokalne, regionalne i tradycyjne szansą dla kół gospodyń wiejskich II. Warszawa: Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.

Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich. Dz.U. 2018, poz. 2212 z późn. zm.

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Dz.U. 1989, poz. 104.

Ustawa z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników. Dz.U. 1982 nr 32, poz. 217.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z późniejszymi zmianami. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240.

Published

2022-12-29

How to Cite

Lisowska, K., & Łojko, M. (2022). Rural Housewives’ Circles as a space for development of education and social entrepreneurship based on local tradition in Warmia and Mazury (Poland). Entrepreneurship – Education, 18(2), 82–97. https://doi.org/10.24917/20833296.182.5