Motives and benefits of participating in international internships of secondary school pupils from the Podlaskie Voivodeship (Poland)
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.172.10Keywords:
foreign internships, practical skills, vocational education, Podlaskie VoivodeshipAbstract
Internships are an important element of the students educating process aimed not only at deepening general knowledge but also practical skills used in the future professional work. The aim of the work is to analyse the use of foreign internships in vocational schools educational programs. The article is based on own research from four schools with educational profiles representing the construction, tourism (2 schools) and beauty industries. Pupils completed internships in enterprises in Vilnius, Klaipeda and Prague. The aim of this study is to analyse the expectations and benefits of practical internships in foreign enterprises for vocational schools pupils. Analysing the needs reported by students before going on an internship, it is clear that it is primarily the using of practical skills necessary in the industries that they represent. Therefore, students are particularly interested in acquiring specific professional skills that will be helpful in their future work. Additionally, some of them would like to expand their knowledge of a professionally oriented foreign language during the internship. This is confirmed by the fact that foreign internships for vocational schools pupils are a huge stimulus for acquiring practical knowledge and skills in an international environment. Comparing own skills acquired directly in school with practice in a specific industry is an enormous advantage and provides pupils with great motivation to continue their education.
References
Dominik, P. (2017). Kształcenie kadry hotelarskiej w szkołach średnich i wyższych w Polsce na tle wybranych krajów Europy. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 38(2), 31–46.
Drogosz-Zabłocka, E., Stasiowski, J. (2019). Kształcenie zawodowe w Polsce – przemiany, organizacja, efekty. W: U. Sztanderska, E. Drogosz-Zabłocka (red.), Wykształcenie zawodowe. Perspektywa systemu edukacji i rynku pracy, Seria Naukowa, t. 9. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, 66–101.
Grant Thornton. (2017, 17 września). International Business Report. Pozyskano z: http://grantthornton.pl/publikacja/firmom-coraz-mocniej-brakuje-rak-do-pracy
Jeruszka, U. (2015). Kształtowanie i rozwijanie kompetencji przez pracę i praktykę zawodową. Polish Journal of Continuing Education, 3, 142–157.
Kozielska, J. (2018). Vocational school is (not) OK? Vocational school in middle school students’ opinions vs. educational-vocational choices with regard to the situation on the labour market. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 1, 201–211.
Nowak, J. (2019). Nowa reforma oświaty – szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkolnictwa zawodowego? Szkoła – Zawód – Praca, 17, 26–40.
Nowak, J., Pankiv, L. (2018). Zmiany na rynku pracy a efektywność kształcenia w Polsce. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie, 123, 316–317.
Pogorzelska, A. (2010). Praktyki zawodowe uczniów szkół zawodowych oraz rola pracodawców w ich realizacji. Problemy Profesjologii, 1, 29–40.
Potrzeby kadrowe przedsiębiorców aglomeracji poznańskiej 2017. (2018). Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej. Pozyskano z: http://www.cdzdm.pl/images/Streszczenie_raportu.pdf
Ratajczak, J. (2018). Rekrutacja pokolenia Z w kontekście zmian demograficznych. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 8, 125–140.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Entrepreneurship – Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).