Diagnosis of the Level of Entrepreneurial Competences of Students at Selected Universities According to the European Commission’s EntreComp Methodology

Authors

  • Marta Czyżewska Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Prawa, Administracji i Ekonomii, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej
  • Karolina Kozioł Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Ekonomii i Finansów, Kolegium Nauk Społecznych, Katedra Ekonomiki i Zarządzania

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.161.4

Keywords:

entrepreneurial attitudes, entrepreneurial competences, entrepreneurship, entrepreneurship education

Abstract

Entrepreneurship is a key competence for personal development and an activity consisting in the creative generation of ideas, based on the identification and use of opportunities and market niches, and the implementation of these ideas by undertaking business ventures. The purpose of the article is: 1. the diagnosis of the level of entrepreneurial competences of students of the Pedagogical University of Krakow and the University of Rzeszów using the EntreComp methodology developed for the European Commission; and 2. the identification of relationships in the level of entrepreneurial competences that differentiate the surveyed people in terms of the following features: demographic, material status, place of residence, professional situation, length of study period and field of study. The methodology recommended by the European Commission for use in entrepreneurship education processes provides a framework for the training of entrepreneurial competences recognised by the EU as key competences. The purpose of the article was achieved by a survey conducted in May and June 2019 on a sample of 106 students. The authors’ study fills the research gap to some extent by approaching entrepreneurship as a trend focusing on entrepreneurial competences highlighted by key EU bodies. A separate trend, equally popular in literature, studies entrepreneurship as a phenomenon focusing on entrepreneurial activities.

Author Biographies

Marta Czyżewska, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Prawa, Administracji i Ekonomii, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

Marta Czyżewska, PhD in Economics, assistant professor in the Department of Economics and Economic Policy, The Institute of Law, Administration and Economics at the Pedagogical University of Krakow. Her research focuses on determinants of innovativeness and entrepreneurship as key factors underlying economies development. Author and co-author of articles and books on startups, venture capital, innovativeness and entrepreneurship.

Karolina Kozioł, Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Ekonomii i Finansów, Kolegium Nauk Społecznych, Katedra Ekonomiki i Zarządzania

Karolina Kozioł, MA in Economics, assistant, University of Rzeszów, Institute of Economics and Finance, College of Social Sciences, Department of Economics and Management. A graduate of the Faculty of Economics, for several years associated with the startup environment at the Faculty of Economics of the University of Rzeszów. The main research interests focus on the development and conditions of entrepreneurship, factors conditioning the creation and growth of startups, and forms of financing them.

References

Andrzejczak, A. (red.). (2008). Przedsiębiorczość w edukacji. Poznań: Wydawnictwo AE w Poznaniu.

Baran, G., Bąk, J. (2016). Przedsiębiorczość jako proces stawania się. Przedsiębiorczość Międzynarodowa, 2(1), 83–98.

Bieniok, H. (2016). Przedsiębiorczość i innowacyjność źródłem sukcesu osobistego i firmy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 278, 157–168.

Bojewska, B. (2002). Przedsiębiorczość w zarządzaniu i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. W: M. Strużycki (red.), Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania europejskie. Warszawa: Difin.

Borgiasz, M. (2017). Kompetencje przedsiębiorcze – ich rola i znaczenie w pracy współczesnego nauczyciela. Szkoła – Zawód – Praca, 14, 184–201.

Borowiec, M., Rachwał, T. (2011). Kształtowanie postaw przedsiębiorczych na lekcjach geografii wyzwaniem edukacyjnym w procesach globalizacji. Przedsiębiorczość – Edukacja, 7, 321–332.

Boyatzis, R.E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. New York: John Wiley & Sons.

Boyles, T. (2012). 21st Century Knowledge, Skills, and Abilities and Entrepreneurial Competencies: A Model for Undergraduate Entrepreneurship Education. Journal of Entrepreneurship Education, 15, 41–55.

Cieślik, J. (2014). Przedsiębiorczość polityka rozwój. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Czyżewska, M. (2018). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości studenckiej na podstawie badań empirycznych. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 160, 29–44.

Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa: PWE.

EntreComp. (2019, 5 października). The Entrepreneurship Competence Framework. Pozyskano z: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC101581/lfna27939enn.pdf

Glinka, B., Gudkova, S. (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kapusta, F. (2006). Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka. Poznań, Wrocław: Forum Naukowe: Passat.

Komisja Europejska. (2020, 10 marca). EntreComp: Ramy kompetencji w zakresie przedsiębiorczości. Pozyskano z: https://ec.europa.eu/jrc/en/entrecomp/policy-background-and-methodology

Lans, T., Hulsink, W., Baert, H., Mulder, M. (2008). Entrepreneurship Education and Training in a Small Business Context: Insights from the Competence-Based Approach. Journal of Enterprising Culture, 16(4), 363–383.

Mitchelmore, S., Rowley, J. (2010). Entrepreneurial competencies: a literature review and development agenda. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 16(2), 92–111.

Moczydłowska, J. (2008). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników. Warszawa: Difin.

Moczydłowska, J. (2009). Kompetencje przedsiębiorcze mikroprzedsiębiorcy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 540(34), 388–394.

Piróg, D. (2015). Kompetencje z zakresu przedsiębiorczości: rozważania teoretyczne i ich ilustracje w obszarze szkolnictwa wyższego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 11, 364–376.

Rachwał, T. (2004). Cele i treści kształcenia przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych. W: J. Brdulak, M. Kulikowski (red.), Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego. Warszawa: Instytut Wiedzy, 263–270.

Wach, K. (2013). Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 246–257.

Wach, K. (2015). Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego: przegląd literatury. Przedsiębiorczość − Edukacja, 11, 24–36.

Wiatrak, A.P. (2003). Pojęcie przedsiębiorczości, jej cele i rodzaje. W: K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia. Tarnobrzeg: Wydawnictwo PWSZ.

Wyrzykowska, B. (2012). Przedsiębiorczość intelektualna jako kompetencja współczesnego menedżera. Zeszyty Naukowe SGGW. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 100, 26–35.

Published

2020-06-24

How to Cite

Czyżewska, M. ., & Kozioł, K. . (2020). Diagnosis of the Level of Entrepreneurial Competences of Students at Selected Universities According to the European Commission’s EntreComp Methodology. Entrepreneurship – Education, 16(1), 45–61. https://doi.org/10.24917/20833296.161.4