Creating a New Tourist Image as a Manifestation of Entrepreneurship of Self-Governments of Coastal Communes (Poland)

Authors

  • Anna Czaplińska Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni
  • Igor Kavetskyy Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni

DOI:

https://doi.org/10.24917/3296.151.11

Keywords:

coastal commune, entrepreneurship of territorial self-government unit, marketing strategy, tourist image, tourist product, visual identification system

Abstract

The aim of the study is to assess the activity and entrepreneurship of Polish self-governments of coastal communes in the scope of diversifying the tourist offer and implementing visual identity as elements with the greatest potential to create the desired tourist image of the area. The material for research consists of basic planning documents and promotional materials of 32 communes that have direct contact with the Baltic Sea coastline. It is stated that the position of the tourism sector as a crucial segment of the local economy is exposed in the strategic studies of all analysed communes. At the same time, only a few self-governments present the proper ingenuity, engaging more advanced marketing instruments to the practice of managing their own tourist offer and building a coherent visual identity system. Most coastal cities and communes still underestimate the characteristic features of the space they occupy, based on a typical leisure offer and universal sensory symbols related to the seaside location. Recognising the obvious qualities and originality of the solutions proposed by the leaders, it should be emphasised that in the vast majority of cases appropriate actions are only at the initiation stage, and their more noticeable effects should be expected in the future.

Author Biographies

Anna Czaplińska, Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni

Anna Czaplińska, PhD, associate professor, University of Szczecin, Faculty of Geosciences, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management, Human Geography and Spatial Organization Unit. Research interests related to the issues of social and cultural geography, including the cultural landscape, the processes of acculturation and the cultural determinants of creating territorial marketing.

Igor Kavetskyy, Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Zakład Geografii Społecznej i Organizacji Przestrzeni

Igor Kavetskyy, DSc, associate professor, University of Szczecin, Faculty of Geosciences, Institute of Socio-Economic Geography and Spatial Management, Human Geography and Spatial Organization Unit. The author’s research interests concern the issues of socio-economic and political geography, especially electoral geography, geography of services and place marketing.

References

Alezjak, W. (1999). Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków: F.H-U. Albis.

Altkorn, J., Kramer, T. (1998). Leksykon marketingu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bieńkowska, B. (2004). Lokalne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości. W: J. Brdulak, M. Kulikowski (red.), Przedsiębiorczość stymulatorem rozwoju gospodarczego. Warszawa: Instytut Wiedzy.

Dmitruk, J. (2010). System Identyfikacji Wizualnej jako narzędzie budowania wizerunku jednostki samorządu terytorialnego na przykładzie województwa mazowieckiego. W: K. Krzyżanowska (red.), Wizerunek jednostek samorządu terytorialnego. Warszawa: SGGW.

Florek, M. (2007). Podstawy marketingu terytorialnego. Poznań: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.

Jurowski, M. (2004). Jednolita identyfikacja wizualna. Biuletyn EBIB, 5(56). Pozyskano z: http://www.ebib.pl/2004/56/jurowski.php

Kochmańska, M. (2007). Działalność gminy w zakresie rozwoju przedsiębiorczości lokalnej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 61–70.

Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner i S-ka.

Kraina 44 wysp (2018, 1 października). Pozyskano z: http://www.swinoujscie.pl/pl/contents/content/ 227/2345http://www.swinoujscie.pl/pl/contents/content/227/2345.

Macalik, J. (2013). Logotyp jako podstawowy element identyfikacji wizualnej miasta – wybrane problemy. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 1(33), 147–161.

Majewska, J. (2006). Wyzwalanie ducha przedsiębiorczości w środowisku społecznym gminy dla rozwoju lokalnego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 91–100.

Połucha, I. Žukovskis, J. (2015). Interakcje w przestrzeni: nowe trendy w animacji turystyki. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(29), 73–83.

Pomianek, I., Cegiełka, M. (2015). Wydatki inwestycyjne jednostek samorządu terytorialnego jako instrument wspierania przedsiębiorczości – przykład gminy Stanisławów. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, 18, 36–51.

Program rozwoju produktu turystycznego oraz kreacji marki miasta Świnoujście (2002). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Turystyki SA. Pozyskano z: http://bip.um.swinoujscie.pl/attachments/ download/45553

Szwichtenberg, A. (1991). Stymulatory i bariery rozwoju funkcji turystycznej w polskiej strefie nadbałtyckiej. Koszalin: Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Koszalinie.

Szwichtenberg, A. (2006). Gospodarka turystyczna polskiego wybrzeża. Koszalin: Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej.

Wieloletnie Strategiczne Programy Operacyjne Miasta Świnoujście na lata 2014–2020 (2014). Świnoujście: Urząd Miasta Świnoujście. Pozyskano z: http://bip.um.swinoujscie.pl/attachments/download/ 45554

Zioło, Z. (2007). Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej – zarys modelu. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 10–17.

Published

2019-06-14

How to Cite

Czaplińska, A., & Kavetskyy, I. (2019). Creating a New Tourist Image as a Manifestation of Entrepreneurship of Self-Governments of Coastal Communes (Poland). Entrepreneurship – Education, 15(1), 144–157. https://doi.org/10.24917/3296.151.11