Entrepreneurship as a response to the increasing turbulence of contemporary business environment
DOI:
https://doi.org/10.24917/20833296.10.3Keywords:
enterprise management, entrepreneurship, innovation, turbulent environmentAbstract
The transformation of the socio-economic, political and technological developments, which are observed at the turn of the century, led to an unprecedented increase in the complexity and turbulence of the environment in which enterprises operate today. More and more often, the traditional concepts of management based on the construction of long-term plans and their consistent implementation, among others, cannot withstand a confrontation with realities of the economy. In such a situation, it becomes necessary to look for new management tools: effective, but as simple and comprehensible as possible for practitioners. The paper draws attention to the possibility of recourse to the principles of entrepreneurship - understood as the ability to see opportunities in the business environment, and their use as a remedy to problems associated with managing today's business entities, regardless of their size or profile. In order to illustrate these issues in a better way, the paper presents a case study of InPost, the largest independent postal operator on the Polish market, successfully using a number of significant innovations in its business.References
Anderson, C. (2011). Za darmo. Przyszłość najbardziej radykalnej z cen. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
Ansoff, H.I. (1985). Zarządzanie strategiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Blaug, M. (1994). Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bławat, F. (2003). Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm. Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Naukowe.
Bogdanienko, J. (2008). W pogoni za nowoczesnością. Wybrane aspekty tworzenia i wprowadzania zmian. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”.
Bratnicki, M. (2007). Renta przedsiębiorczości w statycznych i dynamicznych otoczeniach. W: M. Laszuk (red.), Przedsiębiorczy menedżer w przedsiębiorczej organizacji. Księga Jubileuszowa z okazji 70-lecia urodzin oraz 50-lecia pracy zawodowej Profesora Jana D. Antoszkiewicza. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 59-76.
Cieślik, J. (2011). Czy polscy menedżerowie są przygotowani do konkurencji na rynkach Unii Europejskiej? W: W. Kieżun (red.), Krytycznie i twórczo o zarządzaniu. Wybrane problemy. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer, 239-245.
Conway, S., Steward, F. (2009). Managing and Shaping Innovation. Oxford-New York: Oxford University Press.
Dębek, K. (2013, 22 września). Paczkomatem w kosmos. Forbes. Pozyskano z: http://www.forbes.pl/ artykuly/sekcje/Strategie/paczkomatem-w-kosmos, 30428,1 Dodgson, M., Gann, D., Salter, A. (2008). The Management of Technological Innovation. Strategy and Practice. Oxford-New York: Oxford University Press.
Drucker, P.F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Drucker, P.F. (1995). Zarządzanie w czasach burzliwych. Warszawa-Kraków: Nowoczesność, Czytelnik i Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
Foster, R., Kaplan, S. (2003). Twórcza destrukcja. Dlaczego firmy nastawione na stopniowe ulepszanie swojej działalności nie mają szansy przetrwać i jak je skutecznie przekształcać. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka.
Gaweł, A. (2013). Proces przedsiębiorczy. Tworzenie nowych przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Gierszewska, G., Romanowska, M. (2009). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. wyd. 4 zmienione. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Glinka, B. (2008). Kulturowe uwarunkowania przedsiębiorczości w Polsce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
InPost wygrywa z pocztą spór o blaszki (2013, 22 września). Dziennik Gazeta Prawna. Pozyskano z: http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/587991,inpost_wygrywa_z_poczta_spor _o_blaszki.html.
Jasiński, B. (2005). Turbulencja otoczenia. W: R. Krupski (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 15-21.
Kotler, P., Caslione, J.A. (2009). Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
Koźmiński, A.K. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krupski, R. (2005). Elastyczność celów i strategii. W: R. Krupski (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 48-73.
Kurczewska, A. (2013). Przedsiębiorczość jako proces współoddziaływania sposobności i intencji przedsiębiorczych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Matusiak, K.B. (2006). Rozwój systemów wsparcia przedsiębiorczości: przesłanki, polityka i instytucje. Radom-Łódź: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
Mączyńska, E. (2010). Przedsiębiorstwa wobec kryzysu i naruszonej równowagi. W: R. Sobiecki, J.W. Pietrewicz (red.), Przedsiębiorstwa a kryzys globalny. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 199-220.
Miączyński, P. Kostrzewski, L. (2013, 20 września). Przetarg dla Poczty Polskiej. Inni są bez szans.
Gazeta Wyborcza. Pozyskano z: http://wyborcza.biz/biznes/1,101562,10873036, Przetarg_dla_Poczty_ Polskiej__Inni_sa_bez_szans.html Obłój, K. (2007). O zarządzaniu refleksyjnie. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes.
Penc, J. (2003). Zarządzanie w warunkach globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Pierścionek, Z. (2006). Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pochłopień, J. (2013, 22 września). Jedenaście miliardów po raz pierwszy. Forbes. Pozyskano z: http:// 100najbogatszychpolakow.forbes.pl/jedenascie-miliardow-po-raz-pierwszy-najbogatsi-polacy- 2013,artykuly,139968,1,1.html.
Podręcznik Oslo (2008). Pomiar działalności naukowej i technicznej. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wydanie trzecie. Warszawa: OECD, Eurostat i MNiSW.
Popławski, W. (2008). Istota i uwarunkowania współpracy w budowaniu potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw. W: W. Popławski, A. Sudolska, M. Zastempowski (red.), Współpraca przedsiębiorstw w Polsce w procesie budowania ich potencjału innowacyjnego. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”, 13-41.
Shane, S., Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.
Sudoł, S. (2006). Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem. wyd. 3. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Sudoł, S. (2008). Przedsiębiorczość – jej pojmowanie, typy i czynniki ją kształtujące. Problemy zarządzania, 6(2), 9-26.
Szymański, W. (2011). Niepewność i niestabilność gospodarcza. Gwałtowny wzrost i co dalej? Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Targalski, J. (2009). Przedsiębiorczość – istota i znaczenie. W: J. Targalski, A. Francik (red.), Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck, 13-33.
Vahs, D., Burmester, R. (2005). Innovationsmanagement. Von der Produktidee zur erfolgreichen Vermarktung. 3. Auflage. Stuttgart: Schaffer-Poeschel Verlag.
Wachowiak, P. (2007). Przedsiębiorczość – cecha profesjonalnego menedżera. W: M. Laszuk (red.), Przedsiębiorczy menedżer w przedsiębiorczej organizacji. Księga Jubileuszowa z okazji 70-lecia urodzin oraz 50-lecia pracy zawodowej Profesora Jana D. Antoszkiewicza. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 147-153.
Wickham, P.A. (2004). Strategic Entrepreneurship. Eaglewood Cliffs: Prentice Hall.
Wolański, R. (2013). Wpływ otoczenia finansowego na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Zorska, A. (2011). Koncepcja twórczej destrukcji J.A. Schumpetera i jej odniesienie do przemian gospodarczych w dobie obecnej rewolucji naukowo-technicznej. W: A. Zorska (red.), Chaos czy twórcza destrukcja? Ku nowym modelom w gospodarce i polityce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 19-54.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).