The essence of enterprise internationalization in the modern market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.211.11

Keywords:

enterprise internationalization, enterprise management, international environment, international management

Abstract

The aim of the article is to present issues related to enterprise internationalization in the the- oretical aspect, taking account of its various manifestations under conditions of increasing variability and complexity, i.e. the turbulence of today’s environment. It is assumed that an understanding of the concept of enterprise internationalization should go beyond identifying it solely with foreign expansion,

i.e. with issues such as the motives for taking up business outside the home country, the forms of entry, and the ways of competing on foreign markets. The approach to broadly understood internationalization as presented here includes very diverse activities setting up the basis for the distinction between active and passive internationalization. It is further assumed that internationalization issues do not only concern the entities implementing strategies of active internationalization, the descriptions of which dominate in the literature, but among other things, they should take into account the behavior of domestic entities

 

concerning increased foreign competition on the home market, or their participation in international cooperation relations with no active servicing of foreign markets. Phenomena that are also gaining im- portance in the context of internationalization are de-internationalization, in the sense of downsizing the scope of enterprise international activity, and re-internationalization, i.e. re-entry into international oper- ations which concerns enterprises already having knowledge and experience in servicing foreign markets.

Author Biography

Ireneusz Drabik, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Ireneusz Drabik, PhD in economics; University of the National Education Commission, Krakow; Faculty of Social Sciences, Institute of Law, Economics and Administration; Department of Public Administration and Management. His academic interests focus on issues related to management, marketing, economics and international economic relations.

References

Barłożewski, K. (2017). Wpływ ekspansji zagranicznej na efektywność przedsiębiorstw. Warszawa: C.H.Beck.

Cavusgil, S.T., Knight, G., Riesenberger, J. (2019). International Business: The New Realities. Pearson.

Czinkota, M., Ronkainen, I., Cui, A. (2021). International Marketing. Cengage.

Czinkota, M., Ronkainen, I., Gupta, S. (2021). International Business. Cambridge University Press.

Daniels, J.D., Radebaugh, L.H., Sullivan, D.P., Click, R.W. (2022). International Business: Environments and Operations. Pearson.

Deresky, H. (2016). International Management: Managing Across Borders and Cultures. Pearson.

Doryń, W. (2014). Finansowe determinanty deinternacjonalizacji polskich spółek akcyjnych w latach 2008-2011. Ekonomia Międzynarodowa, 7, 111-125.

Drabik, I. (2016). Ryzyko internacjonalizacji przedsiębiorstwa w warunkach turbulencji otoczenia. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Ekonomia, 1, 73-91. doi: 10.12775/AUNC_ECON.2016.005

Drabik, I. (2018). Dezinternacjonalizacja przedsiębiorstwa w warunkach niepewności otoczenia. W: H. Kromołowski, K. Kukowska, A. Kwiatek (red.), Bezpieczeństwo pozamilitarne w XX-XXI wieku. Zagrożenia – wyzwania – koncepcje. Częstochowa: Politechnika Częstochowska, 186-199.

Duliniec, E. (2009). Marketing międzynarodowy. Warszawa: PWE.

Fonfara, K. (2009). Istota i zakres internacjonalizacji firmy. W: K. Fonfara (red.), Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe. Warszawa: PWE.

Fonfara, K. (2014). Współczesne procesy internacjonalizacji firmy. W: K. Fonfara (red.), Marketing międzynarodowy. Współczesne trendy i praktyka. Warszawa: PWN.

Fuchs, M. (2022). International Management: The Process of Internationalization and Market Entry Strategies. Springer Gabler.

Gorynia, M. (red.). (2005). Strategie firm polskich wobec ekspansji inwestorów zagranicznych. Warszawa: PWE.

Gorynia, M. (2007). Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.

Gorynia, M. (2021). Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym. Aspekty ekonomiczne, finansowe i menedżerskie. Warszawa: PWN.

Green, M.C., Keegan, W.J. (2019). Global Marketing. Pearson.

Griffin, R.W., Pustay, M.W. (2020). International Business: A Managerial Perspective. Pearson.

Grzegorczyk, W. (2009). Marketing na rynku międzynarodowym. Kraków: Wolters Kluwer.

Hamilton, L., Webster, Ph. (2019). The International Business Enviroment. Oxford University Press,.

Hill, Ch.W.L. (2022). International Business. Competing in the Global Marketplace. McGraw-Hill.

Jarosiński, M. (2013). Procesy i modele internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Warszawa: SGH.

Limański, A., Drabik I. (2010). Marketing międzynarodowy. Warszawa: Difin.

Luthans, F., Doh, J.P., Gaur, A.S. (2023). International Management: Culture Strategy and Behavior. McGraw-Hill Education Ltd.

Mellahi, K., Frynas, J.G., Finlay, P. (2005). Global Strategic Management. Oxford University Press.

Meyer, K., Peng, M. (2023). International Business. Cengage.

Mińska-Struzik, E., Nowara, W. (2014). Dylematy badań nad internacjonalizacją przedsiębiorstwa. International Business and Global Economy, 33.

Oczkowska, R. (2013). Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw na współczesnym rynku. Motywy – strategie – tendencje. Warszawa: Difin.

Pierścionek, Z. (2003). Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN.

Pietrasieński, P. (2005). Międzynarodowe strategie marketingowe. Warszawa: PWE.

Rozkwitalska, M. (2007). Zarządzanie międzynarodowe. Warszawa: Difin.

Rymarczyk, J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE,.

Rymarczyk, J. (2012). Biznes międzynarodowy. Warszawa: PWE.

Strzyżewska, M. (2005). Marketing na rynkach zagranicznych. W: M.K. Nowakowski (red.), Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji. Warszawa: SGH.

Trąpczyński, P. (2013). Dezinternacjonalizacja – wyzwanie dla teorii marketingu międzynarodowego? Marketing i Rynek, 9, 2-9.

Wach, K. (2012). Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw. Rozwój przez umiędzynarodowienie. Warszawa: PWN.

Wiktor, J.W., Oczkowska, R., Żbikowska, A. (2008). Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki. Warszawa: PWE.

Wild, J.J., Wild, K.L. (2021). International Business: The Challenges of Globalization. Pearson.

Verbeke, A., Lee, I.H.I. (2021). International Business Strategy: Rethinking the Foundations of Global Corporate Success. Cambridge University Press.

Żak, K. (2017). De-internacjonalizacja i bezpośrednie dezinwestycje zagraniczne – nowe wektory zmian. Marketing i Rynek, 10, 808-821.

Published

2025-06-29

How to Cite

Drabik, I. (2025). The essence of enterprise internationalization in the modern market. Entrepreneurship – Education, 21(1), 135–148. https://doi.org/10.24917/20833296.211.11