Characteristics of Tourism Services in Warmia and Mazury Using Examples from the Foundations: „Fashion for Warmia and Mazury” and „Romincka Forest”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20833296.201.10

Keywords:

heritage, foundation, tourism, tourism services, Warmia and Mazury

Abstract

The subject matter in this article concerns the characteristics of tourism services in Warmia and Mazury. The province is one of the most attractive regions in Poland with outstanding natural and cultural value. The development of tourism is particularly important here, as it is one of the most important sectors of the region’s economy. The research was based on the method of secondary source analysis and its scope included the activities of selected foundations for tourism projects in Warmia and Mazury  implemented in 2006‒2023.

Author Biographies

Kinga Lisowska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Nauk Pedagogicznych

Kinga Lisowska, PhD, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Faculty of Social Sciences, Institute of Pedagogical Sciences, Department of General and Caring Pedagogy. She deals with academic and research issues in the field of the history of Polish education, regional education and Christian pedagogy. Author and co‑author of monographs and other academic publications on the history of education and the raising of children, as well as the cultural heritage of Warmia and Mazury. Member of the Board of the Polish Historical Society, Olsztyn Branch, responsible for the  dissemination of knowledge, and regional and civic education in the Warmian‑Masurian Voivodeship.

Majka Łojko, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Nauk Ekonomicznych Instytut Ekonomii i Finansów

Majka Łojko, PhD, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Faculty of Economic Sciences, Institute of Economics and Finance, Department of Economic Policy. She deals with academic and research issues in the areas of the social economy, the labor market and the social assistance system. Author and co‑author of academic publications, including monographs, research reports and articles on the boundaries between social policy and the social economy. As part of the team for the  cooperation of Science and Social Economy, operating within the Regional Committee for the Development of Social

References

Batyk, I.M. (2010). Wpływ złożoności kulturowej na dziedzictwo kulinarne Warmii i Mazur. W: Wielokulturowość w turystyce, E. Puchnarewicz (red.). Warszawa: Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner.

Burchart, R., Łojko, M. (2001). Turystyka jako czynnik rozwoju wiejskiego rynku pracy i Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach. Turystyka i Rekreacja, 7(1), 103‒113.

Encyklopedia Warmii i Mazur. (2015; 2024, 14 kwietnia). Fundacja „Moda na Warmię i Mazury”. Pozyskanoz: http://encyklopedia.warmia.mazury.pl/index.php/Fundacja_Moda_na_Warmi%C4%99_i_Mazury

Fundacja „Moda na Warmię i Mazury”. (2013; 2024, 14 kwietnia). Cele Fundacji. Pozyskano z: https://fundacjamwm.pl/ Fundacja Puszczy Rominckiej. (2024, 25 kwietnia).O Fundacji. Pozyskano z: https://pkpr.warmia.mazury. pl/fpr/

Gmina Dubeninki. (2014). Plan odnowy miejscowości Żytkiejmy na lata 2014–2021.

Informacja Turystyczna na Warmii i Mazurach. (2024, 10 marca). Pozyskano z: https://mazury.travel/ punkty‑informacji‑turystycznej/

Karbownik, K. (2008). Turystyka w województwie warmińsko‑mazurskim stan obecny i perspektywy rozwoju. Roczniki Nauk Rolniczych, seria G, 95(3/4), 91‒100.

Ogólna charakterystyka Województwa Warmińsko‑Mazurskiego. (2016; 2024, 14 kwietnia). Pozyskano z: https://bip.warmia.mazury.pl/1/1065_ogolna‑charakterystyka‑wojewodztwa‑warminsko‑mazurskiego.html

Portal organizacji pozarządowych. (2024, 8 lutego). Fundacja Puszczy Rominckiej. Pozyskano z: https://spis.ngo.pl/156768-fundacja‑puszczy‑rominckiej

Regionalny Program Operacyjny Warmia i Mazury na lata 2007‒2013. (2007). Olsztyn: Zarząd Województwa Warmińsko‑Mazurskiego.

Stanek, D. (2021). Agroturystyka w rozwoju przestrzennym pogranicza Warmii i Mazur. Studium przypadku Świerkocina. Przestrzeń/Urbanistyka/Architektura, 1, 129–156. DOI:https://doi.org/10.37705/PUA/1/2021/010

Strategia Rozwoju Społeczno‑Gospodarczego Województwa Warmińsko‑Mazurskiego do roku 2025. (2013). Olsztyn: Zarząd Województwa Warmińsko‑Mazurskiego.

Strategia Rozwoju Turystyki Województwa Warmińsko‑Mazurskiego do roku 2025. (2016). Olsztyn: Departament Turystyki i Promocji Regionu, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko‑Mazurskiego.

Ścieżki rozwoju w sektorze turystyki. (2023; 2024, 14 kwietnia). Pozyskano z: https://www.parp.gov.pl/component/content/article/84550:sciezki‑rozwoju‑w‑sektorze‑turystyki

Turystyka w województwie warmińsko‑mazurskim w 2021 r. (2022). Olsztyn: Urząd Statystyczny w Olsztynie.

Ustawa o Polskiej Organizacji Turystycznej z dnia 25 czerwca 1999 r. (Dz.U.2023, poz. 1608).

Województwo warmińsko‑mazurskie w liczbach. (2022). Olsztyn: Wojewódzki Urząd Statystyczny.

Zarząd Fundacji Puszczy Rominckiej. (2020; 2024, 14 kwietnia). Sprawozdanie z działalności Fundacji

Puszczy Rominckiej. Pozyskano z: https://pkpr.warmia.mazury.pl/sprawozdania/

Zarząd Fundacji Puszczy Rominckiej. (2021; 2024, 14 kwietnia). Sprawozdanie z działalności Fundacji

Puszczy Rominckiej. Pozyskano z: https://pkpr.warmia.mazury.pl/sprawozdania/

Zawadzka, M. (2014). Rola i zadania regionalnych organizacji turystycznych na przykładzie województwa mazowieckiego. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 2(14), 31‒43.

Zielińska‑Szczepkowska, J., Zabielska, I. (2010). Atrakcyjność turystyczna województwa warmińsko‑mazurskiego w sezonie letnim 2008 w opinii turystów. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego We Wrocławiu, 111, 897‒908.

Żakowska, B. (2021). Informacja o ruchu turystycznym w województwie warmińsko‑mazurskim w 2020 roku. Olsztyn: Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko‑Mazurskiego w Olsztynie, Departament Turystyki i Sportu. Warmińsko‑Mazurska Organizacja Turystyczna. (2024, 15 kwietnia). Pozyskano z: https://wmrot.org/o‑w‑m‑rot

Published

2024-06-27

How to Cite

Lisowska, K., & Łojko, M. (2024). Characteristics of Tourism Services in Warmia and Mazury Using Examples from the Foundations: „Fashion for Warmia and Mazury” and „Romincka Forest”. Entrepreneurship – Education, 20(1), 181–195. https://doi.org/10.24917/20833296.201.10